Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av occe
#1429423
Hej!

På min XC90 tror jag mitt batteri börjar bli lite dåliga, märker främst på att jag inte kan köra parkeringsklimatet varje morgon. Efter att jag laddat ett tag klarar jag några dagar, men sen får jag meddelandet,

"Det går inte att köra parkeringklimat och säkerställa en tillräcklig laddningsnivå"

Kör förvisso mest korta sträckor, men tycker den borde klara lite mer.

Hursomhelst, vilket batteri är det värmaren går på, start/stopp eller de stora batteriet?
Användarvisningsbild
av Funk
#1429425
Det vanliga 12v batteriet.
Tumregel är att man skall köra lika länge som värmaren går för att få "balans" och värmaren går upp till 45-50 minuter då det är riktigt kallt.

/Thomas
#1429477
Montera en laddare och koppla den via frontuttaget. Ett AGM batteri mår bäst av att vara fullt jämt vi jag laddar min varannan dag då jag bara har körtid på 4 minuter.
Användarvisningsbild
av rylle
#1429802
Tänk om de satt in en liten bank med supderkondensatorer som tog start spiken och sparade batterierna från den "stressen", skulle nog förlänga livet på batterierna en heldel, så de har mer kraft kvar den långsammare urladdningen från värmaren...
#1430843
Starten är egentligen inget som sliter nämnvärt på batterierna. Det är förvisso ett par hundra ampere men under en så kort stund så det är inget att tala om.
Däremot att batteriet tappar i spänning vid stillastående (alla småförbrukarna) samt värmare med mera.
#1433728
På min förra bil klarade jag 6 användningar av värmaren med ett helt nytt batteri innan den varnade. Kör man korta svängar måste man underhållsladda. Är det dåligt med ström i det stora laddas inte det främre och då funkar inte s/s.
av HHALLDEN
#1433785
Känns helt galet att man skall behöva ladda batteriet i tid och otid för att väsentliga funktioner skall fungera. Min strat/stop fungerar inte men har inget larm om lågt batteri, vilket man verkar få om värmaren inte kan starta pga lågt batteri.
Bilen är inne hos Bilia idag för reparation.
#1433826
Finns tyvärr inget evighetsbatteri. Det få mer än det ger för att kunna hållas vid liv. Sen tycker folk att det är konstigt att många bilar åker runt med trasiga lampor. Tillverkarna prioriterar laddning före hela lampor.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]