Sida 3 av 13

Re: Volvo on call problem

Postat: tor 04 mar 2021, 09:03
av johbj
Min VOC har varit död i snart 2 veckor....
Får data från bilen men jag kan inte skicka några som helst kommandon till bilen.
Igår på verkstaden funkade det sporadiskt men sen är det stendött igen....

Re: Volvo on call problem

Postat: tor 04 mar 2021, 09:59
av johbj
Nu testade jag genom att gå ut tillbuden och lås upp med nyckeln och sedan lämna bilen olåst.
Och vips så funkar alla kommandon!
Lite som att bilen inte väcks upp när den stod låst och därför inte svarade på mina kommandon.

Re: Volvo on call problem

Postat: tor 04 mar 2021, 10:53
av KnotVillage
Vid senaste uppdateringen står det att jag är utloggade i Widgets trots att jag inte är det. Mailade support via appen och fick svar inom några timmar att dom hade börjat jobba med en lösning.

Re: Volvo on call problem

Postat: tor 04 mar 2021, 11:47
av Frepet
Har haft samma problem som beskrivits i tråden. Fick uppmaningen från Volvo on Call supporten att boka tid på verkstad för reset av VOC modulen i bilen. Tid bokad till nästa vecka. Men, utan att jag gjort ngt så funkar allt idag. Känns som om VOC haft stora centrala problem som de inte riktigt vill erkänna.

Re: Volvo on call problem

Postat: tor 04 mar 2021, 14:45
av rylle
Kaske är samma problem som hindrar dem från att leverera bilar i USA? Tydligen sitter en hel hög med bilar som inte fick VOC installerad/aktiverad på fabriken i Kina i importhamnarna. Verkar försvåra deras lansering av BEVs i US...? https://www.theverge.com/2021/3/1/22307 ... n-call-ota

Re: Volvo on call problem

Postat: fre 05 mar 2021, 07:51
av HHALLDEN
Kunde starta min värmare på min V90 -19 idag via appen, tror det va 3 veckor sedan den sluta kommunicera med bilen.
Är appen VOC lagad tro?

Re: Volvo on call problem

Postat: fre 05 mar 2021, 10:56
av martin991
Felanmälde problemet med widget och iPhone i appen:

Hej, Martin!

Tack för ditt mejl.

Problemet du beskriver är vi medvetna om, och våra tekniker arbetar på en lösning. Dock har vi i dagsläget ingen tidsram för när problemet förväntas vara löst.

Vi beklagar för de olägenhet som uppstått i samband med detta.

Med vänliga hälsningar

Re: Volvo on call problem

Postat: fre 05 mar 2021, 19:45
av KnotVillage
Jag har gjort samma anmälan. Fick bara svaret att vid nästa uppdatering ska det vara löst, inte när det skulle släppas.

Re: Volvo on call problem

Postat: lör 06 mar 2021, 08:24
av Fredabo
Fick detta svar från Volvo:

Testa att logga ut, radera appen och ladda ner den igen.

Skulle det inte bli bättre kan du även testa instruktionen nedan.

1.Aktivera/avaktivera körjournalen beroende på om du använder denna. (spara din körjournal innan)
2.Logga ut ur appen, inte bara stänga av appen, utan logga ut och sedan stäng appen.
3.Vänta 15-20 minuter för att en ny koppling till servern ska ske.
4.Logga in i appen och aktivera/avaktivera körjournalen beroende på vilket du gjorde första steget.
5.Kör därefter bilen i cirka 5 minuter och lås bilen via Volvo on Call appen.
6.När detta är gjort har bilen och appen kommunicerat på nytt med ny information och ska då visa korrekt status om detta problem var serverrelaterat.

Förra veckan drabbades vår mobiloperatör av stora störningar i sitt nät.

Det visar sig att problemet fortsatt kvarstår vilket medför att funktioner i Volvo on Call inte fungerar fullt ut.

Störningen hos vår operatör är nu avhjälpt, men det kan fortfarande dröja innan alla funktioner kommer igång och fungerar som tidigare.

Vi beklagar de problem som du förorsakas som Volvo on Call kund.

Re: Volvo on call problem

Postat: sön 07 mar 2021, 16:40
av Fredabo
Fredabo skrev:Fick detta svar från Volvo:

Testa att logga ut, radera appen och ladda ner den igen.

Skulle det inte bli bättre kan du även testa instruktionen nedan.

1.Aktivera/avaktivera körjournalen beroende på om du använder denna. (spara din körjournal innan)
2.Logga ut ur appen, inte bara stänga av appen, utan logga ut och sedan stäng appen.
3.Vänta 15-20 minuter för att en ny koppling till servern ska ske.
4.Logga in i appen och aktivera/avaktivera körjournalen beroende på vilket du gjorde första steget.
5.Kör därefter bilen i cirka 5 minuter och lås bilen via Volvo on Call appen.
6.När detta är gjort har bilen och appen kommunicerat på nytt med ny information och ska då visa korrekt status om detta problem var serverrelaterat.

Förra veckan drabbades vår mobiloperatör av stora störningar i sitt nät.

Det visar sig att problemet fortsatt kvarstår vilket medför att funktioner i Volvo on Call inte fungerar fullt ut.

Störningen hos vår operatör är nu avhjälpt, men det kan fortfarande dröja innan alla funktioner kommer igång och fungerar som tidigare.

Vi beklagar de problem som du förorsakas som Volvo on Call kund.
Kan berätta att ovan inte hjälpte för mig.
Inget fungerar från appen, bortsett från att läsa av allt korrekt.