Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1436546
GATUPLAN skrev:
Lövet skrev: tor 18 mar 2021, 22:24 Det är naturligtvis en viss angiven anläggning det handlar om. En språklig miss i affekt är inget att hänga upp sig på. Det saknar betydelse.

Jag säger likt övriga tidigare - nu är din saga med Bilia slut Gatuplan, nu måste du gå via ARN eller Tingsrätt. Oavsett vad som hänt så är det tydligt att de inte vill hjälpa dig längre. De kommer aldrig säga "nämen förlåt, vi har fel, vi gör om hela din bil" när de uttrycker sig så där. De struntar i om de förlorar i ARN, de kommer inte hjälpa dig frivilligt nåt mer.
Och du tycker inte att de är skyldiga till det?
Allting ska fungera efter utfört arbete och dessutom är det 1 år garanti på det, enligt reglerna MEN att någon säger att de färdiga med min bil, tycker du att det är rätt?
Drygt 8 månader! Jag har inte stressat dem en enda sekund...Sedan ska man snabba på och slarva och kunden ska inte ha rätt till något?
Jag har inte tyckt någonting. Det spelar inte heller någon roll vad jag tycker. Det är bara ett konstaterande av den situation du befinner dig. Du bör ta de råd du får och gå vidare för att hitta andra lösningar framöver. Dörren hos Bilia är stängd.
#1436888
Lövet skrev: tor 18 mar 2021, 21:55 Det här att vissa skulle jobba på Bilia som en anledning till varför de skriver något - lägg ner det irrelevanta sidospåret direkt
Klart att det är väldigt relevant i detta fallet.
Det handlar mycket om Bilia här i tråden.
Jag har gått genom så hemska saker att jag saknar ord att beskriva allt. Vilket jag inte gör i heller - jag vill inte hålla mig till beskrivningar utan jag bara informerar vad som händer. De flesta har gett mig råd att "stå på mig" och det har jag gjort MEN på ett väldigt lugnt och civiliserat sätt. Många (i min omgivning) säger t.o.m. att jag är för passiv.
Det är en tråkig historia och jag har uppdaterat den för de som vill lyssna och komma med tips och råd vilket forumet handlar om...
Sedan kom en förolämpning här i tråden: (jag vill inte citera den nu, onödigt). Och jag klart undrar om den människan jobbar på Bilia.

Sedan det skulle vara absurt att någon/några från Bilia ska ta över tråden här och rikta den åt fel håll eller försöka låsa den.
Den tråden har man får att skriva den historia som jag går genom och jag är tacksam för alla råd och tips jag fått.
Användarvisningsbild
av bem
#1436892
När fakta kan stå på egna ben brukar det bli bäst utgång. Men visst inslag av bedömningar blir det väl i ditt fall så du och andra parten kan göra olika bedömningar hur olika fakta påverkar vad som skall utföras på bilen.
Du är i en riktigt otäck situation som man inte ens skulle önska sin värste fiende.
Lite kusligt tycker jag det är med att Bilia i slutet på 2020 blev uppsagda av Volvo som Volvoåterförsäljare, det borde väl inte påverka ditt fall på minsta sätt. Jag bara noterar fakta att det företaget har hamnat i ett nytt läge.
Har inte läst varenda rad i denna tråd men om din motpart anser bilen åtgärdad har de säkert inget emot att byta in den? Bara för att få den låsta situationen löst, tror du det inte är vettigast att du byter in din "åtgärdade" bil mot an annan likvärdig? Personligen skulle jag i alla fall fundera i den banan. Men att gå till ARN är förstås vettigt nu men om det kan ta 1 år innan de avger ett yttrande så har din bil förlorat än mer i värde om 1 år. Om du får "rätt" i ARN måste din motpart följa ARN eftersom de förbundit sig till det. Men tänk om ARN inte beslutar till din fördel, vad gör du då? Inte lätt vad du än väljer för alternativ att gå vidare med.
Jag kan bara hoppas att ditt fall får ett lyckligt slut för Dig.
Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1436893
Jag har hängt med från början och lärt mig massor, tyvärr på din bekostnad. En sned bil går inte att att återställa- begär inlösen. Sedan om fel ska åtgärdas - det är nog bäst att driva de en i taget och de viktigaste först. Vidare skulle jag läsa återkopplingen i tråden faktaorienterad och kan uppfattas opersonligt men så kan det bli med korta råd. Till sist så skulle jag behålla bilen och se det som nu att du i all framtid har ett förhandlingsövertag gentemot denna ÅF för restlistan och eventuella framtida följdfel. Sedan kommer skavankerna blekna när bilen åldras.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1436897
Mitt råd är att låta bilia som lagat och uppger att bilen inte har några fel köpa loss bilen till bilens marknadsvärde med en egen liten notering i ett besiktningsprotokoll att du som ägde bilen före bilia inte va nöjd med deras reparation.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av bem
#1436898
HitTheRoadJack skrev: sön 21 mar 2021, 12:47 Jag har hängt med från början och lärt mig massor, tyvärr på din bekostnad. En sned bil går inte att att återställa- begär inlösen. Sedan om fel ska åtgärdas - det är nog bäst att driva de en i taget och de viktigaste först. Vidare skulle jag läsa återkopplingen i tråden faktaorienterad och kan uppfattas opersonligt men så kan det bli med korta råd. Till sist så skulle jag behålla bilen och se det som nu att du i all framtid har ett förhandlingsövertag gentemot denna ÅF för restlistan och eventuella framtida följdfel. Sedan kommer skavankerna blekna när bilen åldras.
"...denna ÅF". Bilia är Volvoåterförsäljare några år till, men de har blivit uppsagda av Volvo som återförsäljare som man kan läsa om på massvis av ställen via enkel Googlesökning.
Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1436902
s6025t skrev: sön 21 mar 2021, 13:19 Bilia är Volvo återförsäljare i minst 2år till det är uppsägningstiden på avtalet sedan så har Bilia för avsikt att fortsätta vara auktoriserad service o skadeverkstad för Volvo
https://www.bilia.com/investerare/aret-som-gick/vd-ord/
Ja just så är det ju, rätt skall vara rätt.
/Bo
#1436921
Jag vill vara tydlig med en sak.
Jag är en Volvo fan. Uppskattar all intellekt som finns inom designen, säkerheten, funktionaliteten, komforten etc. Vem som helst kan inte Uppskatta och gilla Volvo fullt ut. Alltid haft Volvo, köper inte vilken Volvo som helst, reser genom EU och visar stolt min Volvo.
Jag har alltid älskat även Bilia. Jag har alltid känt många som jobbar där och litar på dem. Jag är snart 49 och älskat och uppskattat Volvo/Bilia hela mitt vuxenliv.
När jag ser Bilia då ser jag Volvo. Precis som hela Sverige gör hoppas jag.
Jag vill absolut INTE att Bilia ska sluta sälja och ta hand om Volvos bilar. Det finns inget bättre alternativ. Jag är nästan rädd att det ska hända och sedan finns det inga vettiga alternativ.

Samtidigt förstår jag inte hur, just den delen av Bilia som varit inblandade i mitt ärende, kunde tillåta det hända. Hur kan man behandla en så trogen kund så pass dåligt.
Det kan finnas en poäng i det HitTheRoadJack säger, om det är pågående problem inom Bilia (nu vill jag inte skriva mer än så) och där någonstans går det ut genom mig eller på min bekostnad.

Men så ska det inte gå till. Alltså en så trogen Volvo fan blir straffad av Bilia. Nej det måste finnas bättre lösningar än så. Jag har aldrig velat få mer än ATT FÅ MIN BIL FUNGERA som innan den blivit påkörd.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 40

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]