Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426850
Fick inte upp dörren i morse (-12 ute) utan att ta i en del. dock inte extremt, studsade tillbaka när jag skulle stänga, samma sak hände innan jul om jag minns rätt.... stängdes genom att man vänligt men bestämt trycker till dörren. Skillnaden denna gång att dörren inte låser vilket jag fick erfara ikväll när jag skulle dubbelkolla att bilen var låst när jag gick förbi sen och lyckades utlösa larmet.... försökte låsa upp och låsa några gånger men den låses inte, larmet går.... grannarna undrar nog vad jag höll på med. så nu har jag en olåst dörr, tur att man inte bor i stan längre.... hade dock förväntat mig högre kvalitet på vilken bil som helst år 2021 :)
kan man göra något eller är det verkstad som gäller?
#1426855
Spray som driver ut fukt och smörjer. Sedan nån olja/fett som håller borta fukten. Jag använder CRC:s BIKE OIL men testade i dag silikonspray från biltema. Än så länge verkar den funka sådär. -13 här och ena bakdörren går att öppna men en dörr har frusit igen. 5 timmar i kyla efter varm bil och sprayat rikligt i låsmekaniken.
JPEG_20210131_213935_5607035505237141497.jpg
JPEG_20210131_213935_5607035505237141497.jpg (37.52 KiB) Visad 685 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1427471
Kan ju uppdatera här att jag fick sitta och hålla i bakdörren hela vägen hem efter den varit på reparation för wiren som hakat ur när dörren frös.

Kontaktade 2 verkstadschefer och Volvo cars och nu byter dom båda dörrlåsen bak plus nån tätning. Så nu håller jag tummarna för att det kommer bli löst.
#1429885
Var på verkstan förra veckan, det hade beställts låskista som bara skulle bytas, men av någon anledning hade det inte kommit vilket jag inte fick besked vid inlämning, om det berodde på att det var slut eller för att volvo stoppade leveranser för att modifiera sin lösning är oklart men PSTn "svamlade" lite om detta och jag hade svårt att begripa vilket det var.
In i det sista (nåväl var bara där 2 timmar) efter felsökning och uppsmörjning av lås så det går att låsa igen så var det oklart om vem som skulle betala kalaset, till sist blir beskedet att volvo betalar för 2 nya låskistor bak (hade bara problem med ena) men att jag får betala 60, eller om det var 40% av de nya kompletterande "plastkåporna".
Första beskedet om låskistorna var ju skönt och kändes rimligt. För framtida volvo-köp kändes detta obligatoriskt för min del.
Gällande tillkommande plastkåporna så kände jag att jag ska betala för att lösa ett uppenbart konstruktionsfel kändes inte lika skönt, nu verkar det bara landa på några hundralappar så det handlar ju verkligen inte om pengarna utan snarare i logiken att man ska betala för en konstruktionsmiss och varför ska volvo hålla på att snåla in på hundralappar? Jag förstår ju många bäckar små men jag lämnar ändå upplevelsen med en liten bismak. Hade de bara sagt i princip "oj det här blev inte bra, vi löser problemet utan kostnad" men nu var det lite på nåder eftersom bilen är över 2 år (men inte 3) och garanti var slut så skulle de kolla på "servicehistorik". Tycker det känns sketchy men det kanske är jag som är orimligt petig?!
ska in om några veckor igen och få det bytt!
#1430184
Guslin skrev: sön 14 feb 2021, 22:36 ... Gällande tillkommande plastkåporna så kände jag att jag ska betala för att lösa ett uppenbart konstruktionsfel kändes inte lika skönt, nu verkar det bara landa på några hundralappar så det handlar ju verkligen inte om pengarna utan snarare i logiken att man ska betala för en konstruktionsmiss och varför ska volvo hålla på att snåla in på hundralappar? Jag förstår ju många bäckar små men jag lämnar ändå upplevelsen med en liten bismak. Hade de bara sagt i princip "oj det här blev inte bra, vi löser problemet utan kostnad" men nu var det lite på nåder eftersom bilen är över 2 år (men inte 3) och garanti var slut så skulle de kolla på "servicehistorik". Tycker det känns sketchy men det kanske är jag som är orimligt petig?!
ska in om några veckor igen och få det bytt!
Oj oj vad Volvo ligger nere i botten hos mig i anseende... och jag som kört Volvo sen 1979. När man läser sånt här. Råka jag personligen ut för nåt så urbota dumsnålt bytte jag bilmärke direkt. Money talks verkar nästan vara det man måsta vifta med numera för att Volvo skall börja fatta... Nån måtta får det vara.
Jag har mina teorier varför det blivit så här dumsnåla handlingar från Volvos sida men de behåller jag för mig själv.
Och vad f.n... skulle servicehistoriken ha med detta problem att göra? Näe jag blir mer och mer mörkrädd när jag läser om det här låskisteproblemet hos Volvo. Helt obegripligt att de inte löser detta once and for all, omedelbart. Så svårt kan det väl inte vara? Låskistorna fryser väl inte i alla Volvos modeller, hyfsat nya de producerat? Eller gör de?
Vem vill åka runt i en låst likkista vintertid när man sitter i baksätet på en hyfsat ny Volvo, åtminstone en V90?
För mig handlar det om säkerhet. Kan ju bli livsfarligt att inte kunna ta sig ut för egen maskin ur baksätet vid en mängd situationer som kan hända där ute i trafiken. Så mycket var det med Volvos säkerhetstänk och omtanke om människorna som sitter i baksätet på deras bilar?
/Bo
#1430190
Självklart så har servicehistoriken allt att göra med frågan om goodwill ska vara aktuellt.

Att serva på billigaste verkstaden i vanliga fall är väl okej.
Men att sedan komma, och be om goodwill på märkesverkstaden när man nosat upp att andra fått detta på goodwill känns magstarkt minst sagt.

Bo gör nog bäst i att behålla trotjänaren som han har.
#1430192
least skrev: tis 16 feb 2021, 09:00 Självklart så har servicehistoriken allt att göra med frågan om goodwill ska vara aktuellt.

Att serva på billigaste verkstaden i vanliga fall är väl okej.
Men att sedan komma, och be om goodwill på märkesverkstaden när man nosat upp att andra fått detta på goodwill känns magstarkt minst sagt.

Bo gör nog bäst i att behålla trotjänaren som han har.
Felkonstruerade låskistor eller vad det nu är kan väl inte ha nåt med servicehistoriken att göra, i alla fall om man är konsument och det hela faller under konsumentköplagen där man har rätt att påtala fel i 3 år? Tänkte i de banorna.
Volvo har ju bevisligen inte "servat" låskistorna så problemet har inte kunnat åtgärdas under bilens tidigare historik. Jo jag fattar att är man lojal och servar bilen hos Volvo skall man få nån fördel av det. Men i just detta fall tycker jag nästan det är irrelevant då det är ett mega säkerhetsproblem att inte alltid kunna vara säker på att få upp bakdörrarna. Varför lämnar jag till läsaren att lista ut.
Ja, nästan att jag funderar på att behålla min nuvarande V70 MY14 även om jag är sugen på en ny V90 T6 eAWD Recharge... med låskisteproblem som jag får på köpet då i så fall, tydligen, lika säkert som amen i kyrkan. Sån vill jag ha, bilen, men inte nuvarande låskistorna. :-)
/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
#1430193
De allra flesta individerna av dessa bilar har inte problem med låsen. Så det är bara att köpa. :-)
Kan du dessutom skydda bilen från återkommande regn (som blir liggande på en stillastående bil), så kommer problem inte dyka upp.

Och då detta är ett forum, så kanske du ska skriva ut dina tankar och inte lämna dessa upp till läsaren. Minskar risken för missförstånd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]