Emlben skrev: ↑sön 21 feb 2021, 13:50
Men nu känns det som vi glidit lite av ämnet, jag var sugen på att lära mig av TS hur han resonerat då han kommit fram till att han hellre vill ha en XC90 Recharge än en X som familjefraktare då jag förutsätter att han inte är anti-Tesla då han redan har en... ;)
Det är ju inte Tesla Club Sweden vi befinner oss i.. .;)
Jo, jag resonerar så här:
- Utan att ha räknat så noga på det har jag tagit för givet att TCO på Model X är betydligt högre än XC90. Model X kostar 1150 ksek (innan bonus) och T8 Pro Edt kostar mig 815 ksek (B5 Pro Edt kostar 705 ksek).
- Model X har för närvarande lång leveranstid och jag vill ogärna vänta.
- Jag gillar min Tesla 3 AWD Long Range och skulle lätt kunna köpa en likadan igen. Jag använder den som förstabil, och räknar med att det förblir så. Med det sagt så har Tesla ändå en bit kvar innan de når premiumkvalitet på sina produkter.
- Jag behöver ett motorvägslok som kan frakta hela familjen på sex personer under långa bilresor. Jag har tidigare regelbundet kört motorvägsetapper på 50 mil med marschfart på 130-160 km/h. Detta har gått utmärkt i den BMW 730d (med komfortstolar och massage) som jag tidigare hade, men kräver nog lite mer tålamod med en Tesla, speciellt när det blir flera etapper per dag.
- Att hänga en likkista på dragkroken på en miljonbil känns inte värdigt, men jag tror nog vi ska kunna klara oss med det bagageutrymme som finns, förutsatt att man kan få in skidor på något sätt. Under långresor har vi alltid ett säte nedfällt i sjusitsiga bilar.