- mån 18 jan 2021, 06:00
#1424266
Man kan ladda AGM med en laddare utan detta läge.
Problemet är bara att batteriet aldrig blir fulladdat då eftersom cellspänningen är högre än andra varianter av blybatterier.
Laddningen bör dessutom temperaturkompenseras med högre spänning ju kallare det är och lägre desto varmare det är.
Tudorlänken visar mycket riktigt fel. De har kastat om agm och standard. Har påtalat detta men eftersom tudor är ett stort seriöst företag så har ingen besvarat min e-post...
https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/
Dessutom är laddning inte bara ett steg och spänningen hålls på olika nivåer beroende på steg i laddningen.
Det är en hel vetenskap att ladda batterier men om man är intresserad finns det gott om formler på nätet.
Har man agm på sin laddare använder man det för just agmbatterier. Men tänk på att alla laddare brukar vara anpassade efter +25 grader så är det varmare blir batteriet överladdat (oavsett läge på laddaren) och är det kallare blir batteriet underladdat.
För att lösa detta måste laddaren kunna temperaturkompensera, antingen via termometer eller manuellt.
Vi kan dessutom lägga till att laddar du via polerna i bilens motorrum så har åtminstone jag ingen aning om vad bilen kanske påverkar med egen styrning.
Problemet är bara att batteriet aldrig blir fulladdat då eftersom cellspänningen är högre än andra varianter av blybatterier.
Laddningen bör dessutom temperaturkompenseras med högre spänning ju kallare det är och lägre desto varmare det är.
Tudorlänken visar mycket riktigt fel. De har kastat om agm och standard. Har påtalat detta men eftersom tudor är ett stort seriöst företag så har ingen besvarat min e-post...
https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/
Dessutom är laddning inte bara ett steg och spänningen hålls på olika nivåer beroende på steg i laddningen.
Det är en hel vetenskap att ladda batterier men om man är intresserad finns det gott om formler på nätet.
Har man agm på sin laddare använder man det för just agmbatterier. Men tänk på att alla laddare brukar vara anpassade efter +25 grader så är det varmare blir batteriet överladdat (oavsett läge på laddaren) och är det kallare blir batteriet underladdat.
För att lösa detta måste laddaren kunna temperaturkompensera, antingen via termometer eller manuellt.
Vi kan dessutom lägga till att laddar du via polerna i bilens motorrum så har åtminstone jag ingen aning om vad bilen kanske påverkar med egen styrning.