Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426171
Inom aerodynamiken pratas det mycket om avlösning, dvs. att få luften att släppa på rätt ställe för att minska luftmotståndet. Flera i tråden har redan visat exempel på mer eller mindre lämpliga former för att uppnå det, i praktiken kör man en CFD (computational fluid dynamics) simulering och kan med hjälp av den lista ut var man vill att luftströmmen ska släppa för maximal bränsleekonomi.

Jag gissar att det är från såna simuleringsresultat som fenorna kommer från. Många bäckar små.

Har ni tänkt på att Volvos samtliga kombibilar de senaste 10-15 åren kommit med spoiler / "takvinge" som standard? Även om det är snyggt tror jag att aerodynamiken spelat större roll för valet att inte sälja bilen utan spoiler.
#1429354
HitTheRoadJack skrev:Efter att Volvo modifierat sina bakljus för att ändra bakdraget (eventuellt minskar nedsmutsningen) blev jag intresserad och kollade mer om detta på internet och hittade denna talang



Utifrån ovan tycks Volvo bakspoiler kunna ha tydligare läppavslut, och sidofenor.
IMG_1306.jpg
IMG_1306.jpg (418.63 KiB) Visad 694 gånger
För att undersöka skillnad med ett tydligare läppavslut på bakspoilern tänkte jag komplettera den med denna gummikant och sedan mha röktändstickor se om det går att registrera skillnad på vinddraget med eller utan denna kant :-) Ska se om det går att filma, jag har inte en aning huruvida det lyckas.
IMG_1306.jpg
IMG_1306.jpg (418.63 KiB) Visad 694 gånger
#1429545
Hobby vindtest mha rök från elcigg/blåsrör/högre blås hastighet, och röktändsticka/lägre blås.

Har tänkt att försöka trimma bort smutsstänket på bakrutan.

Jag tycker mig se att spoilern längs med karossen (aligned) gör luftströmmen inte hänger kvar lika mycket på bakrutan, minst turbulent . Huruvida det kommer hjälpa med mindre smuts få visa sig med lite fältstudier.

Elcigg med högre blås
Sämst med spoilern ovan på


Utan spoilern ger ett luftdrag över bakrutan, vilket kan vara tanken?


Spoilern längs med karossen skickar luftströmmen lite längre bort från bakrutan. Mindre turbulent bättre ?


Röktändsticka med lägre blås


#1430058
Resultatet från fältstudier visar spoilern minskar smutsen på bakrutan, hur mycket får ni bedöma. Själv tycker jag det blev stor skillnad på så kort tur och ej så smutsig väg.
Provturen var ToR Solna - Sollentuna cirka 29km. Större delen var torr motorväg, och sedan kring orten smått snöblask.
Provtur utan spoiler började med en ren bakruta.
IMG_1423.jpg
IMG_1423.jpg (480.26 KiB) Visad 534 gånger
Bilagor
IMG_1472.jpg
IMG_1472.jpg (29.39 KiB) Visad 534 gånger
Senast redigerad av 2 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
#1430059
Resultatet utan spoiler. Sedan täckte jag några provytor för att ha som jämförelse. Därefter torkade jag övriga rutan ren och monterade på spoilern och körde samma tur.
IMG_1473.jpg
IMG_1473.jpg (17.96 KiB) Visad 532 gånger
Bilagor
IMG_1431.jpg
IMG_1431.jpg (21.06 KiB) Visad 532 gånger
Senast redigerad av 4 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
#1430062
Resultatet med spoilern. Tog bort skyddet från första rundans smutsytor och ser det är synbar skillnad. Överraskad positivt till spoilerns fördel, med tanke på den korta körsträckan.
IMG_1471.jpg
IMG_1471.jpg (1.02 MiB) Visad 530 gånger
Senast redigerad av 2 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
#1430215
Intresssant studie, kan tänka mig att när de tar fram spoilern så är tillverkningspriset mer styrande än "nyttan" och en liten förlängning kan ge effekt för köparen men kostat tillverkaren "mer" per mm och på så sett, har VC spart deg... MVP

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]