- sön 10 jan 2021, 18:49
#1422917
Sitter och räknar lite på en XC90T8 VS B5...Med de nya förmånsreglerna lönar sig hybriden endast i undantagsfall. Menandes om du har ett körmönster i vardagen då du nästan uteslutande kan köra batteri kan det löna sig. Annars samma förmånsvärde som diesel, visserligen ca 33000kr mer i skatt över 3år som straffar dieseln men det högre inköpspriset för hybriden blir spiken i kistan. Nu argumenterar jag som egenföretagare dvs båda plånböckerna är mina, som anställd blir väl skillnaden lite annorlunda.
Undrar vidare vad kunden som köper efter tre år föredrar när dieselskatten normaliserats, diesel eller hybrid? Vidare undrar jag om pris skillnaden mellan Hybrid och diesel kommer vara konstant menandes att två identiska bilar, ta xc90 Pro edition som exempel kommer ha samma pris skillnad som nya? Är hybriden 2020-talets etanolbil som kom och försvann?
Många frågor, men vore intressant med en nyanserad diskussion runt detta
Undrar vidare vad kunden som köper efter tre år föredrar när dieselskatten normaliserats, diesel eller hybrid? Vidare undrar jag om pris skillnaden mellan Hybrid och diesel kommer vara konstant menandes att två identiska bilar, ta xc90 Pro edition som exempel kommer ha samma pris skillnad som nya? Är hybriden 2020-talets etanolbil som kom och försvann?
Många frågor, men vore intressant med en nyanserad diskussion runt detta