Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1442891
Hämtade nya bilen förra veckan.
Har inte haft några problem med VoC. Startades direkt hos ÅF och fungerar utmärkt.
av TomasGBG
#1443018
Lockis skrev:Hämtade nya bilen förra veckan.
Har inte haft några problem med VoC. Startades direkt hos ÅF och fungerar utmärkt.
Fungerar snigelspåret i körjournalen?
av Lockis
#1443023
TomasGBG skrev: tis 27 apr 2021, 13:35
Lockis skrev:Hämtade nya bilen förra veckan.
Har inte haft några problem med VoC. Startades direkt hos ÅF och fungerar utmärkt.
Fungerar snigelspåret i körjournalen?
Japp. Men det är en hybrid. Fungerar bara där som jag förstått det? Och inte ens säkert det ska fungera där i Sverige?

Om jag nu förstår ”snigelspåret” rätt att färdväg visas i körjournalen.
av TomasGBG
#1443152
Lockis skrev:
TomasGBG skrev: tis 27 apr 2021, 13:35
Lockis skrev:Hämtade nya bilen förra veckan.
Har inte haft några problem med VoC. Startades direkt hos ÅF och fungerar utmärkt.
Fungerar snigelspåret i körjournalen?
Japp. Men det är en hybrid. Fungerar bara där som jag förstått det? Och inte ens säkert det ska fungera där i Sverige?

Om jag nu förstår ”snigelspåret” rätt att färdväg visas i körjournalen.
Tack. Då är i alla fall inte funktionen avvecklad.
av Lockis
#1443166
TomasGBG skrev: ons 28 apr 2021, 11:28
Lockis skrev:
TomasGBG skrev: tis 27 apr 2021, 13:35

Fungerar snigelspåret i körjournalen?
Japp. Men det är en hybrid. Fungerar bara där som jag förstått det? Och inte ens säkert det ska fungera där i Sverige?

Om jag nu förstår ”snigelspåret” rätt att färdväg visas i körjournalen.
Tack. Då är i alla fall inte funktionen avvecklad.
Nej,

Men den ska nog inte fungera i Sverige egentligen. Så jag räknar med att den kommer försvinna.
av Lockis
#1443204
andreas 80 skrev:Varför ska den inte fungera i Sverige?
Nu är detta bara vad jag läst här. Men någon som blivit av med funktionen hade frågat Volvo och fått reda på att det handlade om integritet eller liknande.
Och det kan nog vara rätt rimligt. Att Volvo loggar din kördata på sådan detaljnivå att man kan se resväg samt hastighet, kan vara bekymmersamt med svenska/eurpeiska lagar.
Användarvisningsbild
av bem
#1443278
Lockis skrev: ons 28 apr 2021, 18:54
andreas 80 skrev:Varför ska den inte fungera i Sverige?
Nu är detta bara vad jag läst här. Men någon som blivit av med funktionen hade frågat Volvo och fått reda på att det handlade om integritet eller liknande.
Och det kan nog vara rätt rimligt. Att Volvo loggar din kördata på sådan detaljnivå att man kan se resväg samt hastighet, kan vara bekymmersamt med svenska/eurpeiska lagar.
Om det hade i bilen eller Volvo On Call appen funnits en funktion att man OK:ar att Volvo loggar ens kördata på den detaljnivån (ett spår i kartan var man kört) kanske det är OK ur integritetssynpunkt. Då har man ju i alla fall fått chansen att säga ja eller nej. Och kanske en funktion där man kan ställa efter hur lång tid loggen skall raderas t.ex. direkt efter körningen eller x antal dagar.
Jag kikade i min Volvo On Call app (jag har V70 MY14) och när jag väljer knappen Profil kan jag välja att aktivera eller inaktivera "Körjournal" i alla fall.
När jag har "Hem" knappen vald ser jag "Senaste resa"" och väljer jag det har jag för varje dag till och med 20 augusti 2020 bakåt alla resor med. Det blir snart 8 månaders loggning, kanske var då jag slog på det, minns inte.

Kollade på en resa igår jag gjorde ner till stan:
Titel: klockslagen mellan vilken resan gjordes.
Kategori: (här kan man välja om man vill mellan standardvalet "Ospecificerat", eller välja "Arbete! eller "Privat".
Anteckning: här kan man själv skriva in en anteckning om resan (här hade jag kunnat skriva "Resa till Apoteket i stan" för det var min resa.
Resväg: Här visas på en karta med två punkter, varifrån (A) jag startade resan och destinationen (B). Jag kan klicka på kartan för att få den större. Och adresserna för start och målet visas också. Man jag kan inte se ett spår (linje) i kartan hur jag åkt mellan punkt A och B.
Resedetaljer:
- Tid: tim:min, i mitt fall 00:02
- Avstånd: (km), i mitt fall 1,0 km.
- Bränsleförbrukning: 0,1 liter (0,68 liter/100 km visas också i mitt fall)
- Startad (resan): Datum Klockslag
- Avslutades (resan): Datum Klockslag
- Mätarställning: x.... km

Är det själva linjespåret i kartan som inte längre visas i kartan i Körjournalen för vissa av Er? För mig visas inget linjespår i kartan, bara start- och destinationspunkterna A och B. Kan tyvärr inte säga om det har visats ett spår i kartan förr eftersom jag så sällan är inne i Körjournalen och kikar.
/Bo
Användarvisningsbild
av rylle
#1443303
Vad jag vet, så har VC slutat logga denna data och de har erbjudit sina anställda förmånliga bilar, så de kan logga sina anställdas bilar, pga GDPR
Så nu har man en flotta med anställdas bilar, som de loggar maximalt (enl GDPR kan jag tänka mig) från...
av judas
#1443316
Appen och VOC har fungerat perfekt för mig länge nu.
Men, igår var bilen på service och nu kan jag inte längre få kontakt med den via Appen :-(
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]