Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1425745
Maximalt 14,6 volt stämmer säkert utmärkt i kontrollerad labb-miljö.
Men vilken mätnoggrannhet har bilens spänningsregulator?

Det jag menar är att bilen med stor sannolikhet laddar batteriet med överspänning ett flertal gånger under batteriets livslängd.
#1425752
Vill påminna igen: Alla dessa spänningar som anges ovan är vid batteritemperatur +25 grader!
Varmare = sänk spänningen.
Kallare = höj spänningen.

Laddat batteriet med 14, 4V i sommarhettan är skadligt för batteriet då det blir överladdat.
Samma spänning i vinterkylan gör att det aldrig bli fulladdat (i längden även det skadligt).
#1425838
haha ja det har du rätt i, minns inte exakt vad sense visade men det var ju över 15 volt iaf men det var inte så länge iof. Men bilen laddar ju ju oftare än en laddare. I båten är det förvisso tvärtom. Och oftast på sommaren. Kanske borde köra high på vintern, :)
#1427461
Måste uppdatera efter bytt batteri.

Såg att det "gamla" bilbatteriet var daterat i början av 2019. Dvs är bilen nu inne på sitt tredje batteri och bilen har inte fyllt 3 år ännu. Nåväl, tänker hålla koll på batteriet via ctek battery sense och stödladda vid behov så förhoppningsvis håller jag batteriet i gott skick så länge jag har bilen i vart fall.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]