Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1422486
Läste i en av mina "motortidningar" att det är självaste Håkan Samuelsson som är mannen bakom den kraftigt lutande D-stolpen på V90. Han ska enligt uppgift ha "gripit in" i samband med framtagandet av V90.

Kommer ihåg att han sa att "det inte är så ofta man fraktar ett kylskåp så lastkapaciteten är inte första prioritet". Hur hade V90 sett ut om konstruktörer och designers fått råda?

Kan ju vara en anekdot, i och för sig.

Hur som helst så t tycker jag att Samuelsson har varit bra för Volvo Cars.

Hälsningar
Henry
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
av refbob
#1422495
Synd att den inte fick en större och lite rakare skuff. S90 finns ju av en anledning...
av Lövet
#1422855
Snacka om bra insats för märket, Volvo säljer som aldrig förr. Hur många gånger per tioårsperiod åker folk runt med kylskåp? Svar - ingen längre, folk beställer hemleverans...
av Cox
#1423059
Tack för hemleverans, då behövs ingen riktigt kombi längre

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av refbob
#1423289
Jag tycker då att den nedre bilden ala V60/V70 är väl så snygg. Barnvagn och hundar är det ingen hemleverans på. Dem ska med på var och varannan resa. Och dem har det då bättre i XC70 II än V90 CC. Det kan jag då intyga för vi har båda bilarna i familjen. V/XC70 har bredare och högre och bättre form på skuffen. Jag kör heller inte kylskåp i bilen. Det har jag släpvagn till om jag mot förmodan nu skulle åka och hämta vitvaror. Det prutade jag med sist jag köpte till huset. Men när jag åker själv i bilen tar jag helst V90 CC för den är trevligare att köra. Men jag har svårt att förstå varför man inte kan bygga en bra och rymlig bil när det ska vara en kombi. Utomlands är det sedaner och SUVar som gäller och kombibilarna tar ju död på sig själva när det inte får vara kombi längre utan design går före funktion. Och vem nyttjar den bakersta stolarna i SUVar? Går ju ändå inte att sitta i. Bättre att göra en riktig skuff och då blev det ju bara XC90 kvar och den är ju bara för dyr...
av MartinFrotjold
#1432924
Varför tumma på funktion. Volvos "combi-signum" är ju funktion. Nu finns det alltför många tyskar i design-uppställningen (laget) vilket innebär att V90 ser mer ut som en BMW eller Audi. Som Göteborgare hade jag tänkt att köpa/beställa en ny Volvo helgen som gick, en V9, men nu får jag tänka om. Jag har en stor hund vilket kräver bra utrymme. Är det någon som känner till något företag som kan bygga om V90 med raka D stolpar?
//Martin
Tycker att ALT 2 hade varit en ypperlig bil: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... v90-design
Användarvisningsbild
av js1
#1432925
Snyggare dessutom
av least
#1432935
MartinFrotjold skrev:Varför tumma på funktion. Volvos "combi-signum" är ju funktion. Nu finns det alltför många tyskar i design-uppställningen (laget) vilket innebär att V90 ser mer ut som en BMW eller Audi. Som Göteborgare hade jag tänkt att köpa/beställa en ny Volvo helgen som gick, en V9, men nu får jag tänka om. Jag har en stor hund vilket kräver bra utrymme. Är det någon som känner till något företag som kan bygga om V90 med raka D stolpar?
//Martin
Tycker att ALT 2 hade varit en ypperlig bil: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... v90-design
Notera även att man dragit i de bakre sidorutorna. Lätt i Photosshop, svårare i verkligheten.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]