Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1424826
Xanthopteryx skrev:Ja, räknar du på tre år så är det såklart inte lika vanligt att batterier behöver bytas (även om det förekommer, även att det inte täcks av garanti).
Det behövs inte när de är 10 år gamla heller.
Xanthopteryx skrev:Bilens elförbrukning - räknar du in förvärmning och förluster vid själva laddningen? Alltså, mäter du vilken el du stoppar in i bilen vid pump så att säga? Laddar du på 10 eller 16A eller har du behövt säkra upp huvudsäkringen? Elpriset är så olika beroende på plats och liknande men som nu ligger det i område tre på runt 20-100 öre per kw/h. Alltså utan skatter, avgifter, elnätsavgift, överföringsavgift et.c.
Jag utgår från fakturan, inte vad bilen säger. Har inte säkrat upp någonting, har 20A huvudsäkring. Elen kostar via tibber under natten mellan 10-30 öre. Elskatten och momsen tillkommer lika mycket oavsett när man laddar förstås.
Xanthopteryx skrev:Och om du nu räknar på tre år så lär man ju knappast köra in skillnaden i pris p åden tiden. D
Nej jag har ju precis visat att man inte gör det i exemplet XC40T5 vs P8? Vad är det för "enorma förluster" som ska uppstå? Det är tydligt billigare att välja P8 istället för T5. Om du anser att jag räknat fel får du gärna visa hur du själv räknar.
av Lockis
#1424879
är i startgroparna att beställa en V90T6TE.
Netto mässigt är den fortfarande 1000:- i månaden billigare än min privatägda V60 som är ett år gammal.
Nu kommer V90n vara via jobbet så slutnotan blir inte riktigt densamma då det är brutto avdrag.
Men i dem pengarna så ingår allt utom drivmedel. Det gör det inte på min V60. Utan ska man lägga till däck kostnader och slitage material typ spolarvätska/tvätt/däck så är kalkylen nog närmre 2-2.5k billigare netto för förmånsbilen.

Så nej. hybriden är inte död.
Elbilen är fortfarande för dyr. E-tron 55 med dagens kampanj går inte ens in på våran 10500 TCO gräns.

Det kommer billigare el-bilar dem närmsta åren. Så när jag om 3 år ska byta bil igen. kommer det mest troligen bli ren elbil.
Mitt problem idag var priset.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1425093
KalleJ skrev: fre 15 jan 2021, 21:48 @Racetwin2,
Fast miltalet med motorn igång är inte direkt jämförbart. Det är ju antal cykler motorn gått och kallstarter som är intressanta.
Långmilade bilar har så mycket mer än motorn som slits.
30tusen mil på en 1.6cyl motor som varvar 4000rpm är inte samma sak som 30tusen mil på en Volvo 5:a som ligger runt 2000varv. Nu har väl hybridbilar hjälp av elmotererna också, så ekvationen blir ju ännu svårare men du kanske är med på noterna endå.
Nja, jag kan ta min bil som exempel. Den går ca 3.000 mil per år. I normalfallet startar inte motorn alls då jag kan köra 100% på el till och från arbetet. Dvs noll kallstarter. Även nu på vintern. Dock startas motorn ca var tredje dag eller så och går några minuter även om jag kör på el. Förmodligen för att bli av med fukt och att delarna dras runt. Jag skulle säga att vår T8 har endast 20% av de kallstarter och körcykler som min motsvarande D5 hade. Den står do k inte still hela veckor men just att den går så lite trots miltalet gör ju att bilen efter ett par år har en bensinmotor som knappt rullat.

Hade man kunnat se drifttimmarna på en två-tre år gammal hybrid som denna så är en bil som mitt rena kapet om man jämför med motsvarande bensinare med samma mil så får man här en motor som knappt rullat alls. Men den har inte heller stått still med de problem som kan komma av det.
av Lövet
#1425113
Racetwin2 skrev:Jag skulle säga att vår T8 har endast 20% av de kallstarter och körcykler som min motsvarande D5 hade. Den står do k inte still hela veckor men just att den går så lite trots miltalet gör ju att bilen efter ett par år har en bensinmotor som knappt rullat.

Hade man kunnat se drifttimmarna på en två-tre år gammal hybrid som denna så är en bil som mitt rena kapet om man jämför med motsvarande bensinare med samma mil så får man här en motor som knappt rullat alls. Men den har inte heller stått still med de problem som kan komma av det.
Eftersom hybrider servas med samma intervall som vanliga bensinare men kanske går 1/5 av tiden (precis som du säger) skulle jag tro det eventuella överslitage som uppstår av kallstarter gott och väl kompenseras av oljebytena.
av MaB70
#1436345
Vilken snittförbrukning bensin kör ni eran Volvo-hybrid på, tex en V60?

En kollega som har en 2021a har första 300 milen snittat 0,5 l/ mil (varav ca 200 mil stadskörning). På långkörning drar den 0,7. Han kan ladda hemma och på jobbet.

Min V60 D3a 2020 har jag snittat 0,57 l/mil på 4500 mil.

Om man lägger på elkostnaden på kollegans hybrid, så torde ju totalkostnaden/ mil för bränsle bli högre på hybriden än en diesel.

Tycker ni att detta kan stämma?
av Lockis
#1436347
MaB70 skrev: ons 17 mar 2021, 20:57 Vilken snittförbrukning bensin kör ni eran Volvo-hybrid på, tex en V60?

En kollega som har en 2021a har första 300 milen snittat 0,5 l/ mil (varav ca 200 mil stadskörning). På långkörning drar den 0,7. Han kan ladda hemma och på jobbet.

Min V60 D3a 2020 har jag snittat 0,57 l/mil på 4500 mil.

Om man lägger på elkostnaden på kollegans hybrid, så torde ju totalkostnaden/ mil för bränsle bli högre på hybriden än en diesel.

Tycker ni att detta kan stämma?
Absolut!
Så fort du inte kör på batteri så drar den som en vanlig T5/T6 om inte mer.
Användarvisningsbild
av bem
#1436374
Elhybriden är väl knappast död men kommer väl bli (förr eller senare). Den är ju trots allt bara en övergångstyp tills ren elbil är i stort sett allenarådande? Så fattar jag det i alla fall. Men kanske elhybrid i form av saftig elmotor och liten bensin-/dieselmotor kan leva kvar lite längre? Har alltid förbryllat mig vad liten elmotor och vad litet batteri som elhybriderna har. T.ex. den V90 T6 Recharge 2021 som levereras till mig vecka 21 har bara 87 hk (65 kW) elmotor på bakhjulen och 253 hk (186 kW) 4-cyl. bensinmotor på framhjulen (totalt 340 hk, 251 kW). Lithiumjonbatteri-kapacitet är 11,6 kWh (ca. 9,1 kWh tillgängligt, användbart) som ger ca. 57 (?) km elräckvidd på ren eldrift "blandad" körning, inte stadskörning enl. fabriksuppgift. Bränsletank 60 liter. Acceleration 0-100 km/h är med "alla" motorer (hybridläge) 5,9 sekunder (fabriksuppgift), med bara elmotorn ca. 25,2 sekunder (enligt AMS test).

Kommer väl aldrig men föreställ Er om det omvända: 253 hk elmotor och 87 hk bensinmotor och ett saftigt stort batteri. :-)

Aningens bättre blir det tydligen i V90 T6 Recharge 2022, den får lite bättre räckvidd på ren eldrift, 61 km ("upp till", fabriksuppgift):
https://www.volvocars.com/se/v/cars/v90-hybrid

Bo
av Hemingway
#1436388
MaB70 skrev: ons 17 mar 2021, 20:57 Vilken snittförbrukning bensin kör ni eran Volvo-hybrid på, tex en V60?

En kollega som har en 2021a har första 300 milen snittat 0,5 l/ mil (varav ca 200 mil stadskörning). På långkörning drar den 0,7. Han kan ladda hemma och på jobbet.

Min V60 D3a 2020 har jag snittat 0,57 l/mil på 4500 mil.

Om man lägger på elkostnaden på kollegans hybrid, så torde ju totalkostnaden/ mil för bränsle bli högre på hybriden än en diesel.

Tycker ni att detta kan stämma?
Tror du din diesel drar 0,57l/milen om du kör 66% stadskörning och 33% långkörning? Sen är ju en T6 eller en T8 en markant potentare bil än din D3 så man kan vända på det och tänka att kollegan har dubbelt så stark bil till lägre förbrukningen än en mindre diesel, det är ganska bra va?

Allmänt tror jag kollegan kan sänka sin förbrukning nu när vintern börjar närma sitt slut och det inte går åt lika mycket bensin att värma bilen med Volvos mindre genomtänkta lösning.
av AndS
#1436390
De extra dropparna bränsle är försumbart om du enbart fokuserar på det ekonomiska utifrån övriga kostnader med bilar i den här prisklassen.
av thor71
#1436392
Allt beror ju på körmönster.

Jag kan ju jämföra med mellan min förra XC90D5 och den nya XC90T8 där körmönstret bör vara rätt lika.
D5: 0,85 l/mil över 5000 mil
T8: 0,55 l/mil över 3000 mil

Elen till T8:an betalar ju Volvo nu första året - tack för det! ;-)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]