Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1423031
Elbil, typ XC40 P8 eller Enyaq iV?
Jag gillar P8 skarpt efter provkörningen... :-)
Leverans kunde ske till midsommar sa ÅF innan jul.
Enyaq iV: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 6-14973518

Har dock ingen koll på diffen av kostnader.

Sen är det klart att behov måste vägas in, går ju inte att åka VW e-up bara för att den kanske är liten och billig, om det inte fungerar rent praktiskt.
av Hemingway
#1423133
poseidon skrev: mån 11 jan 2021, 06:22
Det finns inga laddstolpar i miljonhuskomplexet i vare sig Tensta, Rinkeby, Kristinehamn, Degerfors eller valfri ort i Mexico eller Surinam.
Ja, det där är områden/orter där det finns ett överflöd av nybilsköpare av medel till lite dyrare bilar! ;-)
Användarvisningsbild
av poseidon
#1423145
Ok, så de som bor i våra utsatta områden skall alltså inte kunna köpa elbil enligt dig?

Om du missat det så råkar bilar vara någon form av statussymbol och många vill ha en ny BMW eller Merca. Även de som bor i dessa områden.

Det finns även många tjänstebilar, budbilar osv vars ägare/förare bor i dessa områden.
#1423174
Jag har just gjort samma beräkning privat (XC90T8 VS B5) i mitt fall B5 diesel, och ekonomiskt så är det väldigt svårt att räkna hem T8
jämfört med B5, och krasst sett så måste du hitta något annat som driver dig mot T8an än ekonomi. Nu valde jag i och för sig en hybrid
i slutändan ändå men i mitt fall landade det i att jag beställde en BMW X5 Hybrid. BMW verkar har en jämnare prisättning mellan ickehybrid
och hybrid, kanske för att man är sugen på att trycka ut hybriden för att få ned sina utsläppsvärden i snitt.....Men mit korta svar på rubriken
är nej jag tror inte hybriden är död den är ett perfekt mellansteg för den konservativa bilägaren som inte är beredd att ändra sina vanor men
har ett körmönster där en ebil delvis kan passa bra. Att vi sen har en regering som verkar ändra strategier ett par gånger om året är väl det stora hotet :-(
av least
#1423176
Så länge som laddmöjligheter saknas är både el och laddhybrider en meningslös biltyp.

Exempelvis samfälligheter kommer att få problem att installera laddmöjligheter. Detta även om det idag finns motorvärmar-uttag.
Detta då anläggningsbeslutet inte anger laddning som en tjänst/funktion som ska hanteras av samfälligheten.

Anläggningsbeslutet kan inte ändras utan tillåtelse av Lantmäteriet, och Lantmäteriet är mycket restriktivt med denna typ av förändringar.
Att samfälligheten skapades för över 40 år sedan saknar betydelse, det som står i anläggningsbeslutet gäller.
av Hemingway
#1423177
poseidon skrev: tis 12 jan 2021, 08:57 Ok, så de som bor i våra utsatta områden skall alltså inte kunna köpa elbil enligt dig?

Om du missat det så råkar bilar vara någon form av statussymbol och många vill ha en ny BMW eller Merca. Även de som bor i dessa områden.

Det finns även många tjänstebilar, budbilar osv vars ägare/förare bor i dessa områden.
Det har väl ingen sagt? Det som sagt är att det finns inget överflöd av nya bilar där och ännu mindre laddbara bilar. Men som allt annat så går det ju att sätta upp laddare där med och de kommer göras när efterfrågan är tydlig.

En ny BMW eller Mercedes i Rinkeby är snarare en 750i -09 än en X5 45e -20. Det kan finnas flera tjänstebilsförare i Rinkeby/Tensta/Kista, men det är mycket lägre per capita där än i Bromma/Lidingö/Täby så att säga att det finns många känns som en överdrift.

Budbilar brukar för övrigt inte personalen ta hem, utan förvaras likt många andra företagsbilar (ej förmånsbilar) på arbetsplatsen.
av refbob
#1423287
Min polare har en Mitsubishi hybridbil med "fritt" bränsle som tjänstebil. Den laddar han aldrig.... Men den rullar billigt för honom men drar nästan litern per mil i bensin mot våran V90 CC D4 som drar ca 0,65 och tankas med HVO. En riktig miljöbil han har.... Ungefär som etanolbilarna som bara tankas på bensin för man fick ju bra förmånsvärde...
av Hemingway
#1423305
refbob skrev: tis 12 jan 2021, 22:53 Min polare har en Mitsubishi hybridbil med "fritt" bränsle som tjänstebil. Den laddar han aldrig.... Men den rullar billigt för honom men drar nästan litern per mil i bensin mot våran V90 CC D4 som drar ca 0,65 och tankas med HVO. En riktig miljöbil han har.... Ungefär som etanolbilarna som bara tankas på bensin för man fick ju bra förmånsvärde...
Om han har fritt bränsle så förmånsbeskattas han med 125% och om hans lön är så hög att han betalar 50% skatt och förbrukningen är 1l/milen så kostar det honom (låt oss räkna på 14kr/litern för bensin just nu)

1,25 * 0,5 * 1 * 14 = 8,75 kr/milen.

Om han laddar hemma så är marginalkostnaden för elen inte mer än 1,5kr/kWh och förbrukningen 2kWh/mil så då skulle det endast landat på 3kr/milen.

Låter spontant som din polare tror han kör billigare än vad han gör...
av Lövet
#1423383
Hemingway skrev:1,25 * 0,5 * 1 * 14 = 8,75 kr/milen.
Fast problemet som skatteverket tillverkat är ju att du kan inte ersätta dina 8.75kr/mil med att ladda hemma för 1.5kr mil. Du antas använda din drivmedelförmån ändå så det blir 8.75kr PLUS 1.5kr per kwh. Sen sjunker kostnaden lite ändå eftersom man tankar färre liter och därmed minskar förmånsvärdet en smula. Men jag förstår helt att man struntar i att tanka sin elbil hemma om man har drivmedelsförmån. Eller missar jag nåt uppenbart?

2000 liter på ett år med hälften i tjänst innebär en skattekostnad på 0,5x2000*14kr*1,2*0,5 = 8.400kr i drivmedelförmån.

Säg att man laddar så att 500 liter försvinner.

0,5x1500*14kr*1,2*0,5 = 6.300kr i drivmedelförmån, skillnad 2.100kr.

Men vad har de kostat att ersätta dessa 500 liter med elektricitet? Säg att Outlandern drar 1lit/mil och att det krävs 2kwh för 3kr att ersätta den. Då har elen kostat 500*3 = 1.500kr vilket gör att "besparingen" är 600kr. Visst, alltid nåt men knappast värt att köpa in en laddbox för.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]