- tor 21 jan 2021, 10:15
#1424826
Xanthopteryx skrev:Ja, räknar du på tre år så är det såklart inte lika vanligt att batterier behöver bytas (även om det förekommer, även att det inte täcks av garanti).Det behövs inte när de är 10 år gamla heller.
Xanthopteryx skrev:Bilens elförbrukning - räknar du in förvärmning och förluster vid själva laddningen? Alltså, mäter du vilken el du stoppar in i bilen vid pump så att säga? Laddar du på 10 eller 16A eller har du behövt säkra upp huvudsäkringen? Elpriset är så olika beroende på plats och liknande men som nu ligger det i område tre på runt 20-100 öre per kw/h. Alltså utan skatter, avgifter, elnätsavgift, överföringsavgift et.c.Jag utgår från fakturan, inte vad bilen säger. Har inte säkrat upp någonting, har 20A huvudsäkring. Elen kostar via tibber under natten mellan 10-30 öre. Elskatten och momsen tillkommer lika mycket oavsett när man laddar förstås.
Xanthopteryx skrev:Och om du nu räknar på tre år så lär man ju knappast köra in skillnaden i pris p åden tiden. DNej jag har ju precis visat att man inte gör det i exemplet XC40T5 vs P8? Vad är det för "enorma förluster" som ska uppstå? Det är tydligt billigare att välja P8 istället för T5. Om du anser att jag räknat fel får du gärna visa hur du själv räknar.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i