Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423129
Bilen fick spratt idag.
Dörrarna på vänster sida kunde inte öppnas. Har försökt att öppna dem innifrån, men det gick inte. :-(
Ytterspeglarna vecklades inte ut.
Yttertemperaturen var -8C, men har varit ner i -18C.
Volvo borde klara de temperaturerna eller vad kan annars orsaka detta? :mad:

Bilia svarade:
1. Det verkar ha kommit in vatten i låskistorna. Man kan låta Volvo montera någon form av skyddskåpa för att motverka detta. Bilen måste då lämnas in. Om nu risken finns, varför har inte alla S90 skyddskåpor???
2. Vid minusgrader skall öppning och stängning av ytterspeglarna avaktiveras iinställningarna. Om det nu är så känsligt, varför gör då bilen inte det automatiskt???
#1423163
Du får vara glad att du kan stänga dörrarna om du ska köra en kort sträcka så bilen inte blir tillräckligt varm för att dörrarna ska kunna "stängas" ordentligt, körde flera gånger min V90 med ena handen hållandes om förardörren för att hålla den något sånär stängd. För att inte tala om svårigheten att låsa bilen vilket inte går om inte någon dörr inte är stängd... Ja visst är det dåligt.
#1423211
Jag brukar stänga av mina backspeglar under vinterhalvåret då min bil inte har någon garanti kvar och är inte sugen på att byta backspeglar.

När det kommer till dörrlås så kan jag rekommendera v40 tråden viewtopic.php?f=77&t=139301&start=90
för den som är läs-sugen då det är många som har v40 med samma problem. Värt att notera är att konstruktionen på dörrlåsen är i stort sett identisk på både v90 och v40 och Vi bilägare har varit i kontakt med volvo som kommer med en lösning till sommaren 2021.
#1423214
Jag har också slagit av elinfällning av speglarna på min XC90 och V40.

Däremot har jag vissa tvivel på att det kommer någon lösning för dörrlåsen 2021. Jag vill minnas att den utlovats mer än en gång... :-(

Det jag är glad över är att ingen av mina dörrlås strulat. Det "värsta" som hänt är att dörrarna frusit fast när det ömsom töat och frusit, men efter att tinat upp dörrarna så har det löst sig. :-D
#1423233
På min V90 fick jag bakre låset utbytta på garanti då jag också hade problem att öppna dörrarna när det var kallt och vatten kommit in. Så lösningen som finns fungerade i alla fall för mig och min MY17. Vilken årsmodell gäller detta?

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]