Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423904
hej!
Köpte en beggad v90 för ca ett kvartal sedan ungefär med 5k mil på mätaren som hade rullat ca 2 år. Efter ha kört bränslevärmaren ett par gånger innan julledigheten så klagade den på låg batterinivå morgonen före julafton, då efter jag hade kört 2 timmar / 13 mil kvällen innan vilket gjorde mig lite konfunderad. Fick flashback från min far som hade två xc60 mellan typ 2010 och 2016 som hade ständiga batteriproblem och mjukvaruuppdateringar, behövde starthjälp varje gång bilen hade stått längre än 2 veckor på vintern typ. Fick lite panik, skulle kanske ha köpt den där bmwn ändå!

Jag har 95AH-batteri och 850 CCA (kanske alla v90 har?) Första två månaderna med bilen så använde jag inte värmaren, inte heller gick start/stopp funktion speciellt många gånger då heller, kanske pga dålig batteri?! För det blev betydligt mer start/stopp på motorn efter stödladdning.

nåväl, jag tog fram en batteritestare av CCA i julas, jag vet faktiskt inte om testmetoden är lämplig, om själva produkten har tillräcklig kvalitet, det är en demoto micro-200. Jag förstår att den beräknar och man ska ta värdet som indikativt snarare än precist.

Den visade först 8% frisk batteri och 245 CCA, sedan kör jag batteriladdare över natten i garaget och då blev värdet 11% och 280 CCA.
Ovan använde jag punkterna under motorhuven. Sen kopplade jag ur batteriet och mätte direkt på polerna, nu blev resultatet helt annorlunda, 53% friskt och 620 CCA, det står fortfarande att jag ska ersätta batteriet på batteritestaren. Lärdomen av det är att man kan inte testa batteriet på "polerna" under motorhuven.
Jag testade även stödbatteriet, det visade 100% friskt och 200 av 175 CCA (tror det var 175)

Så jag testade på en annan bil för att få någon form av jämförelsevärde.... en tiguan som är exakt lika gammal och ungefär samma mil på mätaren. Motsvarande siffror är 89% friskt och 645CCA av 680. Ungefär samma utrustning, bränslevärmare.... inte allt för olika användningsmönster skulle jag säga. Har aldrig varit något problem med den bilen och väldig pigg start/stopp.

Jag testade också båt-batteriena och här varierade det mellan 50 och 80%, svårt att jämföra med dessa pga hur man använder de men kunde inte låta bli när också var AGM med samma spec, men av annat märke. Jag vet att de har blivit utsatta för ganska hårda urladdningar under åren dessvärre.

Jag testade köra en rekondcykel med batteriladdaren vilket inte gjorde någon skillnad. Och vill poängtera att jag än idag inte förstår sambandet mellan friskt%, CCA och om det finns ett ev samband med AH i den här typ av testare. Jag vet för att testa AH på riktigt så är det en annan metod som används, men tänker att att prestanda-indikatorerna kan ha ett samband ändå?!

Här hade jag kunna byta batteri direkt men jag valde istället att köpa en ctek battery sense för så sent som 1,5 vecka sedan för att ha litet koll på hur spänning ter sig över tid och hur man använder bilen... Sen för att se hur ett nytt batteri beter sig.

Nåväl, igår kväll innan jag gick å l a mig så var det ca -10 ute, jag startade appen och såg att batterispänningen var på 12.02 volt. Ca en vecka efter stödladdning med ctek-laddaren, 4 resor runt 30-45 minuter (då värmaren kördes 3 av dessa ggr) och några korta... Hade ställt in värmaren för avgång 07.40 idag, det här kommer inte att gå tänkte jag, varken nu eller på sikt. Det gick förstås inte pga låg batterispänning.
Tänkte att det här kommer inte att hålla och vi ska till fjällen om ett tag, jag köper batteri idag på Bilia Nacka.

Jag frågade säljaren hur länge ett batteri "brukar" hålla i en v90... svaret var med något dryg ton" mellan 15 minuter och 15 år" Han menade nog batterier generellt då eftersom modellen (bortsett från den på. 90-talet) bara har funnits i 5 år.
Jag bad honom precisera svaret något då blev svaret att det beror hur man kör, taxibilar behöver aldrig byta batteri och de som kör kort och ofta behöver byta batteri ofta.
Jag frågade om det fanns några mjukvaruproblem i V90 och då svarade han med än mer defensiv ton att jag inte skulle tro allt jag läser på forum..... Njaa nu är det ju så att min far hade väldiga problem med sina xc60 där volvo bytte batteri och uppdatera mjukvaran som gjorde det till slut drägligt .. Och jag har nog läst i detta forum om batteri och mjukvaruppdateringar, men just ja, det ska jag inte tro på.

Ja jag vet inte, blev lite chockad av bemötandet, kändes inte så proffsigt.
Skulle ni säga att V90 har lidit av batteriproblem? Eller lider? eller är det bara en fråga av körmönster? Har ju inte hört några av mina vänner med andra bilmärken nämna problem med batteri någon gång.. Passaten jag hade innan stödladdade jag en gång på 7 år och 14 k mil, förvisso inte värmare eller lika mycket elektronik men mindre batteri också (dock 230v-uttag i den bilen). Min mor hade tills nyligen en VW som gick 1400 mil på 2,5 år där det var korta resor till typ ica en gång per vecka och parkvärmare användes på vintern, inga problem.
Det är förstås omöjligt att jämföra med enstaka fall som underlag,

Har det funnits problem som avhjälpts med mjukvara?

Batteriet jag köpte idag, jag tänkte dels att jag ska vårda det ömt eftersom jag trots allt inte har optimalt användningsmönster och med batterysense veta när det är dags att stödladda det innan VOC klagar på låg batterispänning.
men tänkte att jag skulle mäta upp det nya batteriet, köra en laddcykel sen mäta upp det igen sen montera det....
Och nu när jag mätte det ikväll så står det 75% friskt, 740CCA, 12,58 volt och 3,71 mohm internt motstånd.
Just 75% friskt och 740 CCA känns inte helt ok på ett helt nytt batteri, frågan är om min batteritestare går att lita på, jag vet inte vad mätnoggranheten är för dessa, är det 10%-enheteR? i så fall är det väl fortfarande inte helt ok kan jag tycka.
Borde jag lämna tillbaka det? Ta med mig testaren och testa ett annat batteri i butik? Eller kommer de såga min mätare med fotknölarna.... ? borde jag köpa något annat märke än original (varta) kanske?


sorry för långt inlägg.
#1423907
Finns ingen anledning att köpa original. AGM från Biltema med 4års garanti eller Bosch/Varta.
Köp gärna större om det får plats.

Batteriers hållbarhet beror på hur mycket och länge de är urladdade går inte att svara i år riktigt. Batteriet i min höll från 2010 till 2021...
CCA bör väl utföras efter laddning eller längre åktur och väntat med avstäng bil ett tag.
Har du 12.58v i batteriet så stämmer ju 75% CCA, det ska ju vara fulladdat för att få "fullt" resultat.

"CCA betyder “Cold Cranking Amperes” och det är ett
mått på den ström som ett full-laddat nedkylt batteri kan
leverera vid −18 °C under minst 30 sekunder innan batteriet
(tillfälligt) når så låg spänning som 7,2 V (1,2 V/cell)."

De lär vilja testa batteriet med sin egen utrustning skulle jag gissa. Om inte annat så har batteriet redan börjat degraderas med så låg spänning över natten.
Var det för batteri du fick AGM eller EFB? Vad har du för spänning från generatorn?

Hitta inte dimensionerna på Volvos 95Ah men antar att de ngn av dessa.
https://basba.de/varta-ultra-dynamic-st ... 95-ah.html
https://basba.de/varta-ultra-dynamic-st ... 05-ah.html
#1424068
tack för svar.

jag trodde volvo original var varta och skulle hålla bra kvalitet? Tyckte priset inte var så farligt, 2500 kr ca, biltema kostar 2100.. Jag har 14 dagars returrätt + 2 års garanti.

"75% friskt" är inte samma värde som CCA. Jag har konstaterat att det finns ett visst samband efter ha "analyserat" 10 olika batterier med olika laddningsstatus men de följer inte varandra alltid och helt..

Jag satte på laddaren igår kväll i vart fall, jag fick i 0,2 AH tills den var klar enligt laddaren så det borde väl betyda att det var fullladdat vid köpet, iaf så gott det gick. Körde batterianalysatorn direkt idag igen och fick högre spänning, sämre CCA och batteriet är nu "friskt" till 65% istället, det stod att jag skuller ersätta batteriet :-)
Laddning ökade från 96% till 98%. nu ska jag låta batteriet vila tills imorgon och se vad som står men tanken är väl att åka till Bilia och lämna tillbaka det.

Bra pris på den där tyska sidan även om jag inte kan tyska... Är Vartas batterier under eget varumärke bättre? Jag har fått för mig sedan tidigare att banner batterier ska vara bra men lite oklart varför jag tror det.
Biltema har jag fått för mig är sådär och spretig kvalitet, men det är urgamla preferenser :-)
#1424072
KalleJ skrev: fre 15 jan 2021, 23:52 Finns ingen anledning att köpa original.
Varför inte? De är prisvärda, klarar kallstarter utan problem och har överlevt typ 7 år för mig :-D De var nog inte ens slut, bytte bara för att jag tyckte att startmotorn lät lite trött när temperaturen kröp nedåt -20. Vill inte chansa och bli stående nånstans.. ;-)
#1424075
@Erik Å,

Japp köp original EFB när man får AGM för bättre pris låter ju prisvärt. :P
Plus att man missar chansen att köpa större om man inte redan har största storleken. :nerd:

Guslin skrev:tack för svar.

jag trodde volvo original var varta och skulle hålla bra kvalitet? Tyckte priset inte var så farligt, 2500 kr ca, biltema kostar 2100.. Jag har 14 dagars returrätt + 2 års garanti.

"75% friskt" är inte samma värde som CCA. Jag har konstaterat att det finns ett visst samband efter ha "analyserat" 10 olika batterier med olika laddningsstatus men de följer inte varandra alltid och helt..

Jag satte på laddaren igår kväll i vart fall, jag fick i 0,2 AH tills den var klar enligt laddaren så det borde väl betyda att det var fullladdat vid köpet, iaf så gott det gick. Körde batterianalysatorn direkt idag igen och fick högre spänning, sämre CCA och batteriet är nu "friskt" till 65% istället, det stod att jag skuller ersätta batteriet :-)
Laddning ökade från 96% till 98%. nu ska jag låta batteriet vila tills imorgon och se vad som står men tanken är väl att åka till Bilia och lämna tillbaka det.

Bra pris på den där tyska sidan även om jag inte kan tyska... Är Vartas batterier under eget varumärke bättre? Jag har fått för mig sedan tidigare att banner batterier ska vara bra men lite oklart varför jag tror det.
Biltema har jag fått för mig är sådär och spretig kvalitet, men det är urgamla preferenser :-)
Ingen aning om de är Varta eller ej, var det EFB eller AGM?
Google Chrome har översättningsfunktion, automagisk om man vill också.
Här har du på svenska annars https://www.amazon.se/Varta-professione ... 374&sr=8-1
#1424080
KalleJ skrev: lör 16 jan 2021, 22:05 Ingen aning om de är Varta eller ej, var det EFB eller AGM?
Google Chrome har översättningsfunktion, automagisk om man vill också.
Här har du på svenska annars https://www.amazon.se/Varta-professione ... 374&sr=8-1
Det är AGM, både enligt google och säljaren på Bilia är det Varta. Men enlig Varta har de världens största AGM-fabrik och att ett rad märken använder deras OEM-produkter, däribland Volvo på listan... men de tillverkas säkerligen mot olika kravspecar /kvalitet och olika pris.


JA jag hittade batteriet på Amazon också, jag hittade också ett tyskt test där Varta Silver, ja det du länkade till vann testet, 2a var banner, 3a var bosch. https://www.autozeitung.de/batterietest ... ausdauernd

Och priserna i tyskland verkar helt annorlunda mot i Sverige... Problemet är väl om man får ett måndagsex och ska retuera så blir det ett helvete typ?! Planen just nu är lämna tillbaka batteriet, antingen köpa ett varta eller banner om jag hittar det i sverige för ungefär samma pris, eller chansa på tysk ÅF.

Men som sagt, jag är fortfarande inte säker hur mycket jag kan lita på min batteritestare....
#1424081
Bosch eller Biltema (Exide/Tudor?) hade jag satsat på du har ju redan testat Varta isåfall. Jadu vill du vara säker att den är kass får du väl ställa bilen i värmegarage och ladda upp och sen testa eller nått? Går säkert att låna på närmaste verkstad annars.

Bosch 95Ah
https://www.amazon.se/BOSCH-0098S5A130- ... 370&sr=8-1
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
#1424083
Guslin skrev:
KalleJ skrev: lör 16 jan 2021, 22:05 Ingen aning om de är Varta eller ej, var det EFB eller AGM?
Google Chrome har översättningsfunktion, automagisk om man vill också.
Här har du på svenska annars https://www.amazon.se/Varta-professione ... 374&sr=8-1
Det är AGM, både enligt google och säljaren på Bilia är det Varta. Men enlig Varta har de världens största AGM-fabrik och att ett rad märken använder deras OEM-produkter, däribland Volvo på listan... men de tillverkas säkerligen mot olika kravspecar /kvalitet och olika pris.


JA jag hittade batteriet på Amazon också, jag hittade också ett tyskt test där Varta Silver, ja det du länkade till vann testet, 2a var banner, 3a var bosch. https://www.autozeitung.de/batterietest ... ausdauernd

Och priserna i tyskland verkar helt annorlunda mot i Sverige... Problemet är väl om man får ett måndagsex och ska retuera så blir det ett helvete typ?! Planen just nu är lämna tillbaka batteriet, antingen köpa ett varta eller banner om jag hittar det i sverige för ungefär samma pris, eller chansa på tysk ÅF.

Men som sagt, jag är fortfarande inte säker hur mycket jag kan lita på min batteritestare....
Om det är ett AMG batteri förmodar jag att du laddat det med en laddare som har AMG läge? AMG batterier ska laddas med lite högre spänning.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]