Så, då har jag provkört en V90 T6 Recharge Inscription-Inscription i 4 dagar (fred-månd).
Nu har jag samlat på mig lite funderingar om hjulen/däcken t.ex.:
Demobilen hade 19 tum fälgar med dubbfria vinterdäck.
1) På asfalt ligger bilen som ett strykjärn på vägen. Kändes trygg. No problem at all.
Så på den typen av väg har jag nog ingen fråga, mera ett påstående under punkt 3) nedan.
2) På grusväg med "potthål" var det en annan femma. Oj så "hoppigt! och stötigt det kändes.
När jag lämna tillbaka bilen fråga jag en säljare om demobilen hade "Aktivt chassi med luftfjädring".
Han logga in sig på sin jobbdator och slog in bilens regnr. och sen skulle bilens utrustning komma upp, men puspekaren bara snurra och snurra. Säljaren sa att programmet hängt sig. Jag sa, ge mig svar till på onsd (då jag skall träffa damen, säljaren).
Det skulle juniorsäljaren ta reda på och meddela seniorsäljaren. Bra så.
Innan jag lämna tillbaka bilen tänkte jag att jag nog kunde luska ut själv i bilens "menysystem" om det fanns nån rubrik/knapp "Aktivt chassi" eller liknande. Leta igenom allt men hitta inget, se bilderna nedan. Leta jag på fel ställe?
Nu går min tankegång så här:
Om, jag säger om, jag skulle välja en Inscription-Inscription istället för en Inscription-Expression som jag ursprungligen sagt till säljaren jag är intresserad av (för den har 18 tum fälgar):
Om man har ett aktivt chassi med luftfjädring kommer man bli av "hoppandet" och stötigheten på grusväg med potthål med 19 tum fälgar?
3) Jag har hört att Volvo lagt in en fartspärr vid 180 km/h. Jag vet nu att så är fallet men jag säger inte hur jag tagit reda på det
Men jag vet att bilen ligger som ett strykjärn i den hastigheten på asfalt.
4) Jag var ute och körde på en skogsbilväg igår och den var som en isgata. Bilen låg kvar på isen utan att kana av så länge det var "platt", men så var det en nedförsbacke, inte så lång, då kände jag bilen börja glida nedför isgatan istället för att rulla. Som tur var så gled den rakt fram och inte snett ner i diket.
Kollade senare och demobilen hade vinterdäck utan dubbar. Kommer inte välja dubblösa vinterdäck till V90, det är en sak som är säker. Alldeles för mycket vinterväglag med isiga vägar här i Värmland där jag åker. Vad passar för dubbdäck bra till en V90, tysta och bra grepp på is och slask samt asfalt utan is. Behöver inget extremt bra, men skall vara tryggt beprövat, kanske nåt Volvo brukar hänga på sina V90. Nån rekommendation?
Tack för ev. input på mina frågor/funderingar.
Bo