Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432285
Hej!

Jag har funderat mycket påvåra skärmar och hastighetskluster.
Nu her vi fina skärmar och egentligen borde det finnas möjlighet att välja mycket fler utseenden på skärmarna?

Varför kan man inte välja helt fritt själv (färg och ett större antal varianter på ex ringar?

Jag förstår att vissa saker måste vara tydligt ur ett säkerhetssynsätt men lite mer variation borde dey väl finnas plats för?

Vad tycker ni andra? (Min fru vill ha rosa hastighetsmätare) :party:
#1432291
Kan hålla med om att valmöjligheterna känns lite begränsade. Speciellt i jämförelse med Audi och Mercedes. ;-)

Det finns definitivt utrymme för lite uppdatering av programvaran här! Det kanske till och med skulle kunna inbringa lite pengar till Volvo ...

Hälsningar
Henry
#1432292
Ja det är faktiskt dåligt. Självfallet ska sedan färgvalet följa med nyckeln/elstolpen med
#1432309
Själv tänker jag att Volvos utvecklingsavdelning för Sensus verkar ha packat ihop för flera år sedan och att allt hopp om förändring därmed är ute. Tyvärr. Känns dubbelt galet när man tar i beaktning att de fortfarande pumpar ut duktigt många bilar med detta system.
#1432315
Jag har provkört mig igenom MY21 XC60, V60 T6 Recharge, V90 T6 Recharge och V90 B4 (eller om det var en 2020 D4 förresten, minns inte riktigt). Det jag retat mig mest på i Recharge-bilarna är den lilla textstorleken och så i instrumenten bakom ratten, på B4/D4 var det bra textstorlek.
Sen den digitala mitten-displayen känns kanske lite ålderdomlig men bara det fungerar så duger den för mig.
Ja fler intressanta eller kul teman för instrumenten vore kul. Gillar det som är i min nuvarande V70MY14. Gillar mindre det man kan välja på i en T6 Recharge.
Fasen jag får nog skaffa glasögon nu när min V90 T6 Recharge levereras vecka 21 för som sagt texten i instrumenten är allt smått. Har inga problem se texten i min nuvarande V70 MY14 eller i en V90 B4/D4. Volvo borde ha gamla gubbar och gummor med i sin utvecklingsavdelning eller i testpanelerna. :-D
Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1432336
Gärna en möjlighet att stänga av det mesta, har tagit bort det som går och absolut enklaste visning av mätare. Jag är nöjd om symboler visas när något behöver uppmärksamhet.
#1432337
least skrev: fre 26 feb 2021, 08:35 Vad är det för fel på mitten-displayen?
1. Jag tycker inte det är några större fel egentligen men jag får lite vibbar av gammalmodigt.
2. Det lilla jag bläddrat i menysystemet så har jag varit lite vilse var jag skall leta efter olika saker.
T.ex. sist leta jag om bilen (en demo V90 T6 Recharge Inscription-Inscription) var utrustade med Aktivt chassi med luftfjädring men jag kunde inte hitta nån "knapp" i menysystemet för det (kan vara jag är blind eller så finns väl ingen knapp för den...). Lite svårt att veta om man skall bläddra uppåt/nedåt eller åt sidorna också.
3. Allra första gången jag använde mittdisplayen undrade jag var "Hemknappen" satt. Jag leta, och leta men näe...
Jag gav mig dän att inte kolla i handboken.
Hade de bara skrivit "Hem" på knappen som är Hemknapp hade jag hittat den direkt...
4. Stolsvärmen i menysystemet... näe den skall ha fysisk knapp tycker jag.
5. Sen är skärmen inte så stor... tycker jag (i dessa dagar, om man jämför med andra bilmärken).
Men det viktigaste är att allt fungerar och det lilla jag varit inne i menysystemet på mittendisplayen/skärmen har allt funkat.

Ovan är mina iakttagelser och personliga synpunkter efter att ha åkt i 4 demobilar MY21: V60 T6 Recharge Expression, V90 B4 (el om det var MY20 D4), XC60 Inscription och V90 T6 Recharge Inscription. Ca. 8 dagars demokörande och det är förstås en droppe i havet men ändå vad en "nybörjare" som mig upptäckte.

Least: Vad är din personliga åsikt om mitten-displayen?
/Bo
#1432348
SPA-plattformen är runt 6-7 år gammal om man ser till när den specificerades.

Att den skulle upplevas som omodern beror nog på vad man jämför med.
När kom dessa konkurrerande bilar ut på marknaden är en viktig faktor att ta hänsyn till.

Fysiska knappar eller ej, att bygga in fysiska knappar är fördyrande.
Du kan även styra stolsvärme med mera genom röst-styrningen.

I SPA2 kommer exempelvis bakomliggande operativsystem baseras på Android Automotive, sedan lägger man Sensus ovanpå för Volvo-specifika funktioner.
Detta kommer gynna navigation samt saker som röststyrning.

Man ska heller inte missa att roadmapen för SPA är sluten/stängd. Inga nya funktioner som kräver ny hårdvara kommer att lanseras.
Detta trots att SPA-bilar forsätter att säljas.

Nya funktioner kommer på nästa generation av bilar, SPA2-baserade.
(Notera att SPA2 baseras på funktioner som specificerades runt 2017, så även den nya plattformen kommer inom kort att vara "förlegad".)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]