Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1436528
Det här att vissa skulle jobba på Bilia som en anledning till varför de skriver något - lägg ner det irrelevanta sidospåret direkt
av III
#1436530
pergrein skrev: tor 18 mar 2021, 16:46 Du skriver ju "Bilias plåt och lack" vilket då innebär ALLA bilias anläggningar. Du får vara mer specifikt och skriva vilken av alla Bilias verkstäder du menar. Tror det är omöjligt att alla är helt värdelösa då skulle dom nog inte finnas kvar.

Mvh
Per
Ja, bilias plåt och lack kan ju vara en, två eller flera. Finns inget i det som säger alla. Men hade jag skrivit alla bilias plåt och lack...
av Lövet
#1436531
Det är naturligtvis en viss angiven anläggning det handlar om. En språklig miss i affekt är inget att hänga upp sig på. Det saknar betydelse.

Jag säger likt övriga tidigare - nu är din saga med Bilia slut Gatuplan, nu måste du gå via ARN eller Tingsrätt. Oavsett vad som hänt så är det tydligt att de inte vill hjälpa dig längre. De kommer aldrig säga "nämen förlåt, vi har fel, vi gör om hela din bil" när de uttrycker sig så där. De struntar i om de förlorar i ARN, de kommer inte hjälpa dig frivilligt nåt mer.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1436533
Tråden skulle behöva en sammanfattning om vad som egentligen är relaterat till -bilen-.
Jag har snappat upp att ett bakhjul upplevs sitta fel, apelsinlack efter lagningslackering, att en 360-kamera upplevs behövas bytas och (bak?)lucklås inte alltid funkar. Är det mer?

Om du bara har varit på Bilia så kan du ju prova köra ut till Mechanum, antar att dom kommer ha kvar sin volvo-auktorisation, och få en second opinion.
av Lövet
#1436534
Cotag skrev:Om du bara har varit på Bilia så kan du ju prova köra ut till Mechanum, antar att dom kommer ha kvar sin volvo-auktorisation, och få en second opinion.
Fast Bilia kommer sannolikt inte bry sig längre. De har anlitat KBV och tycker att det fyller samma syfte.

Tråkigt nog är jag rätt säker på att det är återvändsgränd vid det här laget vad man än gör. Nu är det bara formella krav via ARN eller stämning som kommer ha någon betydelse. Den senaste konversationen säger allt.
av Qualia
#1436535
Innan ett beslut från ARN lär ju ta minst ett år.
Även om ARN bifaller på din sida är det inte säkert att bilia följer deras råd.

Att anlita advokat och stämma de kostar ju en hel del med, frågan är om det är värt..
Användarvisningsbild
av Cotag
#1436536
Nä, men Mechanum är ju inte Bilia och finns i samma stad. Klart som korvspad att Bilia inte själv anlitar en konkurrent för besiktning av sitt (undermåliga?) jobb.
av Lövet
#1436539
Qualia skrev:Innan ett beslut från ARN lär ju ta minst ett år.
Även om ARN bifaller på din sida är det inte säkert att bilia följer deras råd.

Att anlita advokat och stämma de kostar ju en hel del med, frågan är om det är värt..
Bilia kommer följa ARN, det hade åtagit sig i och med sitt medlemskap i MRF. Problemet är ju att för att få rätt kommer det krävas en opartisk bedömning att bilen är felaktig. Någon sådan finns inte, KBV kom ju inte fram till att bilen var felaktig i den mån att den var sned vilket är vad Gatuplan hävdar.

Jag hade bytt in eller sålt bilen via KVD. Det här kommer inte sluta lyckligt, nu handlar det om att skademinimera.
#1436541
Bilia torde vara stora nog att direkt följa ARNs rekommendation. De har också som medlemmar av MRF lovat att följa ARNs utslag. Jag skulle bli väldigt förvånad om jag har fel på det området.

Att få Bilia att frivilligt göra mer åt bilen är nog bara att glömma. Det som återstår är:
- Driva via ARN
- Anlita jurist och driva tvistemål (bör nog inte göras innan ARN, eftersom det troligen kommer att kosta en hel del pengar...)
- Acceptera bilen som den är
- Betala någon annan att fixa bilen (kommer med stor sannolikhet inte bli billigt)
- Byta bil. Det är den enda öppningen som Billia verkar ha gett. Det kan gå att få ett hyfsat erbjudande till något annat.

Tråkigt att hamna i den situationen -- men livet är inte alltid rättvist.
#1436545
Lövet skrev: tor 18 mar 2021, 22:24 Det är naturligtvis en viss angiven anläggning det handlar om. En språklig miss i affekt är inget att hänga upp sig på. Det saknar betydelse.

Jag säger likt övriga tidigare - nu är din saga med Bilia slut Gatuplan, nu måste du gå via ARN eller Tingsrätt. Oavsett vad som hänt så är det tydligt att de inte vill hjälpa dig längre. De kommer aldrig säga "nämen förlåt, vi har fel, vi gör om hela din bil" när de uttrycker sig så där. De struntar i om de förlorar i ARN, de kommer inte hjälpa dig frivilligt nåt mer.
Och du tycker inte att de är skyldiga till det?
Allting ska fungera efter utfört arbete och dessutom är det 1 år garanti på det, enligt reglerna MEN att någon säger att de färdiga med min bil, tycker du att det är rätt?
Drygt 8 månader! Jag har inte stressat dem en enda sekund...Sedan ska man snabba på och slarva och kunden ska inte ha rätt till något?
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 40
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]