Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429063
Lövet skrev:
Lockis skrev:Mitt råd är: Byt säljare... Han verkar inte vilja göra dig någon tjänst.
Om en säljare är ovillig att sälja en viss modell brukar det betyda att lönsamheten för honom är låg där. Köpläge!
Absolut, men förmodligen finns det en annan ÅF som har samma läge men ändå är mer sammarbetsvillig :-D
#1429069
Lockis skrev:Absolut, men förmodligen finns det en annan ÅF som har samma läge men ändå är mer sammarbetsvillig :-D
Det KAN också betyda att det är en dålig affär kunden. Men det brukar vara ett svagare argument för säljaren :-o
#1429070
Som sagt, bilen ska främst användas till dagliga lokaltransporter på högst någon mil och till ett antal långresor/bilsemestrar per år.

Jag bor i hus och laddar hemma. Min primära bil är en Tesla Model 3 AWD Long Range, men eftersom ungarna inte får plats i den behövs en familjefraktare. Vilka andra sjusitsiga bilar borde jag kolla på?
#1429071
pettran skrev:Vilka andra sjusitsiga bilar borde jag kolla på?
Hur prestigekänslig är du? ;-) https://www.wayke.se/objekt/99e6849b-29 ... um-automat Mer utrymme och mångsidighet hittar du inte.
#1429076
Lövet skrev: ons 10 feb 2021, 15:58
Lockis skrev:Absolut, men förmodligen finns det en annan ÅF som har samma läge men ändå är mer sammarbetsvillig :-D
Det KAN också betyda att det är en dålig affär kunden. Men det brukar vara ett svagare argument för säljaren :-o
En bil affär är nästan alltid en dålig affär ;-)
Nej men för att återgå och vara lite seriös. Så tycker jag inte att säljarens argument om att "bonusen försvinner" är rimlig. En XC90 får idag inte många kronor i bonus ändå. Skatten kommer fortfarande vara 360:- om året. Så en B5/B6 kommer ändå kosta mycket mer i skatt.

B6 Bensin ~14500:-/år (Malus)
B5 Bensin ~13500:-/år (Malus)
B5 Diesel ~14200:-/år (Malus)
Så det är ändå MINST 40500 som bör läggas på nybilspriset jämfört med en T8.
Så med din kalkyl tidigare har vi 20.000 kvar att köra in. Det är egentligen småpengar för den enskilda när man tar i hänsyn att bilen ändå kostar närmre 800.000:- :-D
Bonusen för motsvarande T8 idag är ~13000:- kronor.

@TS köp den bil du vill. Kanske kan vara värt att spana lite på BMW (deras X5:a är inte mycket dyrare. Och där får du ännu längre räckvidd på El samt bonus!)

EDIT: en x5 hybrid kan man inte få 7-sitsig. Ledsen!
#1429087
pettran skrev: ons 10 feb 2021, 16:00 Som sagt, bilen ska främst användas till dagliga lokaltransporter på högst någon mil och till ett antal långresor/bilsemestrar per år.

Jag bor i hus och laddar hemma. Min primära bil är en Tesla Model 3 AWD Long Range, men eftersom ungarna inte får plats i den behövs en familjefraktare. Vilka andra sjusitsiga bilar borde jag kolla på?
Hur är Ford Explorer, tro?
457 hk ur en V6-hybrid är inte dumt, även om Volvon förmodligen är piggare till 180 :-)
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/pers ... 3-15093676
https://fordcms.blob.core.windows.net/m ... plorer.pdf
#1429090
poseidon skrev: ons 10 feb 2021, 16:27 Beställer man nu måste man väl ändå få bilen så man får bonusen? Den försvinner väl 1/7?
Tyvärr inte. Det är den 1/4 som gäller för Bonus/Malus. Jag hittar dock ingen information om att förslaget är antaget. Beräknas väl ske närsom?

Den 1/7 är det förändringar av Förmånsvärde.

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]