Vad och hur mycket kan fenan, högst upp på bakljuset hjälpa med att sänka baksuget (antar det är det för det)? Är det nån som hunnit noterat nån förbättring?
IMG_1073.jpg (32.27 KiB) Visad 2088 gånger
Re: Vad hjälper fenan på nya V90 bakljusen
Postat: mån 25 jan 2021, 14:48
av least
Förhindra att snörök samlas på det tredje bromsljuset?
Vad hjälper fenan på nya V90 bakljusen
Postat: tis 26 jan 2021, 10:06
av HitTheRoadJack
Efter att Volvo modifierat sina bakljus för att ändra bakdraget (eventuellt minskar nedsmutsningen) blev jag intresserad och kollade mer om detta på internet och hittade denna talang
Utifrån ovan tycks Volvo bakspoiler kunna ha tydligare läppavslut, och sidofenor.
IMG_1077.png (136.65 KiB) Visad 1830 gånger
Vad hjälper fenan på nya V90 bakljusen
Postat: tis 26 jan 2021, 10:33
av HitTheRoadJack
En annan intressant källa är denna Chalmers studie på en SAAB 9-3 kombi som visar att sk ”vortex generators” nedtill, diffuser gör bakdraget lite mindre vilket skulle jag tro kan hjälp till med att minska nedsmutsningen.
Exempel med en planka med fenor: Wakauto Shark fin diffuser perfect for car rear bumper, universal chassis shark fin spoiler wing lip diffuser. The length is 58 cm with 4 screws. https://www.amazon.de/dp/B08KGBZFB3/ref ... dGb46KQD15
Sharklet och winglet är väl till för att öka den tillgängliga vingytan samt minska yt-turbulensen?
Bränslebesparande i luften, men på en bil?
Re: Vad hjälper fenan på nya V90 bakljusen
Postat: tis 26 jan 2021, 14:19
av III
least skrev: ↑tis 26 jan 2021, 13:16
Sharklet och winglet är väl till för att öka den tillgängliga vingytan samt minska yt-turbulensen?
Bränslebesparande i luften, men på en bil?
Nja, de hindrar virvlar som rundar vingspetsen och tar sig upp på ovansidan vingen. Man kan spara ca 5% bränsle med winglets.
Re: Vad hjälper fenan på nya V90 bakljusen
Postat: tis 26 jan 2021, 14:25
av bem
least skrev: ↑tis 26 jan 2021, 13:16
Sharklet och winglet är väl till för att öka den tillgängliga vingytan samt minska yt-turbulensen?
Bränslebesparande i luften, men på en bil?
Luftmotståndet ökar med kvadraten på farten så kör man fortare så lönar det sig definitivt med mindre luftmotstånd.
Många bäckar små... lågt rullmotstånd på däcken, lågt luftmotstånd.
Och låg vikt... men många av dagens SUV:ar och liknande är ju ofta tunga som elefanter.... många el-bilar är ju otroligt tunga för att batteriet väger så mycket osv. När skall tillverkarna "banta" SUV:arnas vikt? Där finns nog mycket att göra när det blir allt fler el-bilar. Att släpa på onödiga kilo går det ju åt energi till...
/Bo
Re: Vad hjälper fenan på nya V90 bakljusen
Postat: tis 26 jan 2021, 19:46
av Xanthopteryx
Vikten har ingen negativ effekt så länge du har konstant acceleration (det vill säga, du åker horisontellt i samma hastighet).
Om du saktar in och kan återanvända all energi så är vikten en fördel.