Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432802
AndS skrev:Nja, vad jag kan läsa har KBV hittat följande enligt ts:
"KBV har gjort en massa anmärkningar på lacken (apelsin), passningar, baklycktan är sönder, märken, glömda sådana plastdetaljer som sitter på skruvar under bsgagenattan.
Jag har inte lagt märke till det eftersom jag koncentrerat mig på andra stora problem."

Det är vad de hittat som dokumenterat och ts accepterat ska åtgärdas.
Man har ju kommit fram till olika mått på vissa mätta mått. En säger si ts säger så. Kan va något som sitter löst...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av AndS
#1432806
Inte en chans att något är löst. Hur man sedan mäter, tja ts mäter däckskant och KBV hjulcentrum och ska något användas är det bl.a. hjulcentrum. Förutsätter att de som riktat bilen och KBV har kontrollerat chassiet.
När jag tävlade köpte vi bl.a. krockade bilar och byggde av.
av AndS
#1432813
Inte en chans att något sitter löst och ger olika mätresultat. :-) Förklara vad det skulle kunna vara?
Däremot om man mäter en bilen som inte står riktigt plant kan man få variationer.
Du kan be att få vara med om din bil behöver få en hjulinställning, ger en enklare bild av hur det fungerar.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1432814
Vet inte hur deformationssonen är uppbyggd på S90 men dom gamla 240 har väl en form av zoner som kan sitta löst.

Längesedan man grejade med dom men balkarna satt som jag kommer ihåg det i vissa fall istuckna och svetsade.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1432867
Hej
Jag har skrivit tidigare "avstånd mellan hjulhuskanten och hjulet". Detta för att kunna förklara var diffen finns någonstans.
MEN när jag kört till olika verkstäder och bekanta så har alla mätt både från fälgen eller så väljer man en fast punkt på däcken och även från ljulcentrum. För att till slut kunna konstatera samma siffra.
Just detta (som KBV säger att de mätt) enbart från hjulcentrum har andra upplevt som klyddigast, Svårt att peta in i mitten eller att avgöra var mitten exakt är då det är ingen kant som kan markera en fast punkt, sedan är fälgen som står i vägen osv osv.
Nu vet jag inte vilken utrustning KBV har använt.
Men hela historien är skum.
Så många skumma detaljer i hanteringen i bemötandet av vissa. För att inte dra alla historier igen...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1432874
GATUPLAN skrev:Hej
Jag har skrivit tidigare "avstånd mellan hjulhuskanten och hjulet". Detta för att kunna förklara var diffen finns någonstans.
MEN när jag kört till olika verkstäder och bekanta så har alla mätt både från fälgen eller så väljer man en fast punkt på däcken och även från ljulcentrum. För att till slut kunna konstatera samma siffra.
Just detta (som KBV säger att de mätt) enbart från hjulcentrum har andra upplevt som klyddigast, Svårt att peta in i mitten eller att avgöra var mitten exakt är då det är ingen kant som kan markera en fast punkt, sedan är fälgen som står i vägen osv osv.
Nu vet jag inte vilken utrustning KBV har använt.
Men hela historien är skum.
Så många skumma detaljer i hanteringen i bemötandet av vissa. För att inte dra alla historier igen...
Bara en dum fråga men har du verkligen mätt på andra bilar? Jag ser med ögonmått att det är större mellanrum framåt men så började jag google ” s90 sidan” och fick upp massa bilar som enligt ögonmått såg likadana ut. Jag säger inte att du har fel men du måste nog skaffa hårdfakta på ett antal bilar för att bevisa att din bil avviker.
#1432903
När jag märkte det så fick jag svar att "fabrikens robotatar" gör så och att det är så på alla bilar. Sen gick jag över till Bilias bilsalong kollar på alla nya som begagnade S90. Kollar även andra fabrikat. Jag såg ingen diff på någon bil där. Jag får tom hjälp av någon säljare där. Ingen skjutmått men när man körde in fingrarna så såg der perfekt ut, dock inte på min bil. Sedan i efterhand så har jag gjort det med måttband och då stämde der typ i millimeter på andra bilar.
Samtidigt som ingen säger ngt om tillåtna avvikelse etc.
Då säger han som jobbar med min bil att det är 'Det är människan" som jobbat och inte robotat. Alltså raka motsatsen.
av least
#1432913
Är det inte bakhjulsupphängningen som är skev då?
Det sitter rörliga delar där och om de återmonteras "fel", så kommer hjulen att hamna fel i förhållande till karossen.

Känns som att du mäter från en rörlig punkt (hjulet) till en fast punkt (plåt/kaross).

Hur känns bilen på väg?
Skulle en fyrhjulsinställning kunna korrigera?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 40

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]