Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429371
Bilen stänger av motorn INNAN den står stilla, så det är omöjligt att den inte stänger av motorn vid växling från drive till R.
Men jag har en knapptryckningsprocedur varje gång jag har statat bilen. Har blivit en trevlig liten hälsning till bilen. :-)

Om jag kör inne i t.ex. Malmö, så är stoppen vid trafikljusen mycket längre. Då brukar jag aktivera S/S.
#1429532
Rejser99 skrev: fre 12 feb 2021, 09:12
troubleshooter skrev: tor 11 feb 2021, 21:16 Jag kör D5 automat, tycker precis som du att den absolut inte stör annat än möjligtvis vid längre
kökörning, det är ända gången jag ibland trycker av start stopp funktionen i menyn.
Har aldrig råkat ut för att den stannar om man skiftar från Drive till back eller vice versa...
Den går ju på rattrörelser, hastighet och körmönster, så ni kanske har olika parkeringsinfarter. Din bil kanske fattar att det är parkeringsdags, medan EbbeVonVolvos bil tror att de hamnat vid ett rödljus.
V70 gick på rattrörelse. På min V90 kan jag snurra på ratten utan att bilen startar.

Du får göra ett individuellt körläge och aktivera vid start men du är det lika lätt att stänga av s/s. Vad händer om man kopplar bort det främre batteriet?
#1429534
Mina gamla V60 gick att få att låta bli S/S genom att vrida på ratten 25%, det funkar inte längre
#1429593
Jag tycker mig märka att om man saktar in och samtidigt rattar mycket, som för att svänga skarpt eller parkera, så går inte start stopp in.
Likaså som redan nämnts, om man inte bromsar så hårt så brukar den inte gå in. Likaså när man parkerar, om man är snabb med att slå om till backen exempelvis så brukar det också bli utan stopp.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]