Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1428941
God morgon.

Det är redan dags att lämna in nya bilen på felsökning Bild
Har ett missljud höger fram vad jag kan höra.
Ljudet kommer bara medans alt verkar kallt.
Ljudet påminner om en kolvstång som hackar pga torrhet eller dyligt.
Länkar till ett ljudklipp på ljudet. Svårt att spela in inifrån bilen men alltid något.

Ljudet kommer framförallt i skarpare vänsterkurvor tezöx utfarter eller rondeller när man sedan svänger ut lite kraftigare.

Har ni några idéer på vad det kan vara?
Gäller V90 B4 2021.

Tack.

https://www.dropbox.com/s/tkrlsgsfb8r4b ... 3.aac?dl=0

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1428944
Jag hör ljudet i början o i slutet av inspelning. Känner tyvärr inte igen det på en bil men väl från båtar som kränger på havet, de kan låta så där. Verkstad få undersöka ljudet...
av timebandit
#1428945
Klippte ihop så det hörs 3 gånger men andra väldigt svagt.
Bra beskrivning där angående båtljudet Bild

Ja det är min farhåga att dom brukar ha svårt att leta missljud då det bara verkar uppstå när den stått över natten eller efter en hel arbetsdag :(
Blir säkert av med kärran i flera dagar Bild
Men har kontaktat PST om tidsbokning så bara vänta nu då.
HitTheRoadJack skrev:Jag hör ljudet i början o i slutet av inspelning. Känner tyvärr inte igen det på en bil men väl från båtar som kränger på havet, de kan låta så där. Verkstad få undersöka ljudet...
Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

av timebandit
#1436290
Har tagit en stund men äntligen fått in bilen och det är inte lätt för dom att hitta ljud som bara är där ca 4 minuter från kall kall kall bil.
Bilen måste stå minst 4 timmar för att kunna reproducera ljudet.
Däremot så märkte jag innan jag lämnade in den att om man gasar till mitt i en skarp sväng så är det än lättare att reproducera ljudet.
Teknikern ringde precis och han tycker det låter som en drivknut så dom får behålla bilen en dag till.

Varför upphör missljud i en drivknut efter ca 4 minuter? Missat fettet i lagret?
Inte ens 100mil tog det innan ljudet uppkom...

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk


Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1436328
Ibland kan det vara fel från fabriken, den glappar för mycket. Det har skrivits om vibrationer i kaross som uppkommer i hastigheter om 130 km/tim som kan bl.a. beror på glapp i drivknutar - bra om du inte redan gjort det, köra en sådan test.
av timebandit
#1436342
HitTheRoadJack skrev:Ibland kan det vara fel från fabriken, den glappar för mycket. Det har skrivits om vibrationer i kaross som uppkommer i hastigheter om 130 km/tim som kan bl.a. beror på glapp i drivknutar - bra om du inte redan gjort det, köra en sådan test.
Har missat helt om eventuella problem med axlar/knutar som glappar från början. Hoppas det är det som är felet nu för det är tråkigt med sådana saker redan innan 100 mil på mätaren.

Helt införstådd att alla felar och kan göra fel men det gör det inte roligare. Första bilen man "byggt ihop" själv någonsin och så är det fel omgående :(
Mest det att en verkstad får riva ner å sätta ihop igen. Mitt förtroende för verkstäder/mekaniker är kanske inte det bästa heller tyvärr oavsett hur trevliga och enkla dom är att ha och göra med.

Har faktiskt vart uppe i 130 med sambon i bilen, dock innan missljudet uppstod och då var det inga konstigheter. Får prova igen när jag fått bilen igen. Nu kör jag en tråkig XC40 T2 BildBild Saknar min V90!

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

av timebandit
#1436556
Suck. Axelbytet resulterade i precis ingenting
Tillbaks på ruta 1 och mer besvär med att hålla på lämna och och få dom att höra missljudet korrekt och lokalisera det.
Skall försöka hinna åka dit idag.
Är det någon som lyckats få en mekaniker att typ komma hem till en för en provkörning eller liknande tro? Jag kan reproducera felet till 200% på morgonen hemma iaf...

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

av timebandit
#1438462
Verkstaden bytte drivaxeln då dom hörde missljud från den, dom var två som åkte å provkörde.
Var nere idag och provkörde bilen åt dom så dom fick höra det riktiga missljudet. Som tur var kunde jag reproducera ljudet som jag alltid kunnat. Vart lite orolig för att det inte skulle gå när man måste få fram det.

Nu är bilen inbokad för byte av fjäderben. Hoppas detta ger rätt resultat för mig för det är rejält segt att åka fram å tillbaks.
Dock har jag fått mycket extra motion då jag avstått lånebil när jag ställer bilen dagen innan :)
Om ca 3 veckor skall den in.... Återkommer i ärendet.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

av timebandit
#1438466
Tror inte det. Tror själv på fjäderbenslagringen. Missljudet upphör efter runt 4 minuter oavsett körstil och sedan behöver bilen stå i ca 7 timmar för att kunna reproducera missljudet.

Problemet började knappt 14 dagar efter leverans, kan vart där från början då Kah körde väldigt lugnt dom första milen :)

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]