Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1431378
Emlben skrev:Denna är 210 com lång invändigt
Tja varför inte? Särskilt praktiskt är det ju inte att ha grejer på taket. Men å andra sidan blir det störigt nu att nå saker i bagaget. Men jag antar man tar av den så fort man kommer fram?

"You could probably put two dead bodies in there. Maybe three if they're asian". Tesla Björn bjuder på oväntat fräcka skämt ;-)
#1431380
Det viktiga om man funderar att ha en box på dragkroken tycker jag är att den går att fälla bakåt, så man kommer åt bagageutrymmet lätt och smidigt:
https://www.takboxspecialisten.com/last ... ce-xt.html
Krokbox.JPG
Krokbox.JPG (11.43 KiB) Visad 485 gånger
#1431382
Men nu känns det som vi glidit lite av ämnet, jag var sugen på att lära mig av TS hur han resonerat då han kommit fram till att han hellre vill ha en XC90 Recharge än en X som familjefraktare då jag förutsätter att han inte är anti-Tesla då han redan har en... ;)

Det är ju inte Tesla Club Sweden vi befinner oss i.. .;)
#1431440
Emlben skrev: sön 21 feb 2021, 13:50 Men nu känns det som vi glidit lite av ämnet, jag var sugen på att lära mig av TS hur han resonerat då han kommit fram till att han hellre vill ha en XC90 Recharge än en X som familjefraktare då jag förutsätter att han inte är anti-Tesla då han redan har en... ;)

Det är ju inte Tesla Club Sweden vi befinner oss i.. .;)
Ja, å ett av kraven skulle kunna va att ha takbox på taket. Eller bara takräcke för att köra plankor hem från brädgården.
#1431531
perhall skrev: sön 21 feb 2021, 17:39 Du betalar ju 50 000 kr mer för D5 än T8 i skatt första tre åren, åtminstone vid reg efter 1 april
Visst, dock är T8 200.000 dyrare i inköp.

Jag har gjort samma kalkyl men mellan Xc60 Hybrid och V90 Cc diesel.

Det blir samma månadskostnad i princip, beror mer på hur din körning ser ut. Långa eller korta sträckor = köra på el eller diesel.

Volvo är ju inte dumma, de vet precis vad de skall ta ut i pris.
#1431542
poseidon skrev:
perhall skrev: sön 21 feb 2021, 17:39 Du betalar ju 50 000 kr mer för D5 än T8 i skatt första tre åren, åtminstone vid reg efter 1 april
OK, nån skrev ovan att det sklijer 100 000, jag har inte kollat då jag aldrig varit intresserad av en XC90 (inget fel på den, gillar bara inte förstora bilar...)

Visst, dock är T8 200.000 dyrare i inköp.

Jag har gjort samma kalkyl men mellan Xc60 Hybrid och V90 Cc diesel.

Det blir samma månadskostnad i princip, beror mer på hur din körning ser ut. Långa eller korta sträckor = köra på el eller diesel.

Volvo är ju inte dumma, de vet precis vad de skall ta ut i pris.
#1432737
Emlben skrev: sön 21 feb 2021, 13:50 Men nu känns det som vi glidit lite av ämnet, jag var sugen på att lära mig av TS hur han resonerat då han kommit fram till att han hellre vill ha en XC90 Recharge än en X som familjefraktare då jag förutsätter att han inte är anti-Tesla då han redan har en... ;)

Det är ju inte Tesla Club Sweden vi befinner oss i.. .;)
Jo, jag resonerar så här:

- Utan att ha räknat så noga på det har jag tagit för givet att TCO på Model X är betydligt högre än XC90. Model X kostar 1150 ksek (innan bonus) och T8 Pro Edt kostar mig 815 ksek (B5 Pro Edt kostar 705 ksek).

- Model X har för närvarande lång leveranstid och jag vill ogärna vänta.

- Jag gillar min Tesla 3 AWD Long Range och skulle lätt kunna köpa en likadan igen. Jag använder den som förstabil, och räknar med att det förblir så. Med det sagt så har Tesla ändå en bit kvar innan de når premiumkvalitet på sina produkter.

- Jag behöver ett motorvägslok som kan frakta hela familjen på sex personer under långa bilresor. Jag har tidigare regelbundet kört motorvägsetapper på 50 mil med marschfart på 130-160 km/h. Detta har gått utmärkt i den BMW 730d (med komfortstolar och massage) som jag tidigare hade, men kräver nog lite mer tålamod med en Tesla, speciellt när det blir flera etapper per dag.

- Att hänga en likkista på dragkroken på en miljonbil känns inte värdigt, men jag tror nog vi ska kunna klara oss med det bagageutrymme som finns, förutsatt att man kan få in skidor på något sätt. Under långresor har vi alltid ett säte nedfällt i sjusitsiga bilar.
#1432738
poseidon skrev: sön 21 feb 2021, 21:31
Visst, dock är T8 200.000 dyrare i inköp.

Volvo är ju inte dumma, de vet precis vad de skall ta ut i pris.
Det skiljer 110 000 kr mellan T8 Pro Edition och B5 Pro Edition i de offerter jag fått.

Volvo är säkert inte dumma, men jag har svårt att förstå den prissättningen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]