Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424266
Man kan ladda AGM med en laddare utan detta läge.
Problemet är bara att batteriet aldrig blir fulladdat då eftersom cellspänningen är högre än andra varianter av blybatterier.
Laddningen bör dessutom temperaturkompenseras med högre spänning ju kallare det är och lägre desto varmare det är.
Tudorlänken visar mycket riktigt fel. De har kastat om agm och standard. Har påtalat detta men eftersom tudor är ett stort seriöst företag så har ingen besvarat min e-post...
https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/

Dessutom är laddning inte bara ett steg och spänningen hålls på olika nivåer beroende på steg i laddningen.
Det är en hel vetenskap att ladda batterier men om man är intresserad finns det gott om formler på nätet.
Har man agm på sin laddare använder man det för just agmbatterier. Men tänk på att alla laddare brukar vara anpassade efter +25 grader så är det varmare blir batteriet överladdat (oavsett läge på laddaren) och är det kallare blir batteriet underladdat.
För att lösa detta måste laddaren kunna temperaturkompensera, antingen via termometer eller manuellt.
Vi kan dessutom lägga till att laddar du via polerna i bilens motorrum så har åtminstone jag ingen aning om vad bilen kanske påverkar med egen styrning.
#1424416
Ok, jag kan inte detta på riktigt. Men tråkigt att Tudor har vilseledande information.
Jag har inte vågat ladda på high-läge eftersom de speciellt hänvisar till AGM kraftbatterier typ optima spiral och odessey (vad kraft innebär vet jag inte om förutom att spiral har jag inte) och eftersom det stod AGM på "normal" (14.4) också så uppfattade jag det som standard-AGM ish och det jag borde köra på. Och eftersom även banner har skrivit 14.4-14.8 i abs mode så tänkte jag att 14.4 kan inte vara fel. Men då funkar det men då laddar det inte riktigt fullt då. Och borde jag kanske ändre till HIGH på victronladdaren i båten också, ska nog djupdyka i den batterispecen först.

Men på Sonnencheins AGM-sida står att man inte får ladda med mer än 14.6 volt på deras batterier så man kanske inte ska ta för givet att alla AGM-batterier kan laddas på high?!

Har batteriet inne och båda laddarna ska ha temperaturkompensation. Hur nu det funkar i praktiken :-)

Gällande det här nya batteriet så var väl det att det stod att batteriet var friskt till 70% som var min största issue även om jag inte är helt 100% på om jag kan lita på instrumentet. Men jag har ju mätt 10 olika AGM-batterier som jag har historik på och kan ju tycka att den inte är helt ute och cyklar i vart fall..

Lämnade idag tillbaka batteriet till Bilia, gick bra även om de var lite frågande.
Planen är väl att beställa ett Varta G14 - https://www.batterionline.se/varta-g14- ... gKpM_D_BwE
tror jag iaf :-)
#1424506
XC70 , årsmodell 2013, D4 diesel, med värmare.

Låg batterispännig – Tips! Byt batterier i fjärrnyckeln först.

Har sedan mars 2020 fått meddelandet ’Låg batterispänning’ i displayen flera gånger i veckan.
Har ej haft startproblem och mätt batterispänningen i bilen flertalet gånger till 12,4V – 12,6V när meddelandet visats
och motorn är avstängd.
Så jag misstänkte en programvaru-bugg, eftersom meddelandet även visades ibland när jag stängde av motorn, efter en kortare laddningssträcka.
Nu i jan 2021 fick jag display-meddelandet ’Byt batterier i fjärrnyckeln’ med ordet ’nyckel’ i klartext.
Bytte 2st batterier CR2430 (3V) och felmeddelandet ’ Låg batterispänning’ har inte visats på en vecka.
Har bara gått en vecka nu, men tror detta var lösningen på problemet.
Hoppas detta tips hjälper många andra, och innan man investerar i nytt bilbatteri.
Med Vänlig Hälsning Olle.B
#1425714
Lite uppdatering

Jag försökte få tag på ett Varta G14 men gick inte så bra, fick tag på Banner Running Bull AGM till ett bra pris, och eftersom den har vunnit nåt test och kommit tvåa i andra test så tror jag ändå att den tillhör toppskiktet.

Första mätningen visade 12,88V och 810CCA samt 91% "friskt". Då var batteriet kallt. Efter ett dygn inomhus så visade det 12,88v, 830CCA och 94% friskt. Jag har inte provat att ladda det.
Det är alltså ändå en viss skillnad mot volvo-originial som visade motsvarande 12,58/75%/740CCA.

Vidare har jag försökt läsa på mer om dessa batterianalysator och det verkar som man bör räkna med en mätosäkerhet om 10%.

Sen blev jag inte riktigt klokt på det där med laddspänning för AGM.

Har Sonnak AGM i båten och läste på manualen på deras hemsida att det inte ska laddas med över 14,6 volt. Dvs lägre än "AGM-läget" på CTEK (14,7) Jag kontaktade norrmännen på Sonnak och frågade och berättade om både ctek-laddaren och Victron-laddarens "modes" och svaret blev att de jag ska ladda med standardläget på 14,4 volt. Fick tyvärr ingen förklaring.

Jag kontaktade även Banner i österrike och fick svar från deras "ingenjör" att man kan använda båda lägen, båda inställningarna kommer ladda batteriet till 100%, 14,4 volts-läget kommer ta lite längre tid men vara mer "battery-friendly"

Så var det med det :-)

Nu kommer jag hålla koll på nya batteriet med ctek battery sense och stödladda vid behov, säkert ett par gånger per vinter och sen hoppas jag att det kommer vara i gott skick tills jag byter bil, och det kanske hade gått lika bra med volvo-batteriet, vi får aldrig veta :-)

tack och hej.
#1425716
Att ladda ett AGM-batteri med AGM-mode på CTEK bör vara helt ofarligt då laddaren justerar laddspänningen baserat på batteriets laddningsgrad.
Man ska aldrig ladda ett batteri oavsett dess kemi med max volt när det börjar bli fulladdat.
#1425737
least skrev: tis 26 jan 2021, 10:03 Att ladda ett AGM-batteri med AGM-mode på CTEK bör vara helt ofarligt då laddaren justerar laddspänningen baserat på batteriets laddningsgrad.
Man ska aldrig ladda ett batteri oavsett dess kemi med max volt när det börjar bli fulladdat.
Jag säger bara vad 2 batteritillverkare säger.
Farligt lär det inte vara nej. Det du pratar om gör ju ju alla "smarta" laddare idag. Oavsett verkar 2 tillverkare föredra den lägre inställningen vilket också framgår av såväl Victrons och CTEKs manual.
Sonnaks manual säger maximal 14,6 volt vilket då utesluter AGM-läget på CTEK-laddaren. Är det farligt för det? Troligtvis inte, mindre optimalt troligen. Så sammanfattningsvis ska man sluta generalisera AGM-batterier.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]