Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430198
least skrev: tis 16 feb 2021, 09:13 De allra flesta individerna av dessa bilar har inte problem med låsen. Så det är bara att köpa. :-)
Kan du dessutom skydda bilen från återkommande regn (som blir liggande på en stillastående bil), så kommer problem inte dyka upp.
Och då detta är ett forum, så kanske du ska skriva ut dina tankar och inte lämna dessa upp till läsaren. Minskar risken för missförstånd.
Man vill ju tro det inte är ett problem på alla bilar men potentialen att fastlåsning av dörrarna skall hända p.g.a. låskistorna fryser under vissa betingelser lär ju finns på alla till dags producerade V90 och XC90...
Regnar gör det ju här, där jag bor, rätt ofta så... och är kallt också. Jag får väl inte köra köra med bilen (en V90 om det blir en) i fuktig väderlek då, ha den hemma i garaget och beundra den mest och köra när det är solsken, torrt och fint ute... ;-)
Tankarna (som jag skrev i förförra inlägget här i denna tråd): "För mig handlar det om säkerhet. Kan ju bli livsfarligt att inte kunna ta sig ut för egen maskin ur baksätet vid en mängd situationer som kan hända där ute i trafiken."
Jag utvecklar denna tanke lite.
- Bilen börjar brinna, du eller nån annan sitter i baksätet, Du vill kasta dig ut men dörren går inte att få upp...
- Du krockar av nån anledning. Det sitter en person i baksätet. Du eller nån medtrafikant drar i dörrhandtaget för att få upp dörren men det går inte....
- Du kör av nån anledning av vägen ner i en djupare vattensamling, bilen börjar sjunka under vattenytan. Baksätespassageraren försöker förtvivlat få upp bakdörren...
Comprendo?
Och kom inte dragande med att det är osannolikt. Jag vet av egen erfarenhet vad bråttom det kan bli: för nån månad sen fick jag helt oväntat och plötsligt kopplingsbrand på min V70 MY14. Man kan förvänta sig att kopplingen inte håller mer än ca. 10 tusen mil har jag blivit upplyst om här på forumet tidigare, så jag skulle väl bytt den då vid 10 tusenmil, men det stod det inget om i serviceboken om det och ingen på Volvo verkstaden upplyste mig om det, det kostar bara 18 laxar att byta kopplingen förresten...). Näväl, kupén på min V70 rökfylles snabbt och jag fick kasta mig ur bilen (efter att ha stannat bilen). Säg jag åkt i en V90 med de ökända låskistorna och jag hade haft en passagerare eller två i baksätet och med lagen om alltings djävlighet kanske bakdörrarna inte gått att få upp (det var kallt den dagen)...
Comprendo?
/Bo
#1430203
least skrev: tis 16 feb 2021, 09:40 "Comprendo"? Vad är detta för löjligheter.

Och har det visat sig vara ett faktiskt problem att dörrarna inte går att öppna vi en krock?
Förstår ni?
Bättre så?
Är det löjligheter det jag nämnde? Förklara på vilket vis. "Och då detta är ett forum, så kanske du ska skriva ut dina tankar och inte lämna dessa upp till läsaren. Minskar risken för missförstånd."

Måste en sak visa sig innan det kan vara sannolikt att det inträffar i verkligheten?
"Och har det visat sig vara ett faktiskt problem att dörrarna inte går att öppna vi en krock?"
Måste det det? Det kanske inte hänt än men... kan ju hända i framtiden eller kan det inte?

/Bo
#1430204
Att det inte går att öppna dörrarna inifrån måste vara ytterst sällsynt, det handlar så vitt jag vet enbart om att yttre handtag/lås krånglar. Den rent mekaniska låsningen funkar ju..

No puedo hablar español, ¿entiendes? ;-)

/Thomas
#1430205
Funk skrev: tis 16 feb 2021, 09:49 Att det inte går att öppna dörrarna inifrån måste vara ytterst sällsynt, det handlar så vitt jag vet enbart om att yttre handtag/lås krånglar. Den rent mekaniska låsningen funkar ju..

No puedo hablar español, ¿entiendes? ;-)

/Thomas
Vi får väl tro dig tills motsatsen eventuellt är bevisad. Men det är nog så illa att inte kunna öppna utifrån.
Skyller på Google translator om nåt blev fel med spanskan i mitt tidigare inlägg. ;-)
Jag målar faen på väggen lite om nån inte fattat det... Jag gillar ju Volvo (har åkt Volvo sen 1979) men jag är lite förvirrad varför inte Volvo löser detta problem med låskistorna snabbare än de verkar göra. Hur länge kan Volvo ha vetat om detta problem? Nån som vet ungefär?
/Bo
#1430210
Ja man kan ju annars dra vissa slutsatser av att inifrån är öppningen mekanisk, medan den är elektrisk utifrån.
Workaround då man inte kommer in i bilen brukar vara att komma åt insidans handtag via annan dörr eller genom att öppna fönstret på den krånglande dörren och sträcka sig in. Eller till och med krypa in via bagageluckan i extrema fall... personligen hoppas jag att jag slipper det då jag har en sedan. :-)

/Thomas
#1430212
När bakdörren på min V90CC har "frysit" ihop så går den inte att öppna inifrån, jag har provat men förardörren går att öppna inifrån om den frusit ihop. Har påtalat detta för min PST och han känner till problemet men vet inte varför. Han pratade om att låset "påbörjat" öppningen och därför går i "baklås" ?
#1430237
Rejser99 skrev:En dum fråga kanske, men du har inte barnlåset aktiverat?
Ingen dum fråga, jag har aldrig använt eller kollat om det kan vara så. Låsinställningar är som bilen blev levererad från fabrik och jag ska givetvis kolla upp detta :) Edit: Har nu kollat då det i stort är plusgrader ute nu och bakdörrarna går att öppna inifrån :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]