Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429108
Jag skulle aldrig låta en säljare välja bil åt mig!
Vill du ha en T8 ska du absolut köpa en. Den har en del fördelar mot en ren diesel/bensin. XC90 är förövrigt den snyggast Volvon som säljs just nu. V60 är oxå riktigt nice. Vad som blir billigast i längden är väl inte intressant om du ändå inte vill ha en t.ex. D4 AWD.
#1429114
Lockis skrev: ons 10 feb 2021, 16:45
poseidon skrev: ons 10 feb 2021, 16:27 Beställer man nu måste man väl ändå få bilen så man får bonusen? Den försvinner väl 1/7?
Tyvärr inte. Det är den 1/4 som gäller för Bonus/Malus. Jag hittar dock ingen information om att förslaget är antaget. Beräknas väl ske närsom?

Den 1/7 är det förändringar av Förmånsvärde.
Just det, gränsen sänks till 60 gram.
Har beställt en xc60 hybrid å då kommer jag fortfarande under gränsen.
#1429147
Sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv så är det svårt att totalekonomiskt komma lägre än B5 Bensin eller Diesel, provkörde de flesta under hösten och tycker dock att båda är på gränsen till för klena för min smak, började titta på B6 alternativt T8 och då blev T8 ett åtminstone likvärdigt val enligt mina klent ekonomiska beräkningar. I slutändan blev det dock så att jag beställde BMW X5 45e men jag hade inte heller 7 sits behovet. Det som irriterade en var att mitt val av fälgar plötsligt gjorde att jag hamnade på 71 gram och därmed inte skulle få någon bonus ens med gamla metoden :bored:
#1431346
Hej,

Måste bara fråga för att få höra hur andra resonerar.
Om du redan åker tesla och funderar på en XC90 T8.

Varför går man då inte på en Model X?
(Jag gillar XC90 och har aldrig ens åkt i en Tesla så jag har inga värderingar om skillnader. )

Model X TCO borde väl stå sig väldigt bra mot en XC90 T8? Sen är X kanske inte lika premium som XC90.
#1431349
Emlben skrev:Varför går man då inte på en Model X?
Ändå en märkbar mer pengar som ska finansieras. Även om restvärde osv är bättre är det ingen smal sak att ordna finansiering på 1.1 miljoner. Sen är det väl delvis den vanliga "jag vill kunna åka släpvagn i 150 km/h i snitt mellan Malmö och Hemavan" trots att ingen gör det.

Sen ser ju X ut som den gör. Alla står inte ut...
#1431350
poseidon skrev:Kan man ha takbox på en modell X?
Nästan ;-)
Bild
Bild
#1431354
Kan man ha takbox på en modell X?
Se bild, dock inte optimalt... ;)
Vad jag förstår så går inte mittensätet att fälla ensamt i mittenraden heller.
Ananrs tänkte jag såhär, amn skippar en falkvinge medan man har takboxen på:
https://www.youtube.com/watch?v=5sUjHUT ... sEdvardsen

Ändå en märkbar mer pengar som ska finansieras
En XC90 T8/Recharge är ju inte direkt gratis heller. Det är väl mellanskillnaden (ca 200 000) man får räkna på finansen av?


Restvärdet är ju givetvis ren spekulation men det känns som model x ligger bättre till där - framförallt om 3 år...

Sen ser ju X ut som den gör. Alla står inte ut...
Så är det
Bilagor
9BDCFD0A-CEE4-4C89-9E50-932B0F879401.png
9BDCFD0A-CEE4-4C89-9E50-932B0F879401.png (223.07 KiB) Visad 300 gånger
#1431365
poseidon skrev:Säkert mysigt att plocka av skidor osv efter 50 mil i snöslask.
Nä. Fast rätt många åker runt så med "vanliga" bilar också
Bild Kanske lite mindre skitigt men knappast rena när man kommer fram heller.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]