Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1428455
För att förtydliga lite så är dem siffrorna för sverige enbart.

Såhär såg det ut globalt 2020:

S90: 46,027
V90: 13,569
V90 CC: 12,000
S60: 47,987
V60: 48,800
V60 CC: 16,089

Det säljs helt klart fler sedaner. Och en större del V60 än V90.
Tittar man på SUV så är XC60 fortfarande i topp med 191,696 (ner 6.5%)
XC40 springer nästan om XC60 med 185,406 (upp 32.6%)
XC90 ligger på 92,458 (ner 8.2%)

Totalt sålde volvo 661,713 bilar (ner 6.2% från 705,452)

Detta är globalt. Ganska tydligt att SUV är det som säljs mest av. Sen är det sedan med 94k bilar. Tätt där efter kommer Kombi med 90.4k bilar (inräknat CC modellerna).
Så mellan Sedan och Kombi är det ganska jämt. Tror inte alls Kombi är påväg att dö ut men vi bor i kombi landet sverige. Tyskland brukar väl också kombi vara ett populärt val i?
#1428781
bem skrev:Populariteten för V90 blir väl inte så mycket bättre när man läser sånt här om V90...
Så otroligt snålt av Volvo att inte ta sånt på garanti... men vill man skapa sig badwill så varsågod Volvo...
/Bo
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nyhetsbrev
Finns ju en gigantisk tråd om just detta och problemet är fortfarande olöst. Helt otroligt. Jag tänkte efter och kom fram till att den ENDA bil jag haft problem med fastfrusta lås (ej lister) är en Volvo. Har haft ungefär 30st bilar, även "dåliga" franska bilar och dessa har i alla fall dörrarna alltid funkat på...
#1429010
Keiser skrev:Jag utgick från din statistik ovan där S90 säljer betydligt bättre än V90, då är det S90 som är drivern och V90 tillägget. Är väl inget som tyder på att SUV-trenden är på väg att svalna så det blir ju ren spekulation.
Statistiken är lurig... 46.000 S90 sålda
Men... 38.500 utav det var S90L
Säljs väl bara i Kina eller ?
#1429019
Men det är väl fortfarande en S90? Allmänt är väl flera bilmodeller i vår mellan eller storklass tillgängliga som förlängda i Kina. BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass diton som exempel. Kina & USA står ju för en stor del av de flesta märkens sedanförsäljning.
#1429037
Hemingway skrev:Men det är väl fortfarande en S90? .
Jo men tittar man på ovan siffror sålda S/V90 totalt ca 35.000 ( utan s90L) så är det inte mycket o hänga i granen
Risken finns att man upphör med S/V90 och endast behåller S90L för den funkar fortfarande i Kina
Både gamla XC90 och S60L tillverkades fortfarnde ett antal år i kina efter att de slutade tillverkas här
#1429352
McDonald skrev: ons 10 feb 2021, 14:35 ...
Risken finns att man upphör med S/V90 och endast behåller S90L för den funkar fortfarande i Kina
...
Om det händer har Volvo garanterat mist en trogen Volvokund. Min första Volvo 1979 var en Volvo.
Min senaste V70 (MY14) är en Volvo.
Jag funderar på en ny V90 T6 eAWD Recharge, vi får väl se om jag vågar hoppa på en sån.
Finns många andra bilmärken än Volvo som nog är minst lika bra och kanske bättre till samma eller rent av mindre peng så...
Men jag gillar Volvo kombi, så nog skulle det kännas lite ledsamt om den "stora" kombin skulle gå ur tiden, vilket jag nog ändå tvivlar lite på. Men jag har en vag känsla av att Volvo numera styrs kanske alltför hårt av ekonomer och jag tror jag vet hur det brukar bli då, kan bli så de nästan bara ser på kronor och ören och kan ha svårt att se ovan den horisonten, i helikopterperspektiv, och vad kunderna verkligen vill ha. När ekonomerna tagit över helt skall man nog lämna skeppet som kund och det tänker jag nog göra om nuvarande trend jag tycker mig märka för mitt favoritmärke fortsätter. Hårda ord men jag är inte blind. Jag känner mig inte hemma riktigt längre bland Volvo som märke, tyvärr. Jag ser vad detta fabrikats bilar ökat i pris men inte i motsvarande grad i kvalitet osv som man rimligen kan begära i så fall. För mig är inte en Volvo ett premiummärke av det jag sett själv (har ägt rätt många nya Volvo vid det här laget) och på de senaste 2021:orna jag provkört flera dager på senare tid. Sorry Volvo, för mig är ni inget premiumbilmärke hur mycket ni än tjatar själva att Ni är det. Bra bilar men inte det jag kallar premiumbil, kanske de allra dyraste Volvo där borde Ni rimligen vara det, vad vet jag, där är inte jag och rör mig. Men en V60, V90, XC60 som jag sett och provkört under flera dager var och en - Nej inte vad jag menar med premiumbilar. Men jag kan ju ha tappat fattningen helt, vad vet jag. Andra kan tycka att det är en premiumbil, jag pratar nu bara vad jag själv tycker .
/Bo
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]