Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455685
KnotVillage skrev: lör 24 jul 2021, 19:25 Den är väl knappast meningslös. Bilen är ju tillverkad för att klara det. Dom gamla startmotorerna klarade 50 tusen, dom nya 80. Förstår inte hur man kan störa sig på funktionen. Kan ju förstå om man kör dragrace att man vill komma iväg snabbt.
Om den vanliga startmotorn klarar 50 000 starter och S/S klarar 70 000, så känns det som den vanliga var kraftigt överdimensionerad eller S/S är kraftigt underdimensionerad...
S/S-startmotorn kan inte ens göra 1 S/S per körcykeln... Verkar det rimligt?
#1455689
valln skrev: sön 25 jul 2021, 13:59
KnotVillage skrev: lör 24 jul 2021, 19:25 Den är väl knappast meningslös. Bilen är ju tillverkad för att klara det. Dom gamla startmotorerna klarade 50 tusen, dom nya 80. Förstår inte hur man kan störa sig på funktionen. Kan ju förstå om man kör dragrace att man vill komma iväg snabbt.
Om den vanliga startmotorn klarar 50 000 starter och S/S klarar 70 000, så känns det som den vanliga var kraftigt överdimensionerad eller S/S är kraftigt underdimensionerad...
S/S-startmotorn kan inte ens göra 1 S/S per körcykeln... Verkar det rimligt?
Vad är definitionen på en körcykel?
Startmotor och det mekaniska håller i de flesta fall bilens livslängd, så de har haft en "bra" hållbarhet. Hade kanske fungerat den dubbla tiden.
#1455690
KnotVillage skrev: Jag var på utbildning när s/s kom på bilarna så jag vet. Vad menar du med minst 10? På vilket sätt tycker du s/s är meningslöst?
Bara att beklaga då att Volvo slängt dit denna funktion utan en tanke på att den ska hålla någon längre tid, endast för att spara något gram CO-utsläpp i en påhittad körcykel.
Jag menar att startmotorn på en S/S-bil borde ha en livslängd på rimligtvis 10ggr fler starter än på en bil utan S/S.
Behöver väl knappast förklara innebörden av meningslös i detta fall, t.ex. miljövinsten lär vara rejält på minus-sidan när ett utfall på startmotorbyten låg på 50% vart 3:e år.
För att inte tala om att det behövs ett extra batteri dessutom, och att ordinarie batteri slits ut fortare iom att det får stå ut med fler cykler.
#1455699
kebabpizza skrev: sön 25 jul 2021, 14:25
KnotVillage skrev: Behöver väl knappast förklara innebörden av meningslös i detta fall, t.ex. miljövinsten lär vara rejält på minus-sidan när ett utfall på startmotorbyten låg på 50% vart 3:e år.
Kan du ange en källa, annars är det en internetskröna. Inte en chans att det gäller.
#1455706
En rödljusstopp i i genomsnitt 23 sekunder. Är lite osäker på men tror det var Mazda som inte ens använder startmotorn vid start stopp utan där stannar alltid en cylinder i övre dödläge och sen duschar den bara in soppa och antänder. På dieseln blir det en annan sak. Varken startkransar eller startmotorer har ökat i byte sen s/s infördes. Volvo ville väl bara vara på den säkra sidan och därför gjorde som om startmotorerna. Better to be safe then sorry.
#1455743
AndS skrev: Äh, är ju ingen källa utan ett inlägg i forum. :-)
Lite bättre krävs om man skriver att 50% av bilarna med S/S behöver reparation.
Om det gäller Volvobilar skulle det vara köer till verkstad. :-D
Vad skiljer det inlägget från inlägget med siffrorna "50000 - ej S/S resp. 70000 - med S/S" gällande sanningshalt?
#1455746
Att 50% går sönder är ju bara rent nys. S/S har funnits i 10 år snart, är det någon som bytt startmotor på sin egen bil överhuvudtaget?

Det är alltid nån ”bekant” på ”jobbet” eller ”verkstaden” som drabbas av en massa saker…

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]