Hej alla som svarat
Det står att det nya batteriet är tillverkat i Polen så de har säkert fler fabriker så Varta är säkert bra :)
Alltså jag köpte batteriet i fredags, ställde det i varmgaraget när jag kom hem för mätning och ev laddning. Jag har således inte kopplat in det i bilen så allt har av naturliga skäl skett direkt på batteripolerna.
De siffrorna som anges i första inlägget avser dock mätning på det befintliga batteriet och det sker delvis under motorhuven vilket jag konstaterar ger vilseledande värden, men det står ju inlägget. Däremot laddade jag det befintliga batteriet på "polerna" under motorhuven i enlighet med instruktionsboken för bilen som "förbjuder" laddning på batteripolerna i bagaget.
Laddaren (Victron) klarar både AGM och Lithium men enligt laddmanualen så ska AGM ha 14.4.. Enligt Banner ska det vara mellan 14.4 och 14.8 Enligt Tudor ska det laddas med 14.4. Enligt Ctek så kör deras AGM-program med 14.7 volt. Enligt Varta ska det laddas med 14.8. Har inte hittat någon angivelse från Volvo dock.
Enligt bilmanualen så behöver "bara" man kalibrera fönsterhissarna efter batteribyte men bilen ska snart in på service så ska fråga dom då.