Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1432386
Det enda som inte funkar för mig är att få systemet att avbryta när den missförstår vad jag vill att den ska göra.
Om den missförstod och trodde att jag ville navigera nånstans, så får jag den nästan aldrig att avbryta ut ur den funktionen.
#1432398
least,
Du har poänger i det du skrev.

Min reflektion:
Så länge man har en plattform i produktion med nuvarande skärm och menysystem osv. får man väl hålla det hela lite modernt allteftersom. Kanske kan upplevas, om man har samma saker (skärm, menysystem och ungefär samma appar) som för 6-7 år sen idag att det är lite omodernt? Nu säger jag inte att så är fallet i detta fall för det vet jag inte men att ha från början en flexibel lösning som är modifierbar och utbyggbar allteftersom behov finns borde inte vara feltänkt om det håller sig inom rimliga pengaramar.
De yngre vill nog ha lite stuk på skärm och appar som liknar en modern Smartphone gissar jag. Jag är så gammal så jag klarar mig med hedenhösgrejer bara jag vet hur jag skall göra, inte alltför ointuitivt bara.
Har läst rätt ofta detta år när de testat Volvo V60, V90 och XC60 de tyckt skärmen och menysystemet är lite till åren kommen och känns omodern.

Vilka knappar som ev. skall vara fysiska är förstås en svår fråga men att sitta på vintern med handskar och peka på skärmen för att justera stolsvärmen känns väl sisådär (jämfört med t.ex. den V70 MY14 jag har f.n. där det är fysiska knappar för stolsvärmen, det är så jag ville jag ha det personligen men andra vill sitta med handskar och peka på skärmen för att justera detta - vem har rätt? Ingen eller båda, vi tycker olika helt enkelt).
/Bo
#1432406
Man beställer skärmarna enligt en viss specifikation. Sedan tackar producenten ja till ordern, och man kommer överens om mängder per år.
Viss produktutveckling sker löpande men inga nya verktyg, substrat, lcd-paneler etc tas fram under den bestämda leveransperioden.
Sensus fick en ny uppgraderad processor då man märkte att den första inte motsvarade de krav kunderna hade vad gällde systemets responsivitet.

Jag gissar nu, men jag misstänker att den nya CPUn var 100% pin-kompatibel & funktionskompatibel med den äldre, så minimal anpassning krävdes för att få in den i produktionen.
Inom automotive finns inget som kan klassas som modulärt vad gäller infotainment-system. Systemen är inte byggda för att kunna anpassas till "vad nytt som kommer".

Vad gäller knappar så finns det inga hinder att lägga till detta, redan P3-plattformens knappar var kodade. Kodade på så vis att en knapp vid intryckning skickade ett kommando på bilens databus. Knapparna var inte direktkopplade till funktionen (stolsvärme), utan påverkade en databox som skötte det praktiska.

Vilka behov tycker du det finns som Sensus inte kan uppfylla?
Och varför har du handskar på inne i bilen?
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
#1432408
AndS skrev: fre 26 feb 2021, 14:08 Stämmer, finns lite buggar också.
Har jag förinställda värden för stol eller rattvärme vid start och sedan säger t.ex "minska" så stänger den av.
Ja, just minska verkar stänga av. Kanske sänka är mer korrekt?
#1432410
least skrev: fre 26 feb 2021, 14:47
Vilka behov tycker du det finns som Sensus inte kan uppfylla?
Och varför har du handskar på inne i bilen?
Jag har ju inte använt Sensus så mycket, bara i 4 demobilar men snart kommer ja ju snudd på dagligen använda Sensus och då kommer jag nog märka bättre om nåt är krångligt att utföra eller nåt saknas.
Men jag vet att när jag första gången för nån månad sen satt mig i en V60 T6 Recharge och börja rota runt i menysystemet jag kände en del tveksamheter och kände mig osäker hur jag hitta runt i menysystemet.
Jag reta mig nog mest på att stolsvärmen inte hade egen fysisk knapp, men det är ju en vana sen förr med tidigare Volvobilar jag haft en drös av.

Jag har handskar på mig när jag sätter mig i bilen inledningvis, på höst-vinter.
Har alltid varit så och tänker inte ändra på det bara för jag skaffar en bil nu med Sensus (V90 T6 Recharge MY21). :-D

Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1432411
Åter igen, rövvärmen kan du ha automatisk.
Jag sätter mig, startar, värmen i röv och ratt går igång. Petar aldrig där. När det är över typ...någon viss temperatur ute så går de inte på. Kan det vara 10 grader?
Behöver man justera så är det lätt gjort, särskilt med röst men även med finger.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]