Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455804
På min V70 MY14 funkar nästan aldrig Start/Stop. När bilen var ny minns jag det funka. Kanske Start-stop batteriet är kasst men inget meddelande om det i bilen. Ingen sagt nåt i samband med alla service på bilen under årens lopp. Har i och för sig inget emot S/S. Vi har bara en korsning i stan med rödljus där jag bor så S/S om den funka på min bil finge inte komma i bruk så värst ofta. :-)
/Bo
#1455814
bem skrev: mån 26 jul 2021, 02:17 På min V70 MY14 funkar nästan aldrig Start/Stop. När bilen var ny minns jag det funka. Kanske Start-stop batteriet är kasst men inget meddelande om det i bilen. Ingen sagt nåt i samband med alla service på bilen under årens lopp. Har i och för sig inget emot S/S. Vi har bara en korsning i stan med rödljus där jag bor så S/S om den funka på min bil finge inte komma i bruk så värst ofta. :-)
/Bo
Hur långt har bilen gått? Ett batteri håller cirka 10 tusen mil
#1455855
AndS skrev: sön 25 jul 2021, 14:17
valln skrev: sön 25 jul 2021, 13:59
KnotVillage skrev: lör 24 jul 2021, 19:25 Den är väl knappast meningslös. Bilen är ju tillverkad för att klara det. Dom gamla startmotorerna klarade 50 tusen, dom nya 80. Förstår inte hur man kan störa sig på funktionen. Kan ju förstå om man kör dragrace att man vill komma iväg snabbt.
Om den vanliga startmotorn klarar 50 000 starter och S/S klarar 70 000, så känns det som den vanliga var kraftigt överdimensionerad eller S/S är kraftigt underdimensionerad...
S/S-startmotorn kan inte ens göra 1 S/S per körcykeln... Verkar det rimligt?
Vad är definitionen på en körcykel?
Startmotor och det mekaniska håller i de flesta fall bilens livslängd, så de har haft en "bra" hållbarhet. Hade kanske fungerat den dubbla tiden.
Jag tänker att en körcykel är en start och då enligt hållbarhet här ovan kan motorn bara S/S en gång gällande hållbarhet
#1455948
KnotVillage skrev: mån 26 jul 2021, 23:12
bem skrev: mån 26 jul 2021, 09:47 KnotVillage,
Min V70 MY14 har gått en bit över 15 tusen mil.
/Bo
Då är det batteriet som är problemet. Jag skulle börja med att byta det stora batteriet. Är det slut så laddas aldrig S/S batteriet.
Kanske det kan vara startbatteriet som är lite dåligt. Dock håller det sig i såpass skick att bilen kan stå i flera veckor vid garaget utan jag kört med bilen (förekommit några gånger under värsta Coronan) och bilen startar fint. Ett kasst batteri brukar tappa spänning ganska kvickt. Jag laddar startbatteriet med en CTEK laddare ungefär var 3:e vecka hemmavid och har så gjort i många år, främst för att dieselvärmaren används rätt flitigt på vinterhalvåret.
Kanske Start/Stopp batteriet gjort sitt?
Får kolla spänningen på det får vi se, om jag enkelt kan komma åt polerna på det.
/Bo

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]