Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430732
Som rubriken säger så har mitt bilmodem (Telenor kontantkorts sim) slutat fungera som det ska.

Har haft bilen i ett halvår och det har hittills fungerat bra, även om det är lite långsamt vid uppkoppling mot t ex TuneIn osv...

Nu senaste dagarna så tappar den täckning efter ca 10 minuters körning, kopplar ner och tar några minuter innan den hittar täckning igen och fungerar nya 10 minuter.....Nästan exakt samma intervall hela tiden och det här är på samma väg till jobbet där jag tidigare haft täckning :-( Har även kollat vid lite längre körningar.

Ngn som varit med om liknande eller har någon ide om vad det kan bero på??
Simkortet som håller på att ge upp??
Lite underligt när det händer helt plötsligt efter att ha fungerat klockrent...
#1430740
Kanske Telenor gjort nåt i sin ände som påverkar kommunikationen i din bil?
Om du är säker på inget ändrats i din egen bil (service med installation ny mjukvara i bilen) så låter det kanske mer troligt att grundproblemet ligger utanför din egen bil?
Eller går denna kommunikation med din bil via nån server hos Volvo, också? (Volvo On Call gör ju det).
Hoppas det löser sig. Såna problem är inge kul, det bara dyker upp som en blixt från klar himmel...
Skumt att det är just vid 10 min hela tiden som problemet återkommer.
Du åker inte omkring med nån pryl i bilen som kan tänkas "störa" kommunikationen (typ en elektronisk äggklocka som larmar var 10:e minut lite diskret och slår ut bilkommunikationen... :)
/Bo
#1430742
bem skrev:Kanske Telenor gjort nåt i sin ände som påverkar kommunikationen i din bil?
Om du är säker på inget ändrats i din egen bil (service med installation ny mjukvara i bilen) så låter det kanske mer troligt att grundproblemet ligger utanför din egen bil?
Eller går denna kommunikation med din bil via nån server hos Volvo, också? (Volvo On Call gör ju det).
Hoppas det löser sig. Såna problem är inge kul, det bara dyker upp som en blixt från klar himmel...
Skumt att det är just vid 10 min hela tiden som problemet återkommer.
Du åker inte omkring med nån pryl i bilen som kan tänkas "störa" kommunikationen (typ en elektronisk äggklocka som larmar var 10:e minut lite diskret och slår ut bilkommunikationen... :)
/Bo
:-) :-)
Kanske ska försöka med ett annat simkort, men tycker ändå att om det vore simkortet borde det ju fungera eller inte fungera. Inte som nu i nästan exakt 10 minutersintervaller...
När täckningen försvinner och man går in i inställningar för bilmodemet så är det som att kortet inte ens existerar. Finns inga uppgifter om hur mkt surf man använt osv. Tomt...
#1430743
bem skrev:Eller går denna kommunikation med din bil via nån server hos Volvo, också? (Volvo On Call gör ju det).
Vill minnas att TuneIn går via Volvo i GBG. Men jag är inte helt säker.
#1430745
Lockis skrev:
bem skrev:Eller går denna kommunikation med din bil via nån server hos Volvo, också? (Volvo On Call gör ju det).
Vill minnas att TuneIn går via Volvo i GBG. Men jag är inte helt säker.
Blir samma om jag kör Spotify via modemet. Och vore det servrarna borde väl fler märka av detta?
#1430746
Highlander skrev:
Lockis skrev:
bem skrev:Eller går denna kommunikation med din bil via nån server hos Volvo, också? (Volvo On Call gör ju det).
Vill minnas att TuneIn går via Volvo i GBG. Men jag är inte helt säker.
Blir samma om jag kör Spotify via modemet. Och vore det servrarna borde väl fler märka av detta?
Absolut! Det du kan prova är en annan operatör.
#1430762
HitTheRoadJack skrev:Det finns en uppdatering som fixar ett fel med tömning av modemets buffring av data - kolla med Volvo.
:-) Har tid för service v9, får väl be dem kolla på det då. Känns som det skulle kunna var ngt sådant som att man efter 10 min fyllt upp ngt internt cacheminne eller liknande.
Går det inte att tömma cacheminne själv med någon återställning eller s??
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]