Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
#1426035
Ok hela historien är supertrist, hoppas nu att Dekra hittar något om inte byt bort bilen du kommer att vara missnöjd och känna att något är skumt. Det skulle jag personligen göra.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1426165
Cox skrev: ons 27 jan 2021, 21:28 Ok hela historien är supertrist, hoppas nu att Dekra hittar något om inte byt bort bilen du kommer att vara missnöjd och känna att något är skumt. Det skulle jag personligen göra.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Tror du att det finns möjlighet att åtgärda bilen så att det fenomenet inte finns?
Kanske gör om, gör rätt om det nu är möjligt att göra rätt i andra försök...
av AndS
#1426167
I riktbänk ska man knappast kunna misslyckas. Däremot plåtarbete om man bytt skärmsidan, kanske.
Men vi gissar ju bara, bilen måste mätas och kontrolleras för att du ska få ett svar och ett protokoll på mätning.
#1426183
AndS skrev: tor 28 jan 2021, 17:19 I riktbänk ska man knappast kunna misslyckas. Däremot plåtarbete om man bytt skärmsidan, kanske.
Men vi gissar ju bara, bilen måste mätas och kontrolleras för att du ska få ett svar och ett protokoll på mätning.
Dessa punkter som inte stämmer är inte med. Alla andra punkter mätningar och protokoll ska stämma. Men jag hoppas nu att Dekra inte godkänner jobbet bara för att de punkter som inte stämmer existetar inte i mätningar.
Vad tror du?
av AndS
#1426254
Du får påtala till Dekra vad du inte är nöjd med och varför den extra kontrollen ska göras, utifrån deras resultat får du sedan ta nästa steg.
Är allt rätt funktionellt, så blir det en estetisk fråga vad som ses som acceptabelt i avvikelse vilket blir mera komplicerat hur det ska bedömas.
Det är ju ett försäkringsärende så det är väl din motpart?
av III
#1426263
Risken är väl att derkra kommer att besikta bilen utan att rapportera det i systemet, då kollar man att den är trafiksäker. Så de lär inte ha några synpunkter på dina synpunkter. Tyvärr. Om man är lite konspiratorisk så kan man misstänka att verkstaden är fullt medveten om det och ser det som en snygg lösning för att få kommentaren, trafiksäker och därmed stänga frågan.
#1426510
Hm jag har klagat på dörren bagageluckan etc som de fått jobba med och jag är ff långt ifrån nöjd.
Dessa problem måste ha med karossen att göra.
Men hur de planerar att komma undan vet jag inte.
av AndS
#1426530
Om både bakdörr och bagageluckan har/haft problem "känns" det som man inte lyckats med plåtarbete med bakskärm. Så du har nog problemet där, precis som du själv är inne på.
Och chassi är säkerligen riktigt, vilket är viktigast.
#1426545
AndS skrev: lör 30 jan 2021, 15:46 Om både bakdörr och bagageluckan har/haft problem "känns" det som man inte lyckats med plåtarbete med bakskärm. Så du har nog problemet där, precis som du själv är inne på.
Och chassi är säkerligen riktigt, vilket är viktigast.
Vänstra sidan av karossen är kapas på mitten och därefter utbyt svetsad m.m. Bakdörren på dennsidan är jag inte nöjd med även om de hävdar att det är ok. De påstår att det ska vara så men knappast...
Bakluckan är helt ny och den var riktigt snemonterad först. Då förklarar de för mig att det är omöjligt att fixa det bättre och att det är så på alla bilar. Jag har kollat i bilhallen och det stämmer inte... Då har de justerat baklucka och det passar perfekt nu MEN jobbar trögt. Är det lite kyligt öppnas det 5-10cm och fastnar där.
Risken är att de justerar den så det håller ett tag. Kanske några ytterligare justeringar tills garanti gått ut.
Orkar inte, det känns som "Gör om, gör rätt" är enda alternativet med den bilden som egentligen är rättså unik och jag gillar den.
av AndS
#1426550
Har man inte fått till den nya bakskärmen så kan det bli precis som du beskriver det.
Ja, man kan inte justera t.ex.luckan bättre för att öppningen felar lite och samma med dörren.
Du ska kräva att bakluckan ska kunna öppnas "normalt" oberoende av temperatur.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 40

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]