Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aggee
#1424535
Köpte en Volvo v90 d5 awd -17 i december, som gått 12tusen, då jag har bil lyft hemma så tog jag upp bilen för att kolla igenom den, upptäckte då att det läcker olja vad som ser ut att vara mellan motor och växelåda.
Tillbaks till försäljaren som tog bilen direkt och jag fick en lånebil, dom hade bilen i 3dagar och hade tvättat rent och nu var det inget oljeläckage, körde ca 1 tank och tog upp bilen hemma igen o hör o häppna, det läcker olja fortfarande..
bilen ska nu in igen i morgon hos försäljaren..

Har sen tidigare en bra relation till min lokala Volvo handlare och enl folk på verkstaden där, så är det inte så att det är ventilkåpan som läcker är det mycket troligt att det är en spricka i motorblocket (dom hade haft 2-3st d5or med det felet)😓

Någon här som varit med om sprickor i blocket på sin v90/xc90 d5a?

Vet inte om jag lyckats köpa ett måndagsexemplar men har även vibrationer som kommer och går i 125+
Framdörrarna är feljusterade och upplever lacken som lövtunn...
mvh
Besviken ny v90 ägare
Bilagor
CBD19B5A-91B6-4F8C-B894-B69DEA48EE69.jpeg
CBD19B5A-91B6-4F8C-B894-B69DEA48EE69.jpeg (595.26 KiB) Visad 1599 gånger
av Aggee
#1424556
Nej, helt ok under på den fronten,
Har någon tips på hur man kan säkerställa att bilen felsöks och repareras på fackmannamässigt vis?
av perors418
#1424662
Flera av dom bilar jag sett verkar läcka olja från turbo . Någon har gått så lite som 3000 mil och det har varit ganska söligt. Ser ofta värre ut än vad det är men såklart oacceptabelt på en nästan ny bil.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1424673
Aggee skrev: tis 19 jan 2021, 15:41 Nej, helt ok under på den fronten,
Har någon tips på hur man kan säkerställa att bilen felsöks och repareras på fackmannamässigt vis?
Har den varit hos en Volvoverkstad så kan man ställa det kravet.
Har den vart hos Pelles skruv och maskin så kan man kanske inte ställa samma krav.
Vet du vem handlaren lämnade bilen till?
av Aggee
#1424712
Innan jag lämnade bilen hos handlaren idag så lyckades jag få mekonomen att även kika på det, dom sa troligvis turbos, intercooler röret från dessa var väldigt kladdigt, så förhoppningsvis ingen spricka i blocket iaf

Han lämnar till Pelle runt hörnet, försökt hänvisa till att han uppenbarligen inte bör röra bilen då han inte kunde byta högra knappsatsen i ratten heller, utan de fick Volvo göra.. men han var ”tvungen” o ge han en chansa först så vi får se, skulle få svar i morgon
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]