Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1422969
Ja då blir det svårt men fler och fler parkeringar får laddstolpe även inne i städer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av poseidon
#1422986
GLIZ skrev: sön 10 jan 2021, 23:20 Ja då blir det svårt men fler och fler parkeringar får laddstolpe även inne i städer.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det där är ju att låtsas att det kommer bli bra.

Om du går längs valfri gata i Stockholm så är det 0 laddstolpar utplacerade. Men det står bilar i båda riktningarna tätt tätt tätt.

Så, hur lång tid tror du det tar innan du har satt upp 25.000 laddstolpar längs Stockholms gator?

Hur lång tid tar det att bygga ut EL-försörjningen så dessa laddstolpar även kan ladda bilar?

Jag är rätt säker på att det kommer bli stora problem eller ofantligt dyrt att ladda elbil/hybrid.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1422987
Jag är i exakt samma sits som TS. Skall byta bil i år och vet inte till vad.

Jag kan (efter installation av laddbox) ladda hemma. Kör ca 2000 privata mil om året.

Vi får inte välja bensinAWD men allt annat är valbart hos Volvo, BMW, Volkswagen och Skoda.

Behöver kombistorlek + AWD. Helst V90CC likt den jag har nu.
av Xanthopteryx
#1422988
Batteribyte vet vi inte hur ovanligt det är då det generellt inte funnits så länge som tio plus år. Byta motor på ice vet vi är väldigt ovanligt.

Ladda är hopplöst svårt för nästan 2,5 miljoner hushåll. Dessutom är det ytterst få arbetsplatser som har laddmöjligheter.
Dessutom händer så mycket så det är inte ens säkert att det finns batteri som passar om 10 plus år. Det finns liksom ingen standard ännu. Även våra blybatterier som finns även i BEV har standardmått och standardegenskaper.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1422991
Det som är kul är att på Feber.se eller annan valfri biltidnings kommentarsfält läsa kommentarer om hur korkade biltillverkarna är när de lanserar bensinjeepar eller SUV:ar som inte går på el.

Tragiskt hur smaltänkta vissa är, att man inte förstår att säkert 75% av alla bilköpare I världen inte kan ladda sin nästa bil vare sig hemma eller på stan.

Det finns inga laddstolpar i miljonhuskomplexet i vare sig Tensta, Rinkeby, Kristinehamn, Degerfors eller valfri ort i Mexico eller Surinam.

EL och hybridbil är för en liten liten del av jordens befolkning. Så kommer det vara i lång tid framöver.
#1422994
För mig som har möjlighet att montera en laddningsbox och skulle nästan klara min pendlingssträcka tur och retur (6mil) med enbart elmotorn så lönar det sig ju med en laddhybrid jämfört med en ren elbil. Varför betala mer för något jag väldigt sällan behöver. Dvs räckvidd på el över 6 mil.
Så för mig kan nästa bil absolut bli en hybrid.

Det andra alternativet som Toyota bland annat satsat på är ju den ”vanliga” hybridbilen. Klart enklast och smidigast ur ägarsynpunkt. Är ju bara starta och köra. Toyota har ju dessutom otroligt beprövad hybriddrivlina för de som är oroliga för strul med bilen (majoriteten av bilägarna).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lövet
#1423001
Xanthopteryx skrev:Batteribyte vet vi inte hur ovanligt det är då det generellt inte funnits så länge som tio plus år. Byta motor på ice vet vi är väldigt ovanligt.
Finns hundratusentals Prius som är över 10 år gamla och inga av dem har problem med att det krävs batteribyten. ICE motorbyten är långt vanligare, framförallt på vissa modeller (typ kamkedjeras på BMW N47 motorer). Det vet vi redan idag.
av Xanthopteryx
#1423013
Finns även drösvis med prius som har bytt, men, oavsett det så är prius inget bra exempel för just laddhybrider, eftersom att prius inte har varit just en... laddhybrid.
Det är annat tänk, andra batterier, annan batterihantering.
Finns ingen annan tillförlitlig data ännu på pluginhybriderna eftersom att de funnits för kort tid och då tillverkarna tagit smällen såhär i början.
Tag som exempel Tesla: Först efter 8 år ungefär vet vi hur illa det är. Ty de flesta innan dess får gratis nytt batteri. Ingen statistik på detta.
Skadas batteriet av föremål (de sitter ofta ganska oskyddade) så får du punga ut med det själv (via försäkring) och det är svindyrt.
Likaså vet vi att, för att åter igen ta Tesla, de som har köpt en Roadster på den tiden, har problem i dag med att det inte funnits något ersättningsbatteri till den. Och de har ju dessutom också behövt byta.
Likaså kan man fundera på hur tålig gemene man kommer vara.
Kommer man acceptera att bilen når 70% av ny efter ett antal år?
Vi vet också att exempelvis Tesla, stryper laddeffekten när batterierna blir äldre eller börjar visa tecken på att tappa i effekt. Allt för att hålla de över procenten som anges i garantin såklart.
Tolererar du ett batteri med 70% räckvidd och som kan snabbladdas till halva effekten eller lägre (alltså dubbla tiden eller längre) mot nytt?
Det är frågor som kommer börja få sina svar snart, inom bara några år. Men i dag, vet vi inte.
Användarvisningsbild
av perin
#1423028
poseidon skrev:Tillbaka till ursprungsfrågan.

Vad skall man välja för förmånsbil/personalbil?

Mycket dyrare hybrid/el eller billigare bil med högre årsskatt?
När jag räknat på personalbil så blir laddhybrid typ V60 T6 billigare över tre år i jämförelse med motsvarande bil, icke laddhybrid. Så sa även min Volvo ÅF. Detta var iofs januari/februar -20 då jag var lite intresserad men p.g.a. installation av ladddmöjlighet i våra garage dragit ut på tiden så har intresset svalnat f.n.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]