Sida 1 av 3

Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: fre 12 feb 2021, 11:01
av occe
Hej!

På min XC90 tror jag mitt batteri börjar bli lite dåliga, märker främst på att jag inte kan köra parkeringsklimatet varje morgon. Efter att jag laddat ett tag klarar jag några dagar, men sen får jag meddelandet,

"Det går inte att köra parkeringklimat och säkerställa en tillräcklig laddningsnivå"

Kör förvisso mest korta sträckor, men tycker den borde klara lite mer.

Hursomhelst, vilket batteri är det värmaren går på, start/stopp eller de stora batteriet?

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: fre 12 feb 2021, 11:05
av Funk
Det vanliga 12v batteriet.
Tumregel är att man skall köra lika länge som värmaren går för att få "balans" och värmaren går upp till 45-50 minuter då det är riktigt kallt.

/Thomas

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: fre 12 feb 2021, 14:20
av KnotVillage
Montera en laddare och koppla den via frontuttaget. Ett AGM batteri mår bäst av att vara fullt jämt vi jag laddar min varannan dag då jag bara har körtid på 4 minuter.

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: sön 14 feb 2021, 16:55
av rylle
Tänk om de satt in en liten bank med supderkondensatorer som tog start spiken och sparade batterierna från den "stressen", skulle nog förlänga livet på batterierna en heldel, så de har mer kraft kvar den långsammare urladdningen från värmaren...

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: sön 14 feb 2021, 17:12
av least
Vad skulle nyttan vara förutom att fördyra batterikomponenten? Ett AGM-batteri är varken dyrt, eller byts ofta.

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: tor 18 feb 2021, 15:12
av KnotVillage
least skrev: sön 14 feb 2021, 17:12 Vad skulle nyttan vara förutom att fördyra batterikomponenten? Ett AGM-batteri är varken dyrt, eller byts ofta.
3000kr och håller 10000 mil.

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: tor 18 feb 2021, 16:57
av Xanthopteryx
Starten är egentligen inget som sliter nämnvärt på batterierna. Det är förvisso ett par hundra ampere men under en så kort stund så det är inget att tala om.
Däremot att batteriet tappar i spänning vid stillastående (alla småförbrukarna) samt värmare med mera.

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: tor 04 mar 2021, 20:05
av KnotVillage
På min förra bil klarade jag 6 användningar av värmaren med ett helt nytt batteri innan den varnade. Kör man korta svängar måste man underhållsladda. Är det dåligt med ström i det stora laddas inte det främre och då funkar inte s/s.

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: fre 05 mar 2021, 07:55
av HHALLDEN
Känns helt galet att man skall behöva ladda batteriet i tid och otid för att väsentliga funktioner skall fungera. Min strat/stop fungerar inte men har inget larm om lågt batteri, vilket man verkar få om värmaren inte kan starta pga lågt batteri.
Bilen är inne hos Bilia idag för reparation.

Re: Parkeringsklimat, vilket batteri?

Postat: fre 05 mar 2021, 10:55
av KnotVillage
Finns tyvärr inget evighetsbatteri. Det få mer än det ger för att kunna hållas vid liv. Sen tycker folk att det är konstigt att många bilar åker runt med trasiga lampor. Tillverkarna prioriterar laddning före hela lampor.