Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1443647
Hej igen!
Förrgår var det lite kyligare i Malmö/Lund. Regn och blåsväder. Och då fastnar min bagagelucka flera gånger.
Det fastnar i samma läge som innan Bilia byt motorn itill den.
Själva luckan ska vara ny, motorn är ny osv. De armarna/bågar på sidan tror jag inte är utbytta men enligt Bilia ska det inte vara någon påverkan eller betydelse där.

Eftersom den luckan spökar och ställer till i så pass lång tid vill jag fråga om någon här kan ha svar vad det är som utsakar det fenomenet?

Jag har pratat med en på Bilia som sagt att jag ska säga detta till i samband med års service nästa vecka. Men det är sökande som inte livar ngt svar enligt min erfarenhet

Någon som vet?
Screenshot_20210501-110736_Gallery.jpg
Screenshot_20210501-110736_Gallery.jpg (358.41 KiB) Visad 757 gånger
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1443667
Stagen emellan gångjärn och lucka kan va lite skeva och när de blir kalla går det trögare att öppna luckan och då orkar inte motorn. Marginalen når sin gräns.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1443711
GLIZ skrev: lör 01 maj 2021, 13:32 Stagen emellan gångjärn och lucka kan va lite skeva och när de blir kalla går det trögare att öppna luckan och då orkar inte motorn. Marginalen når sin gräns.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tack
Jag var tidigare på det spåret, om vi nu tänker på sanna sak. Deras svar var då att det är bra marginal runt om och att inget i karossen är skevt just där.

Kan du utveckla lite? Ngt som sitter i den stora reparationens diffen eller ngt som man ska kunna åtgärda med mkt enklare byte/ingrepp?

P.S. Sedan är det också så om motorn möter motstånd då stannar den automatiskt pga klämmrisk etc.
Nu är det något som händer de flrsta 3-5cm i början på väg upp.
#1443783
RobbanH skrev: sön 02 maj 2021, 08:31 Hur träffar låset i luckan bygeln i bagaget ? De kan ha rört sig åt något håll och då kärvar det .
Tack
Mkt möjligt, jag har funderat även på detta då när man ser problemet då ser man det i precis i början när luckan öppnas.
MEN hurkan man se "Hur träffar låset i luckan bygeln i bagaget", eftersom när det träffar då är luckan stängd.
Annars ser luckan ok ut i övrigt.
av RobbanH
#1443805
Har för mig att bygeln ”bara” sitter med torxskruvar , lossa dessa lite så bygeln är ’lös” och kan ”röra” sig vid stängning. Vet inte hur mycket man ser inifrån bagaget om man kryper in från kupén.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1443892
GATUPLAN skrev:
GLIZ skrev: lör 01 maj 2021, 13:32 Stagen emellan gångjärn och lucka kan va lite skeva och när de blir kalla går det trögare att öppna luckan och då orkar inte motorn. Marginalen når sin gräns.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tack
Jag var tidigare på det spåret, om vi nu tänker på sanna sak. Deras svar var då att det är bra marginal runt om och att inget i karossen är skevt just där.

Kan du utveckla lite? Ngt som sitter i den stora reparationens diffen eller ngt som man ska kunna åtgärda med mkt enklare byte/ingrepp?

P.S. Sedan är det också så om motorn möter motstånd då stannar den automatiskt pga klämmrisk etc.
Nu är det något som händer de flrsta 3-5cm i början på väg upp.
Om bygeln är lite skev blir det trögt i gångjarnet och när marginalens gräns är nådd "låser" sig gångjärnet, blir alltså trögare i gångjärnet. När det blir kallt blir bygeln lite skevare...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1443912
P.S. Sedan är det också så om motorn möter motstånd då stannar den automatiskt pga klämmrisk etc.
Nu är det något som händer de flrsta 3-5cm i början på väg upp.[/quote]Om bygeln är lite skev blir det trögt i gångjarnet och när marginalens gräns är nådd "låser" sig gångjärnet, blir alltså trögare i gångjärnet. När det blir kallt blir bygeln lite skevare...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
[/quote]

Ok Tack
Hur låser man problemet enklast?
Hur kan man enklast påpeka/visa detta för Bilia?
Jag förstår att det inte mitt jobb, men det är en lång och tråkig process och det är inte en gång att de sagt till mig "Ok då får du visa mig var det är snett och skevt". (Ang både luckan och annat).
Så jag vill göra det enkelt både för mig själv och Bilia.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1443969
Det kan räcka att trycka till bygeln lite men det är bilias jobb så man inte förvärrar något när det är ett försäkringsjobb/garantijobb.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1444015
GLIZ skrev: mån 03 maj 2021, 13:44 Det kan räcka att trycka till bygeln lite men det är bilias jobb så man inte förvärrar något när det är ett försäkringsjobb/garantijobb.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tack
Nej jag gör inget själv men kan be dem på verkstad att kolla på det. Inte selan får man ett problem som blir en gåta för en verkstad tills man kollar här på Jagrullar.se och får tips "vissa det och det och säg si och så, så att de förstår vad du menar". Och sedan går man till verkstad och ber de kolla upp det och problemet blir löst ibland på nolltid.

Men nu kan jag be de att kolla upp detta TACK!
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 40
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]