Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Profil
#1433404
Malmstroem skrev:En dragkrok borde gå få monterad för 10-12 tusen. Det är återförsäljaren som monterar, så det varierar en del.

Vill du göra det själv, så är det relativt enkelt att hitta en dragkrok på skroten, montera själv, och bara låta Volvo ladda mjukvaran. Det borde halvera kostnaden.
Okej, överkomligt. Tack för svar.

refbob skrev:En D4 AWD med automat passar väldigt bra i en V90 tycker jag. Lagom stor och drar inte för mycket bränsle. Vi ligger Runt 0.6-0,7 på våran v90 CC D4 automat. Går ju så klart att åka både snålare och mera slösande. Ligger ner mot 0,5 när man rullar runt 80 km/tim. Med husvagn 1700 kg i 90 km/tim ca 1,1 l/mil. Tar man en 2018 så ligger väl skatten rätt så bra och den har tappat en del i värde. Själv uppskattar jag v90 CC för att den är lite högre. V90 har lite lägre takhöjd dessutom än V70 ll. Att gå från en XC70 till en V90 kan kännas lite som att kliver ner i bilen jämfört med xc70 ll. V90 CC är betydligt stabilare att köra jämfört med xc70. Men sväljer inte gupp och ojämnheter lika bra. Men är betydligt trevligare att köra till 95 % av normal körning. Måste finnas en hel del fina bilar att välja på då den var Sveriges mest sålda bil 2017-2018-2019. Lycka till!
Har i dagarna provkört precis modellen du nämner och är imponerad över pass stabil och exakt bilen känns efter vägen trots den högre fjädringen. Jag får även för mig att andrahandsvärden på CC-modellen står sig bättre. Just nu låter det faktiskt åt just en V90 CC.

LillMyran skrev:Jag bytte till en V90 D3 AWD automat för knappt ett år sedan. Mycket nöjd än så länge. Jag/vi kör inte så mycket men valde ändå diesel pga möjligheten till att köra på HVO. Sedan känns det som att utbudet av dieslar är större än bensin, framförallt om du letar awd. För min del tycker jag att D3:an duger utmärkt, men har för all del inte kört tunga släp eller legat och pressat på autobahn.

När det gäller årsmodeller och pris resonerade jag så här, att det inte verkar skilja så mycket i pris mellan säg en 2018 eller 2019 och senare årsmodeller. En två år äldre bil med 4000 mil mer på mätaren kanske var ca 20-30000 kr billigare än den jag fick tag på som var en 2020 med knappt 600 mil. I mina ögon inte värt det trots lite lägre skatt. Kanske har ändrat sig jämfört med för ett år sen.

Utrustning är väldigt subjektivt, själv vänjer jag mig på gott och ont vid nya godsaker vilket gör att det blir svårt att byta ner sig när man väl ska byta bil nån gång i framtiden. Vissa grejer går ju ganska lätt att eftermontera, medans annat är svårare. Jag kan sakna elinställbar förarstol med minne från förra bilen, men det är i ärlighetens namn inget jätteproblem.

Verkar inte som att du byter bil så ofta, så försök lägga tid på att hitta en som matchar vad du vill ha så att du blir nöjd. Är nog viktigare än att jaga runt efter nån som är 10kkr billigare.

Lycka till med letandet!
Tack för input. Som du skriver kan det gå lång tid mellan bilbytena när jag väl hittat en modell jag gillar. Jag håller med om att 10-20 tkr är försumbart i förhållande till värdeminskningen då bilen kommer att användas under en längre tid. Vilka årsmodeller belagda med den högre skatten?
av LillMyran
#1433553
Tack för input. Som du skriver kan det gå lång tid mellan bilbytena när jag väl hittat en modell jag gillar. Jag håller med om att 10-20 tkr är försumbart i förhållande till värdeminskningen då bilen kommer att användas under en längre tid. Vilka årsmodeller belagda med den högre skatten?
Fram till 30 juni 2018 var det låg skatt, efter 1 juli 2018 blev det dyrare. I alla fall på vanliga bensinare och dieslar som verkar vara det du är ute efter. Min 2020 (reggat sept 2019) kostar drygt 6000 kr i skatt första 3 åren, sen ner till drygt 3000/år tror jag. Efter 1 jan 2020 tror jag det blev ännu dyrare med diesel och bensin, en D3 eller D4 AWD hamnade över 10' under de första tre åren har jag för mig jag såg när jag kikade.
av PV444GLO
#1443616
Har en D5 med luftfjädring bak ovh ska du dra husvagn, så är den råstark och bekväm.
Utrustningsnivå? Jämför priset och se vad du kan få för den budget du satt....

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]