Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
#1442133
Det blir inte tyst med vatten :(

Fick tillbaks bilen igår... Dom snålade å bytte bara övre å undre tallrikar på dämparen??? Hmm...
Ljudfan är kvar! Skall ringa om en stund å ge dom försök #3 nu då!
Vafan kan det vara som knarrar så förbannat? Hjullager?
Tar man ut en större kurva och gasar lite så framkallar man missljudet men bara dom första 5 minuterna typ

Börjar bli trött på detta nu.. M

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

#1443517
Nu har jag hämtat bilen en tredje gång.
Nu har mekanikern iaf lyckats reproducera missljudet själv så det är skönt att slippa tankarna att dom inte vill tro på mig.

Idag har han lagt in ny mjukvara som begränsar Styrutväxlingen(om jag kommer ihåg rätt ord).
Inte omöjligt att Volvo har lagt in fel mjukvara beroende på vilka hjul bilen beställdes med?

Så nu blir det att provköra i ett par dagar och hoppas kunna ringa teknikern med positiva besked. Riktigt tråkigt att behöva flänga fram å tillbaks å lämna in hela tiden

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

#1443535
Nej, bara 19" som tur är. Borde inte vara någon skillnad men men, bara hoppas nu då

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

av timebandit
#1443670
För helvete! Missljudet är kvar!

Ringa på Måndag och boka tid för 4e gången då

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

#1443685
Tänkte det var lite långsökt med beroendet till fälg storleken. Man få tänkta sig in i vad som händer med ett fordon när den tar en skarp kurva i högre hastighet.
Det blir mycket tryck på den hjulaxeln osv vad händer...
av timebandit
#1443689
HitTheRoadJack skrev:Tänkte det var lite långsökt med beroendet till fälg storleken. Man få tänkta sig in i vad som händer med ett fordon när den tar en skarp kurva i högre hastighet.
Det blir mycket tryck på den hjulaxeln osv vad händer...
Ja det är det han försöker göra men utesluter mycket pga att ljudet inte låter metalliskt.
Jag vill byta hela fjäderbenet men Volvo tillät tydligen inte byte av fjädern av någon anledning.
Höger drivaxel är bytt.
Övre och undre lagringar på fjäderbenet är bytt å något gummi där.
Har fettat in lite bussningar på tex övre länkarm.

Kan sätta mitt lillfinger på fjäderbenet(kolven i dämparen kan det vara, sådant kan knarra om det är torrt osv) eller kanske tom hjullagret.

Det händer i alla hastigheter tyvärr. Ta en liten rondell och när du är nästan halvvägs så tryck till gasen snabbt så det blir en acceleration bara så knarrar det som fasen. Sambon tycker det låter lite som tex is/snö som fastnat och ligger mot.
Man hör ljudet så jävla tydligt höger fram Bild
Konstiga är att när ljudet uppträtt ca 4-5 ggr eller kört i 5 minuter så uppkommer inte missljudet mer förrens bilen stått stilla runt 6 timmar. Så teknikern har väldigt svårt att felsöka för visuellt är allt bra.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Zanders
#1444058
Har nog ett liknande ljud på min V60 TE.. Pinsamt när man ska parkera när det låter som fan på utsidan av bilen och verkar också bara låta när det är kallt. Tänkte jag ska spela in ljudet någon gång och skicka till teknikern, har 5 mil till verkstaden så då lär den ju vara tyst och fin när han får titta på den :bored:
#1444066
Zanders skrev:Har nog ett liknande ljud på min V60 TE.. Pinsamt när man ska parkera när det låter som fan på utsidan av bilen och verkar också bara låta när det är kallt. Tänkte jag ska spela in ljudet någon gång och skicka till teknikern, har 5 mil till verkstaden så då lär den ju vara tyst och fin när han får titta på den :bored:
Ja men se där ja! Inte ensam, skönt Bild

Var inne idag och fick mjukvara för större hjul igen för att se om det löser problemet. Fungerar det så är det fel i konfigurationen för valda hjul å en fix kommer antar jag.

Vi har preliminär bokat tid för byte av hela stötdämparen ifall inte mjukvaran löser problemet. Återkommer imorgon till teknikern.
Han vill även ha mina ljudinspelningar nu.
För hjälper inte stötdämparen så kommer dom troligen lägga över problemet på Volvo själva. Börjar bli dyrt nu utan resultat.
Det positiva är att dom själva lyckas reproducera ljudet nu så jag är inte misstrodd som man kanske var i början.

Själv tror jag inte på mjukvaran för du kan svänga fullt utan missljud men så fort du trycker på gasen i en sväng så låter det fan av skrapljud/knarrljud eller vad det nu är.

Missljudet kommer än så länge i alla temperaturer och hastigheter men bilen måste ha stått stilla ett antal timmar för att kunna reproducera ljudet.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk


Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]