Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1429032
Med siktet inställt på en XC90 T8 besökte jag en volvohandlare, men blev lite förvånad över responsen.

Denne menade att det inte var någon mening med att köpa en T8 nu när miljöbonusen var borta, så det skulle jag inte ha och en ren bensinmotor var absolut inte att tänka på. Istället skulle jag ha en diesel, för de hade bäst andrahandsvärde. Vidare hade de kampanj på välutrustade Pro Edition, men inte heller det var så viktigt utan då bättre att bygga en egen bil med de tillval som var viktigast och strunta i resten.

Handlaren försökte alltså att övertyga mig om en betydligt billigare bil än vad jag egentligen hade tänkt mig. Tror ni han är ärlig och har rätt i sak, eller ligger det någon annan drivkraft bakom beteendet?

Bilen ska främst användas till dagliga lokaltransporter på högst någon mil och till ett antal långresor/bilsemestrar per år. Fyra barn i familjen, så sjusitsig bil är tyvärr nödvändigt. Har eget bolag, så finansiell leasing ligger närmast till hand.
#1429035
Säljaren kommer ALLTID sägs precis det som behövs för att du ska köpa det han har i hallen. Vad som är bäst för dig sk*ter han ett långt stycke i. Det är en den bistra verkligheten. En D4 har väl typ 12k i skatt om året nu. Det är pengar som bara går upp i rök.

Att en billigare bil blir en bättre affär än en dyr, även om den senare har bättre restvärde i % har han däremot rätt i.

Ska du köra i eget bolag måste du göra hela kalkylen, exempelvis är ju de sociala kostnaderna på förmånen en tråkig kostnad för bolaget.
#1429040
Säljaren har väl rätt i sak att bonusen för en XC90 T8 försvinner i år. Med det sagt så var ju inte bonusen på en XC90 särskilt stor ändå? Så det kanske inte är något som stör dig.
En Diesel är alltid en Diesel. Dock svindyr skatt.. Högre skatt än vad eventuell bonus hade varit. Så argumentet där är lite dåligt, samtidigt som en Diesel är billigare i inköp.
Du har iheller ingen förmånsrabatt genom jobbet på en T8 längre. Så i slutändan skulle jag nog ta en TCO kalkyl på dem olika bilarna och välja den som är bäst. Om du nu inte verkligen vill ha eldriften.

Det skiljer sig ändå 120.000 för att få hybrid drift (pro edition).
150.000 om man tar standard utförande.
Så det är ju helt klart ingen liten summa pengar.

I slutändan så är det du som bestämmer vad du vill ha för bil. Prata gärna med en annan ÅF och se vad dem har att säga.
#1429041
Lockis skrev:Det skiljer sig ändå 120.000 för att få hybrid drift (pro edition).
Om det är så lite så kommer det nog gå ihop. 60 tusen är kvar i restvärde, 12tkr x 3 i skattediff = 24 tusen kvar att köra in. Sparar man 3dl per mil (4,5kr) så är det 0 diff efter 5300 mil. Under tiden får man en VÄLDIGT mycket trevligare bil ;-)

(Kalkylen tar inte hänsyn till ökad räntekostnad för T8 eller besparingen för bolaget på de sociala avgifterna.)
#1429045
Om du provkör en XC90T8 och en XC90B5 (diesel) så kommer nog valet bli rätt lätt...

Har haft en XC90D5 och kör nu en XC90T8 och skillnaden är ju enorm när det gäller premiumkänsla. Alla kortare körningar går ju mest på ljudlös el istället för traktorknatter. Övergången till bensinmotorn är mjuk och behöver du full kraft och acceleration så finns den verkligen där. Körning i stadstrafik och kö där man slipper de ändlösa start/stopp (visst går att slå av på D5 men vem orkar det varje gång) är också stort plus för T8:an.

T8:an kommer nog kosta mig lite mer över 24mån på bolaget men det är marginellt jämfört med vad jag får.
#1429049
Det skiljer lite mer än 100 000 kr mellan T8 och dieseln med den rabatt jag fick, utan att fråga.

Jag förstår att säljaren säger vad som krävs för att sälja, men vad jag inte förstår denna gång är att han uppenbarligen väldigt gärna vilja sälja en måttligt utrustat diesel istället för en välutrustad T8, och detta till en kund som frågar efter just en T8. Varför? Behöver Volvo få ut fler dieslar, vill de inte sälja T8 eller kan det ligga något annat bakom?

När jag kollar andrahandsmarknaden som den ser ut idag, samt tar hänsyn till skatter och driftskostnader, så tycker jag inte TCO skiljer sig så mycket mellan de två modellerna.

Jag betalar bort förmånen och undviker på så vis ökade sociala avgifter i bolaget.
#1429052
pettran skrev:Det skiljer lite mer än 100 000 kr mellan T8 och dieseln med den rabatt jag fick, utan att fråga.
Köp T8
pettran skrev:han uppenbarligen väldigt gärna vilja sälja en måttligt utrustat diesel istället för en välutrustad T8, och detta till en kund som frågar efter just en
Kan absolut vara så att det finns övertillgång på diesel och underskott på T8. Varje handlare har kvoter de måste hålla sig till.
#1429053
Mitt råd är: Byt säljare... Han verkar inte vilja göra dig någon tjänst.
Skicka dessutom ut din förfrågan till flera olika handlare. Kan skilja sig rätt bra mellan olika ÅF.
#1429057
Jag köpte min XC90 D5 när skatten för den var låg. Jag betalar 3084 i skatt för den. Jag räknade och räknade men fick inte ihop någon ekonomi på en T8. Det beror bl.a. på att min körcykel innehåller mycket långkörning -- vilket gör att en T8 med stor sannolikhet kommer att ta mer bränsle för mig. Därmed blev den rätt mycket dyrare. Hade den varit i närheten av samma kostnad så hade jag valt T8.

I dagsläget med de förändringar som gjorts av skattesystemet och förmånsvärdet finns det få orsaker att ta en B5 diesel som förmånsbil. Enda orsaken är om det finns något hårt kostnadstak, eller eventuellt om du ska köra väldigt mycket långkörning.

Att bygga ihop en bil själv blir inte kostnadseffektivt jämfört med en Pro-edition. Jag tittar också på en XC90 T8 nu. Med de tillägg som jag anser nödvändiga (drag, 360-kamera, navigation/smartphone) så skiljer det dryga 40.000 i pris. För dessa får du B&W, luftfjädring, panoramatak etc. Vilket för mig skulle vara värt det utan att ens fundera på att den utrustningen också har ett restvärde som gör att kostnaden är ännu lägre.

Du får fundera på vilken körprofil du har -- kör du mycket kortkörning och kan ladda bilen så kommer en T8 knappast att bli speciellt mycket dyrare. Om så är fallet borde valet vara lätt.
#1429062
Lockis skrev:Mitt råd är: Byt säljare... Han verkar inte vilja göra dig någon tjänst.
Om en säljare är ovillig att sälja en viss modell brukar det betyda att lönsamheten för honom är låg där. Köpläge!
Malmstroem skrev:Du får fundera på vilken körprofil du har -- kör du mycket kortkörning och kan ladda bilen så kommer en T8 knappast att bli speciellt mycket dyrare. Om så är fallet borde valet vara lätt.
Håller med. En T8 kan snitta 0.2 liter milen och 1.2 liter milen beroende på körprofil. Åker man motorväg hela dagarna är den ett dåligt val.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]