Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425872
Hej
Har sett lite statistik på försäljning av V90 och den verkar inte lika populär längre bland Volvoköpare. Finns ju så många andra modeller numera som kan locka mer. V90 är ju V70 efterträdaren som jag förstått det (har en V70 MY14 själv). V60 är fin men inte lika rymlig som en V90 eller föregångaren V70.
Jag undrar lite - har vi svenskar tröttnat på kombi lite? Jag har inte tröttnat... Har provkört både XC60 B4 (2021), V60 T60 eAWD Recharge (2021) och V90 B4 (2021, fanns ingen T6 eAWD Recharge att provköra). För mig satt jag bäst i en V90 och tyckte den var mest komfortabel och var mest lika i utrymme som min nuvarande V70 MY14. Visst satt man högt och fint i XC60 men den föll mig inte på läppen. V60 var för trång för mig men gick som en sportbil, kul köra och det är sällan fel. :)
Är "kombi" som V90 på väg utför och varför? Bara nyfiken hur folk tänker numera.
Är det mest SUV, "XC", Crossover och allt vad det kallas numera som folk suktar efter idag (varför?)
/Bo
#1425887
Här är mina tankar...

Tidigare var V70 ett givet val för många, speciellt svenskar. Den hade en storlek, tillförlitlighet och pris som tilltalade många. V40/V50 var lite liten för familjer med två barn och de föräldrar med utflugna barn tyckte det var ett nerköp att gå dit.

Nu har för det första V90 vuxit, så den är numera lite stor och dyr för vissa familjer, så de klarar sig med V60. XC60 finns för den som inte tycker V90 är för dyr, men lite för tråkig, kanske för stor. De som tycker V90 inte är för dyr eller stor, men för tråkig de väljer istället V90 CC. De som vill ha ännu mer storlek och inte har problem med priset kan välja XC90. Sen de som är lite äldre som behöver baksäte ibland men inte så ofta kan inse att en XC40 fungerar för dem. De upplever de inte längre som ett nerköp att gå till en mindre bil, som det var förr, då mindre bilar i princip alltid var märkbart sämre.

Krasst sett finns många fler alternativ och många gillar SUV då de tycker det känns lite säkrare, de tycker de känns bra att sitta högre och det utstrålar lite mer status än en kombi som är epitetet för en bruksis i Sverige.
#1425903
Vi gick just igenom det här och landade på V90 - XC60 var det första vi tittade på - men den är så liten i bakluckan, dyrare i drift och dyrare att köpa. Hundburen gick inte in! XC90 var inte att tänka på pga priset och storleken - inte en chans man kan parkera den i garaget.

V90 var också en dyr bil, men som tur var hade vi lite pengar över från att vi la om bolånet - så det kändes skönt att köpa en "lite för fin" bil, istället för en till Kia, Renault eller Citroen.
#1425910
Det är inte bara hos Volvo som högre SUV-liknande bilar blivit populära.

Största orsaken skulle jag vilja hävda är "mode".

Sedan finns det ett par praktiska saker:
- Med samma platform för du mer plats i bilen. Golf - Tiguan, V60 - XC60, V90 - XC90. Med en högre kaross sitter du mer upprätt, och med samma axelavstånd blir det mer plats för de åkande.
- Du sitter högre och får bättre uppsikt över trafiken.
- Det är lättare att komma in och ur bilen. Det kan vara viktigt både för barnfamiljer och äldre personer.

Nackdelar är främst att du får högre bränsleförbrukning på jämförbara bilar. Sedan får du också högre tyngdpunkt, som i teorin kan ge sämre vägegenskaper. Hur många som i praktiken märker det är högst diskutabelt.

Jag kör en XC90 för att jag behöver (eller i alla fall vill ha) utrymmena. När jag inte behöver så mycket utrymme längre är det troligt att jag tittar på en stor kombi igen.
#1425916
Finns det statistik på eventuell nedgång?
Jag tycker man knappt ser några V90 MY21 ute på vägarna, visst finns dessa, men inte alls i samma utsträckning som när tidigare årsmodeller har släppts.
V60 däremot är svåra att inte se...
#1425922
Rejser99 skrev: ons 27 jan 2021, 09:52 Är V60’n verkligen mindre än V70’n?
Generellt är min känsla är att V60’n har tagit mycket av V90’ns marknad.
V60 T6 eAWD Recharge 2021 som jag hade och körde med hej vilt en helg för ett tag sen är klart mindre än en V70, så jag märker det tydligt. Jag kör ju V70 MY14 och har så gjort sen jag köpte den bilen ny.
Fram är V60 ganska OK men baksätet är inget att hälsa hem till mor om, så trångt (tycker jag). Där är V90 (och V70) mycket bättre, även fram är bägge mer rymliga. Lastutrymmet är visst större i gamla V70 än i V90 vad jag läst mig till av de som kan sånt. Den sluttande bakrutan på V90 är nog anledningen. V90 lastutrymmet är klart större än V60 det ser man bara genom att titta in i dessa.
V60 är alls inte en dålig ersättare till V70 men den är mindre. Man får prova och se om den är tillräckligt stor för ens behov och skall baksätet användas ofta av folk får man allt provsitta det ordentligt i V60.
/Bo
#1425928
V90 har priset sönder sig helt enkelt. Förr var det en attraktiv tjänstebil med D4 motorn, nu har skatterna gått upp och Volvo vill att man köper recharge istället. Problemet är ju bara att många ligger kvar i äldre bilpolicys som säger att bilen får kostar X prisbasbelopp bara och då funkar det inte att bilen kostar 650.000kr oavsett hur billig den blir i drift i verkligheten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]