Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430309
Hej allihop,
Har gått och grunnat på att byta upp mig till en V90 T6 eAWD Recharge i över en månad nu. Men så läste jag om det där jädra låskiste-problemet i dörrarna och tappa lite lusten. Men så har jag tagit nya tag nu och tänk att Volvo nog löser detta snart, en gång för alla (fast inga bevis jag sett talar för det än).
I alla fall, jag sitter nu och funderar på nåt så otroligt otypiskt mig: panoramatak. :x Där slank ordet ur min mun. För 16 laxar blir ett panoramatak ditt på en V90.
Har aldrig haft en bil med panoramatak. Såklart står vipps frågorna på kö inne i mitt huvud:
Fördelar:
Nackdelar:
Ja här skulle jag vilja ha lite hjälp att fylla på med för- och nackdelar, riktiga, inte påhittade eller troliga. Hard facts please. Lite personligt tyckande och egna positiva och negativa erfarenheter får Ni komma med förstås. :-)

Jag har inte ens suttit i en V90 med panoramatak (har dock suttit och provkört en V90 över en helg, utan panoramatak), men på bilder ser det så jädra mäktigt ut inifrån bilen.
Får vibbar av att det kan ge lite förstärkt fartupplevelse också när man kör igenom skogsklädda landskap, som det finns gott om här i Värmland där jag bor.
Så knackar förnuftet på min axel: Du Bo har du tänkt på att takfönster kan läcka? Och elmotorn till takluckan kan strejka när det minst passar.
Och hur är det på vintern, det brukar vara hyfsat med snö i mina trakter. Hur gör ni då? Skyfflar bort snön noga och borstar bort snön så solen kan skina in igenom det stora panoramataket ordentligt? Om man låter lite snö ligga kvar blir det inte konstigt utseende inne i kupén med snö här än där på panoramataket?
Är det laminerat glas och sotat (mörkt), samt akustikglas (=tyst) i det också?
Hur repkänsligt är panoramaglaset?
Täcks panoramatakglaset av Volvias försäkring som övriga rutor gör (är ju rätt dyrt att byta ett panoramatak om man skulle få ett stenskott i det).

Förresten går det beställa V90 med tonade (mörka) rutor runt om och s.k. akustikrutor(=tyst) runt om inkl. samma sak i panoramataket och är rubbet laminerat?

Tackar på förhand för lite tips och råd på vägen.
Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1430354
least skrev: tis 16 feb 2021, 19:21 Köp inte om du redan är orolig för att det ska skadas.
Mitt panoramatak är snyggt och förhöjer känslan.
Jag är ute på vägarna så lite numera jämfört med förr att risken för att få stenskott är inget jag är jätteorolig för. :)
Men lite orolig är jag ju jämt för det där hemska ljudet av "pang" i glaset, det kan ju komma vid de mest oväntade tillfällen... lite som lotteri... oftast vinner man ju inte (klarar sin från stenskott) men så rätt vad det är "bingo" (ett stenskott)... :-D
Jädra dålig liknelse men ni fattar nog?

/Bo
#1430361
poseidon skrev: tis 16 feb 2021, 19:44 Det blir ljusare i kupén.
Jag har det i denna bil, valt det i nästa.
Men, som förare ser man inte ut genom det vid normal körning. Glaset börjar i princip bakom huvudet, alt mitt för huvudet beroende på körställning.
Du kan titta upp men inte sitta å se ut långa stunder samtidigt som du kör.
Tackar för informationen. Baksätespassagerarna får en fin upplevelse då. :-D
Jaså du skulle välja panoramatak igen då, dina positiva upplevelser överväger ev. negativa då, kul att höra.
Det är just ljusare i kupén jag är ute efter. Och kanske lite kul fart-/rörelsekänsla för baksätespassagerarna. Och den härliga volymen/rymden ovan huvudet för baksätespassagerarna, det måste vara svårslaget.
/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]