Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jantvå
#1425280
Tjena,
Går i tankarna på att byta vår v90 mot xc90 då familjen kräver 3 sätesrader.
Tänkte titta på my18 , men 17 är inte uteslutet.
Vad bör jag kolla efter? Typ vanliga fel och dylikt.
Är medveten om att v90 har en uppsjö av barnsjudomar på de tidigare modellerna men inget jag råkat ut för. Är det samma strul med xc90?
Tacksam för input
av ateam1234
#1425289
hade en -18 som det inte har varit några större problem med
i början så krånglade ac kylde inte
knarrande solgardin i taket
av refbob
#1425421
Xc90 hade fler barnsjukdomar i början än V90. Så jag skulle satsa på 2018 om man har råd....
av V70_2005
#1425480
Har en xc90 t6 2018 med all utrustning förutom b&w och luftfjädring. Har haft den sen ny och den har funkat utan problem (som en dröm) dom 5200mil jag kört.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1425506
Jag hade en MY -17 och det var en rad oilka fel. Knarrande solskyddsgardin till panoramatak som även är beskrivit tidigare i denna tråd - detta är en känt problem på flera modeller. Ramen till Panoramataket byttes eftersom det var missljud vid öppning / stängning av taket. motorn till panoramtaket byttes - allt på garanti. Om bilen du tittar på har Runningboard så ta en extra titt att det inte är fukt i ledbelysning i runningboarden. jag fick mina utbytta tre gånger på garanti pga fuktproblem.
Mjukvarufel Sensus, förmodligen är dessa är åtgärdade med uppdaterad programvara under årens lopp.
Jag hade även problem med bromsarna, skivor och klossar byttes runt om efter 800mil. Luftfjädringen levde sitt eget liv, komfort in-urstigning att bilen sänkte sig efter det att man stängt av den fungerade aldrig trots felsökning av ÅF. Kunde gå flera sekunder efter det att jag låst bilen och gått därifrån innan den sänkte sig.

Till saken hör att min XC90 MY-19 inte hade ett enda fel under tiden jag hade den. MY-19 hade i stort sett samma spec som MY-17
av LasseS90
#1425631
Alla eventuella fel på tidiga bilar borde ju vara åtgärdade för längesedan. Jag skulle inte vara ett dugg orolig.
av Hemingway
#1425704
LasseS90 skrev: mån 25 jan 2021, 18:47 Alla eventuella fel på tidiga bilar borde ju vara åtgärdade för längesedan. Jag skulle inte vara ett dugg orolig.
Hur menar du? Menar du att felen på en rullande -16 är åtgärdade, eller att produktionen förbättrat sig så om man köper en -18 så har produktionen åtgärdat de fel som fanns tidigare i produktionen?
av LasseS90
#1425718
Jag menar att de fel som varit borde ju vara åtgärdade/reparerade av tidigare ägare. De allra flesta problemen är väl till och med fixade under garantitiden.
av Malmstroem
#1425719
Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att "alla" eventuella fel åtgärdats. Däremot tror jag att de flesta fel åtgärdats, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en tidig XC90. Min XC90 är tillverkad under 2017 (sen årsmodell -17) och det har inte varit några problem alls med den. Är priset rätt kan jag tänka mig att köpa en årsmodell -16. Naturligtvis är det bättre med nyare -- eller helst helt ny -- bil. Men det kostar rätt mycket mer.
av Hemingway
#1425728
LasseS90 skrev: tis 26 jan 2021, 10:14 Jag menar att de fel som varit borde ju vara åtgärdade/reparerade av tidigare ägare. De allra flesta problemen är väl till och med fixade under garantitiden.
Det är ju ett sätt att se på saken. Då skulle ju begagnade bilar rentav vara med felfria än ny om man drar det till sin spets att fel endast åtgärdats med tiden och inga nya uppstår. Men krasst sett fungerar det nog så att vissa saker åtgärdas aldrig, de lever man med och de blir ofta värre med tiden. Som gnekande inredning eller glastak, fastfrusna dörrar m.m. Strulande mjukvara och elektronik blir allt värre med tiden osv.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]