- tor 14 jan 2021, 08:40
#1423497
Jag förstår din poäng, men om man kör sina privatmil med el så stämmer ju inte dina andra uträkning. Där har du ju tagit 1500 liter x 0,5 vilket ger att endast 750 mil nu sker i tjänsten. Men det var ju faktiskt 1000 mil som gick i tjänsten.
Uträkningen blir rätt om man sätter: (totala bränslemängd - bränsle för tjänstekörning) x 50% skatt x 1,2 x 14 kr/liter = (1500 liter - 1000 liter) x 0,5 x 1,2 x 14 kr = 4200 kr sedan tillkommer elen då som vi uppskattar till 500 mil x 2kWh/mil x 1,5 kr/kWh = 1500kr, vilket ger 2700kr i besparing.
Sen kan man diskutera om det helt går att se till att endast privatmil går på el och tjänstekörning på bensin. Den enda nära bekanta som jag känner med fritt drivmedel kör inget i tjänsten. Har det endast p.g.a. högre chef så då blir ju allt privatkörning i princip. De som har fritt drivmedel fick nog laddboxen av arbetsgivaren också. Känns konstigt att bjussa på drivmedel och sedan plötsligt bli tvärsnål.
Uträkningen blir rätt om man sätter: (totala bränslemängd - bränsle för tjänstekörning) x 50% skatt x 1,2 x 14 kr/liter = (1500 liter - 1000 liter) x 0,5 x 1,2 x 14 kr = 4200 kr sedan tillkommer elen då som vi uppskattar till 500 mil x 2kWh/mil x 1,5 kr/kWh = 1500kr, vilket ger 2700kr i besparing.
Sen kan man diskutera om det helt går att se till att endast privatmil går på el och tjänstekörning på bensin. Den enda nära bekanta som jag känner med fritt drivmedel kör inget i tjänsten. Har det endast p.g.a. högre chef så då blir ju allt privatkörning i princip. De som har fritt drivmedel fick nog laddboxen av arbetsgivaren också. Känns konstigt att bjussa på drivmedel och sedan plötsligt bli tvärsnål.
Senast redigerad av 1 Hemingway, redigerad totalt 0 gånger.