Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426136
fjohan82 skrev:Finns det statistik på eventuell nedgång?
Jag tycker man knappt ser några V90 MY21 ute på vägarna, visst finns dessa, men inte alls i samma utsträckning som när tidigare årsmodeller har släppts.
V60 däremot är svåra att inte se...
https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes

Ingen direkt statistik över längre tid, just där, men går säkert att klicka sig fram. V90 och V90CC-volymer är ju skitlåga i allmänhet. Man förstår ju snacket på stan om att inte ersätta den efter denna generation.
#1426138
Keiser skrev: tor 28 jan 2021, 13:37 Skillnaden mellan V60 och V90 komfortmässigt är marginell; ljudmässigt skiljer nästan ingenting, stolarna är samma och du får lite trevligare belysning i V90 annars är de ganska så lika. Det är som sagt individuellt men för de flesta som köper V90 spelar utrymmena sannolikt en stor roll. :)
Denna gången valde jag V90 för att den är större än V60.
V60'n har fungerat ypperligt och skulle säkert fungera i fortsättningen med.
Men både jag och sambon var överens om att vi ville ha en större bil. I v60n kunde ingen sitta i passagerarstolen fram pga bakåtvänd barnstol. Detta löstes i en V90.
#1426142
Cokeisit skrev: tor 28 jan 2021, 07:44 Bilden är bara tidningens egen gissning.
Aha, men visst var den snygg om den nya V90 kommer att se ut så? Och att den förhoppningsvis kommer ut, åtminstone på den svenska marknaden, får vi väl hoppas på. Som ren elbil kanske då, vi får väl se.
/Bo
#1426231
Jag tror kanske på en tillbakagång till lägre bilar. För bästa komfort bör en bil inte vara för hög och inte för låg. Sannolikt lite högre än V90 (som V70II?) och definitivt lägre än en XC60. En högre bil är dyrare i drift, skumpigare i fjädringen, mindre miljövänlig, har kortare räckvidd - fördelarna är, skulle jag säga, färre. Ändå säljer de bra. Men tror ni inte att till slut kommer man att återgå till lite lägre bilar. Finns ju en del mellanting också. XC70 är rätt hög men inte SUV-hög. E-tron - är den en SUV el kombi? Lite oklart, men hyfsat lagom.
XC40 är å andra sidan jättehög för sin storlek...
#1426233
perhall skrev:E-tron - är den en SUV el kombi? Lite oklart, men hyfsat lagom.
Helt klart en SUV. Markant högre sitthöjd än A6.
#1426243
perhall skrev:
Lövet skrev:
perhall skrev:E-tron - är den en SUV el kombi? Lite oklart, men hyfsat lagom.
Helt klart en SUV. Markant högre sitthöjd än A6.
Jag skulle säga att den även är markant lägre än en Q7....
Sant. Men sitthöjden skiljer mer än takhöjden.
#1426326
AndS skrev: fre 29 jan 2021, 12:19
perhall skrev: tor 28 jan 2021, 23:23 För bästa komfort bör en bil inte vara för hög och inte för låg. Sannolikt lite högre än V90 (som V70II?) och definitivt lägre än en XC60.
Då finns V90/60 CC ;-)
Man skulle kunna tro det är bra mellanväg. Men de är ju samma innerutrymme som i V60/V90 och höjden är positiv för det blir en trevligare sittställning för högbyggda bilar, speciellt i baksätet, så den boxen tickar inte CC-bilarna. Att den ska vara låg är bra för att inte få för lång fjädringsväg och då är ju en vanlig V bättre än CC som inte har så lång fjädringsväg... Så krasst sett bommar de CC-bilarna båda sakerna där de V har uppsida på XC och vise versa.

Men med det sagt så är det så små skillnader i de här klasserna och CC bilarna ger rejält med vill-ha-känsla ändå! Men den perfekta kompromissen ur komforthänsyn är de inte, förutom om det var instegshöjden vi diskuterade. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]