Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1434684
Mycket möjligt att jag tidigare pratat med någon på Bilia Jägersro som sitter lite högre upp, men jag kommer inte ihåg om det var någon högre chef eller kundrelationsansvarig. Då fick jag råd att I första hand låta verkstaden att försöka åtgärda problemet. Jag kommer inte ihåg allting. Det var mycket annat på gång samtidigt...

Jag har en ny tid den 13. April som är bokad på verkstaden för bagagemotorbyte, "apelsinpolering", sedan dörren, BLIS, 360 kameror m.m. återstår som en gåta...

Är det ok att kontakta kundrelationsansvarig trotts att man har en bokad tid på gång?
#1434702
least skrev: tis 09 mar 2021, 19:05 Det är alltid okej, sluta nu.
Du läser inte vad vi skriver till dig.
Klart att jag läser allt, varenda mening.
Kundrelationsansvarig är inte enda råd jag får här och jag bara undrar om vad som är rätt att göra just nu...

Med tanke på vad jag gått igenom med Bilia så är det inte självklart att en lösning ligger där. Men klart jag provar att ringa...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1434708
GATUPLAN skrev:
least skrev: tis 09 mar 2021, 19:05 Det är alltid okej, sluta nu.
Du läser inte vad vi skriver till dig.
Klart att jag läser allt, varenda mening.
Kundrelationsansvarig är inte enda råd jag får här och jag bara undrar om vad som är rätt att göra just nu...

Med tanke på vad jag gått igenom med Bilia så är det inte självklart att en lösning ligger där. Men klart jag provar att ringa...
Har du läst på?

https://msverige.se/allt-om-bilen/skots ... -verkstad/
#1435799
Jag hade ett "möte" med KBV kontrollanter i fredags.
Eftersom jag har blivit lovad att prata med kontrollanter innan de skulle kolla på min bil den 23. Mars och därefter blev jag uppringd av Bilia och tillsagd att själva kontrollanter inte vill prata med mig, då ifrågasatte jag detta hos KBVs chef. Som jag tidigare sagt så har KBV gjort mång anmärkningar på Bilias jobb. Men det stora diffen har KBV godkänt då de mätt 3-4 millimeter diff och lika mycket på en "referens bil".
Jag sa till KBVs chef att jag har kört bilen till olika verkstäder och även själv mätt den diffen 8 till 10 millimeter. Dessutom sa jag att deras "oberoende kontroll" har börjat med ett FEL genom att hindra mig att säga min mening innan kontroll utförs. Dessutom har jag blivit lovad till detta och jag hade en del fel som händer ibland liksom bakdörren och bakluckan i kylan, samt BLIS och kameror. Och då kollar man inte det om man inte ens blivit upplyst.
Då lovade chefen att den kontrollanten kommer att ringa mig och jag ska få träffa honom i efterhand. Vilket han gjorde och jag träffade honom och hans kollega. Han ville se hur jag mäter och då tog vi mått tillsammans.
Jag hade ett digitalt skjutmått och ett vattenpass. Då mäter jag från samma punkt på hjulhuskanten till fälgen. Vattenpass gör att man inte kan träffa fel punkt på fälgen.

Och då fick vi diff på 9.6 millimeter.
Kontrollantens svar blev: "Ja, men de kan diffa".
Jag tillägger också att jag är orolig att den biten som är skev kan påverka andra öppningar och att det är därför jag har problem med dörren och bagageluckan hela tiden.

Ang den dagen då jag blivit nekad att komma innan kontroll skulle utföras, då säger han att det inte stämmer att han sagt så som Bilia sagt det till mig.
Jag ville inte älta vidare. De var jätte trevliga, vi gick vidare till ett rumm och gick genom hela historien.
De är mycket detaljer som de inte vetat om.

I början på April ske Bilia få ny motor till bagageluckan och då skulle de ta in bilen och försöka få allting att funka.

Det känns som jag måste ge de chans att laga den. Angående tiden så sa de "Ja, men det är en stor reparation".

Jag har fortfarande inte fått svar vad den tillåtna diffen är, men nu har jag iaf noterat ännu en eller två saker som inte stämt och därefter fått sanningen fram.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1436293
GATUPLAN skrev:Jag hade ett "möte" med KBV kontrollanter i fredags.
Eftersom jag har blivit lovad att prata med kontrollanter innan de skulle kolla på min bil den 23. Mars och därefter blev jag uppringd av Bilia och tillsagd att själva kontrollanter inte vill prata med mig, då ifrågasatte jag detta hos KBVs chef. Som jag tidigare sagt så har KBV gjort mång anmärkningar på Bilias jobb. Men det stora diffen har KBV godkänt då de mätt 3-4 millimeter diff och lika mycket på en "referens bil".
Jag sa till KBVs chef att jag har kört bilen till olika verkstäder och även själv mätt den diffen 8 till 10 millimeter. Dessutom sa jag att deras "oberoende kontroll" har börjat med ett FEL genom att hindra mig att säga min mening innan kontroll utförs. Dessutom har jag blivit lovad till detta och jag hade en del fel som händer ibland liksom bakdörren och bakluckan i kylan, samt BLIS och kameror. Och då kollar man inte det om man inte ens blivit upplyst.
Då lovade chefen att den kontrollanten kommer att ringa mig och jag ska få träffa honom i efterhand. Vilket han gjorde och jag träffade honom och hans kollega. Han ville se hur jag mäter och då tog vi mått tillsammans.
Jag hade ett digitalt skjutmått och ett vattenpass. Då mäter jag från samma punkt på hjulhuskanten till fälgen. Vattenpass gör att man inte kan träffa fel punkt på fälgen.

Och då fick vi diff på 9.6 millimeter.
Kontrollantens svar blev: "Ja, men de kan diffa".
Jag tillägger också att jag är orolig att den biten som är skev kan påverka andra öppningar och att det är därför jag har problem med dörren och bagageluckan hela tiden.

Ang den dagen då jag blivit nekad att komma innan kontroll skulle utföras, då säger han att det inte stämmer att han sagt så som Bilia sagt det till mig.
Jag ville inte älta vidare. De var jätte trevliga, vi gick vidare till ett rumm och gick genom hela historien.
De är mycket detaljer som de inte vetat om.

I början på April ske Bilia få ny motor till bagageluckan och då skulle de ta in bilen och försöka få allting att funka.

Det känns som jag måste ge de chans att laga den. Angående tiden så sa de "Ja, men det är en stor reparation".

Jag har fortfarande inte fått svar vad den tillåtna diffen är, men nu har jag iaf noterat ännu en eller två saker som inte stämt och därefter fått sanningen fram.
Fick du på papper att de godkände din mätning? Var de beredda på att ändra det? Det är ju som sagt den stora grejen du kanske skulle stå på dig lite om?
#1436356
Fick du på papper att de godkände din mätning? Var de beredda på att ändra det? Det är ju som sagt den stora grejen du kanske skulle stå på dig lite om?
[/quote]

Fick inget på pappret då kontrollanten säger: "Ja men de kan skilja"
Med "de" menar han "bilar".
Så jag orkade inte älta vidare ...
Det har hänt mer dåliga saker så jag återkommer strax.
#1436367
JAG HAR FÅTT RÅD ATT VÄNDA MIG TILL BILIAS KUNDRELATIONSANSVARIG OCH TILL MIN STÖRSTA BESVIKELSE GICK DET SÅHÄR:

Jag har ändå avvaktat länge, inte velat vara tjatig, jag ville ge Bilia chansen återigen att rätta till sina misstag m.m. Jag har lyssnat på Er i tråden och velar att kontakta Bilias Kundrelationsansvarig som sista utväg eller som nästa steg bättre sagt och förmodligen ganska snart...

Idag blev jag uppringd av just den Kundrelationsansvarige. När jag svarade viste jag inte ens att det är Kundrelationsansvarig jag pratar med.
Han säger att han har pratat med verkstadschefen och ville informera mig att Bilia anser att de har gjort bra jobb och att Bilia kommer bara att montera en ny motor i bagageluckan och därefter är de färdiga med min bil.
Han säger att jag inte får hjälp med dörren då de anser att den fungerar ok när de testar. Jag nämner hur dörren beter sig men blir avvisad.
Jag får inte BLIS åtgärdat trotts att båda sidor lever i sin egen värld.
Jag får inte 360 kameror kalibrerade, justerade. Ang kameran frågar han mig:
- "Varför skulle vi byta kameran?"
Då svarar jag :"Ja för att en bil har kört rakt in i den och den hängde i sladden efter krocken, så man har nog redan bytt den kameran hoppas jag och jag säger att man måste kalibrera den så att man inte har en väldigt skev 360° bild, jag säger INTE att ni ska byta ngt utan justera/kalibrera".
Då sa han: "Det spelar ingen roll, vi gör inget mer med din bil.
Han säger återigen: "Du får tycka vad du vill".
Han säger återigen: "Du får acceptera detta och du får klaga till ARN om du är missnöjd".
Jag sa att ARN är en lång och smärtsam process och man orkar inte med detta. (Jag skulle behöva flera jurister för att få ihop en historia med så många detaljer).
Det var mycket nedlåtande meningar jag fått höra genom hela samtalet.
Han sa även: "Du får tjata hur mycket du vill, vi kommer inte jobba mer, vi anser att vi är färdiga med din bil, gå till ARN..."
Då sa jag: "Ursäkta! Tjatar jag? Ringde jag dig eller du ringde mig??!! Bilia har lagat min bil i 8 månader och jag har inte stressat Bilia en enda sekund och du ska säga till mig att jag tjatar?".
Då säger han: "Jag vill bara säga att vi är färdiga med din bil sedan kan du tjata hur mycket du vill på massa fel osv".

Han sa att han har informerat verkstadschen hur det ska gå till och därefter säger han att jag bara ska prata med verkstadschen (jag skriver inget namn här) och ingen annan på Bilia. Då sa jag att det låter som "särbehandling".

Då frågar jag: "DET FINNS EN KUNDRELATIONSANSVARIG JAG KAN PRATA MED ELLER"?
Då sa han: "DET ÄR JAG"

Och det blev bara svart i mitt huvud. Kundrelationsansvarig som jag fått råd här i tråden att jag måste vända mig till. Alltså Kundrelationsansvarig ringer till mig från ingenstans och kommer med sådana upplysningar jag har inga ord om detta... Trotts att t.o.m. verkstadskillen har lovat att gå genom allt och fixa allt. Även verkstadschen har lovat att min bil kommer att bli åtgärdat så jag blir nöjd. Väldigt oväntat samtal måste jag säga.

Jag frågar om det är möjligt med ett byte. Han sa "JA det är fullt möjligt, du får säga till en säljare att du pratat med mig så får du ett bra pris".
Självklart efter alla dessa meningar känner jag mig grovt förolämpad, förnedrad och känner på mig att jag inte kan förvänta mig mycket där.

Under hela samtalet har han nämnt KBV som ngt godkännande på deras jobb. Jag påpekade att allting börjar med FEL då man har lurat bort mig så jag inte kunde säga min mening innan bedömningen gjorts. Trotts att jag blivit lovad detta både av Bilias chef och även Dekras och KBV s chefer...
Eftersom jag kunde inte ge upplysningar till KBV s kontrollanter om bagaget, dörren, BLIS, Kameror m.m Så KBV har inte ens kollat på dessa fel.
Han säger att KBV har godkänt deras jobb.
Det var ju massa anmärkningar - sa jag.
Men vi har åtgärdat dem -sa han - även om du påstår annat.
Jag sa att jag har träffat kontrollanter därefter och haft möte med dem där de sagt något helt annat.
Jag sa att jag har massor med filmer och bilder på redan nämnda fel, men jag får samma svar gång på gång.

Efter samtalet ringde jag till kontrollanter och berättade om det märkliga samtalet med Kundrelationsansvarige.
Han ringde till Bilia direkt men kom inte fram då utan försöker kontakta de imorgon igen.
Han var väldigt trevlig däremot och verkligen kan alla detaljer kring min bil.

Ni har nämnt att jag skulle vända mig till kundrelationsansvarig och jag trodde verkligen att en sådan har åtminstone rätt sätt att prata med kunden. Och kolla vad jag fått istället...

Jah ber om ursäkt om jag skriver lite okronolohidkt, är ff upprörd och svårt att koncentrera mig på rätt ordning och andra fel... hoppas att allting kommer fram ändå.


Tack
Senast redigerad av 2 GATUPLAN, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1436371
Jo. Fattar att kundrelationsanvarig troligtvis fått derektiv att prata dig till rätta. Gör en anmälan till ARN. Den behöver inte va så detalgerad i vem som sagt vad. Koncentrera dig på att få med felen du lagt fram här och bara förklara varför du är missnöjd med resultatet av reparationen. Du kan ju kolla först vad bilia vill ge dig för bilen. Om du tycker att det erbjudande du får av bilia är ok så är det hela ur världen, annars gå till ARN.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 40

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]