Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426332
Kan ju bara titta på mina grannar. Det står V90CC och V60CC överallt, inte en vanlig V nånstans. Dock har många gått från XC60 till V60CC och V90CC nu.
#1426418
Kan egentligen inte komma på en enda fördel med att köra en hög bil, förutom att man "sitter högt" och har enkelt insteg. Nackdelarna är desto fler. Ändå kör jag än. Varför? Gillar inte riktigt V90, de jag provat har haft olyckliga däck-/chassikombinationer som gjort att de inte ligger så bra på vägen. Den känns lite "platt" och omodern med en jättemotorhuv. Tycker nog helt enkelt bara att XC60:n är gemytligare coh snyggare. Men bättre? Nej, egentligen inte. Läste just att VW slutat sälja Polo i Sverige. Det är T-Cross som gäller itsället...
#1426425
perhall skrev:Läste just att VW slutat sälja Polo i Sverige. Det är T-Cross som gäller itsället...
Stämmer. Det beslutet fattades redan för över ett år sedan.
#1426453
Lövet skrev:
perhall skrev:Läste just att VW slutat sälja Polo i Sverige. Det är T-Cross som gäller itsället...
Stämmer. Det beslutet fattades redan för över ett år sedan.
Att jag inte märkt det visar ju hur stort SUV-intresset blivit. Hade Polon tagits bort för 20 år sen hade det blivit en stor nyhet...
#1426458
perhall skrev: lör 30 jan 2021, 00:30 Kan egentligen inte komma på en enda fördel med att köra en hög bil, förutom att man "sitter högt" och har enkelt insteg.
Behovet får styra, jag kör hyfsat ofta på mindre vägar och det är skönt att ha 5-10 cm extra i höjd. Senast med oplogad väg kan det vara avgörande för att komma fram tillsammans med AWD.
Men merparten av de lite "högre" bilarna rullar säkerligen på vägar där högre frigång inte har någon betydelse. Och merparten köper nog bilar utifrån utseende. ;-)
#1426486
Jag tycker högre bilar ofta är med känsliga för högfartskörning just pga sin högre tyngdpunkt, därför har det blivit mer "strykjärn" för min del. Min V60 var riktigt svajig trots 18" innan jag fick på andra dämpare/fjädrar.
Har dock tittat på några SUVar på sistone som borde klara detta bättre, som "är fasta i hullet" men tycker det är oskäligt att lägga 5-7000/mån på en försäkring...
Sen förstår jag såklart att vissa föredrar en högre bil pga hur man bor, om man ofta är i skogen eller på annat sätt har andra prioriteringar.
#1426495
Sant att höga bilar fungerar bättre tack vare markfrigången. Men den är inte alltid så bra som man tror. Tror inte det skiljer mycket mellan A6 Allroad och XC60 i högsta läget (båda luftfjädring).

Däremot så körde jag en xc90 rätt långt på dålig väg vintertid (21" dubb), den höga karossen skapar väldigt mycket rörelser, man far runt inne i bilen på ett otrevligt sätt, jag skulle absolut föredra en lägre bil så länge markfrigången räcker
#1426577
Hemingway skrev: tor 28 jan 2021, 07:38 Att brukskombin försvinner från programmet (dvs, bra storlek, tillförlitlig och till vettigt pris) är såklart tråkigt. Men att dra det till att Volvo gör bort sig känns lite felaktigt. Ur företagets synvinkel så gör de mycket rätt när de växer i volym och ökar sin marginal. Den svenska marknaden räcker inte för ett bilföretag och det är deras omställning mot suv och snyggare design .
Att de sedan blivit så dyra är ju en del av strategin. Att få folk att verkligen sukta efter en XC90 där storleken finns så man tillslut accepterar att betala vad den kostar = höjd marginal. För utrymme finns ju i modellparken, bara det att utrymmet kostar mycket mer nu än vad de gjorde förr.
En bil som är 5 meter lång och kostar lätt över 500 000 med lite utrustning ska vara rymlig, bekväm fin att köra och kännas premium för dem pengarna. Tycker V90 speciellt V90 CC känns rätt så premium och speciellt kupén tycker jag är fin. Där tycker jag man satsat rätt. Därför har jag valt att köpt en V90 CC för lite för mycket pengar... Känslan tycker jag finns där men jag hade uppskattat en lite högre kaross för lite rymligare kupé och rakare linjer på skuffen. Och 5 cm kortare huv så kunde man lagt några cm till i baksätet och skuffen. Finns ju bilar som är 480 cm långa men som är smartare byggda så dem blir rymligare. Tror man kunnat snickra ihop en snygg kombibil med dem kvaliteter som V90 har i övrigt. Hoppas på V100 kombi.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]