Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430022
Hemingway skrev: mån 15 feb 2021, 14:59 Tänk på att den använder bensin för att hålla värmen så den kommer kanske dra 0,1-0,2l/milen när du tror att du kör gratis. En bil som X5 e45 går endast på el när den går på el.
X5 45e går inte att få med 7 platser dock. TS behöver 6-7 platser.
#1430120
Hemingway skrev: mån 15 feb 2021, 14:59 Tänk på att den använder bensin för att hålla värmen så den kommer kanske dra 0,1-0,2l/milen när du tror att du kör gratis. En bil som X5 e45 går endast på el när den går på el.
Bra info. Tack! Ok, synd att e45 inte finns som 7 sits. Inte sett någon när jag sökte för ett tag sedan.

Tänkte passa på och fråga om lite utrusning.

Har alla XC90 Bowers & Wilkins? Har idag HK med EQ som jag tycker är väldigt bra så vill gärna ha något liknande eller bättre.

Finns det Head-Up som projektor till rutan?

Har alla XC90 adaptiv farthållare och värmare? Värmer värmaren kupén och motorn eller bara kupén?

Sorry om det blev lite frågor men är lite ny i sammanhanget. ;-)

Edit; Är det någon utrusning som ni kan rekommendera att kika lite extra på som ni tex inte skulle kunna vara utan.
#1430122
ISOLA skrev:Har alla XC90 Bowers & Wilkins? Har idag HK med EQ som jag tycker är väldigt bra så vill gärna ha något liknande eller bättre.
Nej
ISOLA skrev:Finns det Head-Up som projektor till rutan?
Ja som extrautrustning
ISOLA skrev:Har alla XC90 adaptiv farthållare och värmare? Värmer värmaren kupén och motorn eller bara kupén?
Adaptiv farthållare ja, elvärmare har alla T8. Den värmer kupén. Vet faktiskt inte om den också finns med bränsledriven värmare? Nån annan har säkert bättre detaljer.
#1430173
Min eefarenhet av V90 T8 som har samma drivlina som XC90:n.

Jag har längre till arbetet (3,8 mil enkel väg) men kan på sommarhalvåret köra på ren el till arbetet. Jag brukar kunna köra 4,3 mil på ren el. Så 1,2 mil tur och retur är inga problem.

Vintertid drar den mer pga bränslevärmare och jag som även kör stolsvärme och rattvärme. Som kortast har bara batteriet räckt va 2,5 mil.

Att värma upp kupén från ca -6 grader utan laddsladden i drar mycket batteri. Det kan lätt sluka mer än en fjärdedel av batterikapaciteten.

Summa summarun: sommartid kan du ligga nära 100 % el. Jag kan ibland köra en vecka eller två helt på el. Dock startar motorn två/tre minuter ibland bara för att dra runt oljan etc. Jag kan få ned totala förbrukningen till ca 0,35 på sommaren. Nu ligger jag på 0,42 och då ingår en del långkörningar. Sedan är det trevligt med T8 på långkörningar för att inte vara rädd för laddställen etc. På en långkörning 32 mil mestadels på 110 och 120-väg med fulladdat batteri brukar jag ligga på 0,7 liter. 5 personer och full packning. Nu drar XC90:n troligtvis lite mer men ändå.
#1430275
Lövet skrev: mån 15 feb 2021, 21:42
ISOLA skrev:Har alla XC90 Bowers & Wilkins? Har idag HK med EQ som jag tycker är väldigt bra så vill gärna ha något liknande eller bättre.
Nej
ISOLA skrev:Finns det Head-Up som projektor till rutan?
Ja som extrautrustning
ISOLA skrev:Har alla XC90 adaptiv farthållare och värmare? Värmer värmaren kupén och motorn eller bara kupén?
Adaptiv farthållare ja, elvärmare har alla T8. Den värmer kupén. Vet faktiskt inte om den också finns med bränsledriven värmare? Nån annan har säkert bättre detaljer.
Malmstroem skrev: mån 15 feb 2021, 21:51 Alla T8 har bränslevärmare.

(Kan ha fel men tror inte det...)

Kikat en del på blocket/bytbil och alla verkar ha de jag sökte efter, så det är ju bra.
#1430310
Racetwin2 skrev: tis 16 feb 2021, 07:39 Min eefarenhet av V90 T8 som har samma drivlina som XC90:n.

Jag har längre till arbetet (3,8 mil enkel väg) men kan på sommarhalvåret köra på ren el till arbetet. Jag brukar kunna köra 4,3 mil på ren el. Så 1,2 mil tur och retur är inga problem.

Vintertid drar den mer pga bränslevärmare och jag som även kör stolsvärme och rattvärme. Som kortast har bara batteriet räckt va 2,5 mil.

Att värma upp kupén från ca -6 grader utan laddsladden i drar mycket batteri. Det kan lätt sluka mer än en fjärdedel av batterikapaciteten.

Summa summarun: sommartid kan du ligga nära 100 % el. Jag kan ibland köra en vecka eller två helt på el. Dock startar motorn två/tre minuter ibland bara för att dra runt oljan etc. Jag kan få ned totala förbrukningen till ca 0,35 på sommaren. Nu ligger jag på 0,42 och då ingår en del långkörningar. Sedan är det trevligt med T8 på långkörningar för att inte vara rädd för laddställen etc. På en långkörning 32 mil mestadels på 110 och 120-väg med fulladdat batteri brukar jag ligga på 0,7 liter. 5 personer och full packning. Nu drar XC90:n troligtvis lite mer men ändå.
Tack! Våran körning består annars av enbart stadskörning. Så att kunna köra på enbart el bör gå rent teoretiskt? Men kanske inte i praktiken.
#1431850
poseidon skrev:Finns VW Sharan eller nån annan minibuss för betydligt mindre pengar å de kommer även dra mindre bränsle.

Är det ett imagekrav inbakat?
Det är få gånger jag skrattar högt, men när avundsjuka personer försöker förminska någon, så kan jag inte låta blir.
#1431853
Dotzauer skrev:Det är få gånger jag skrattar högt, men när avundsjuka personer försöker förminska någon, så kan jag inte låta blir.
En relevant fråga dock. Ingen köper XC90 istället för Sharan för utrymmets skull.
#1431854
Lövet skrev:
Dotzauer skrev:Det är få gånger jag skrattar högt, men när avundsjuka personer försöker förminska någon, så kan jag inte låta blir.
En relevant fråga dock. Ingen köper XC90 istället för Sharan för utrymmets skull.
Det är ingen här som har påstått att de köper en XC90 enbart för storleken. Jag förstår att du också är avundsjuk, men trots det så kan du nog räkna ut att det är mer än image som spelar in när man köper en XC90.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]