- tis 26 jan 2021, 12:27
#1425746
Tjänstebilsmatchen har i stor utsträckning redan lämnat rena bensin och dieselbilar. Beskattningen gör att det är svårt att välja något annat än hybrid (eller el för de som kan).
Volvo har "bara" XC40 P8 som ren elbil. De säljer dock bra av plugin-hybrider. Audi har svårt att få fram plugin-hybrider. BMW och Volvo säljer mycket av sina plugin-hybrider.
ID4 är första tillräckligt stora elbil i rimligt prisläge. Den kommer att ta kunder. Det betyder inte att plugin-hybriderna är döda. Inte än på många år.
Jag sitter och funderar på vad jag ska ha i fortsättningen. Funderade på en e-tron, men den gick inte in under vår TCO-gräns. Inte när jag provade i alla fall. ID4 lockar inte, men kommande Q4 e-tron samt Tesla Y kan vara alternativ.
Det bilar som säljs nu ska sedan vara tjänstebil i tre år (2-4, men oftast 3). Sedan kommer de ut på begagnatmarknaden.
Det gör att V90 (med större och större andel hybrider) är det begagnatköparen har att välja på under de kommande åren. Men det kommer att ändras på nyare begagnatbilar när det som säljs på tjänstebilssidan kommer ut på begagnatsidan.
Det som för mig är oklart är hur förändringen av förmånsbilsbeskattningen kommer att slå. En sak är då rätt säker. Efter 1 juli kommer det inte vara många som köper en V90 B4 som personalbil.
Volvo har "bara" XC40 P8 som ren elbil. De säljer dock bra av plugin-hybrider. Audi har svårt att få fram plugin-hybrider. BMW och Volvo säljer mycket av sina plugin-hybrider.
ID4 är första tillräckligt stora elbil i rimligt prisläge. Den kommer att ta kunder. Det betyder inte att plugin-hybriderna är döda. Inte än på många år.
Jag sitter och funderar på vad jag ska ha i fortsättningen. Funderade på en e-tron, men den gick inte in under vår TCO-gräns. Inte när jag provade i alla fall. ID4 lockar inte, men kommande Q4 e-tron samt Tesla Y kan vara alternativ.
Det bilar som säljs nu ska sedan vara tjänstebil i tre år (2-4, men oftast 3). Sedan kommer de ut på begagnatmarknaden.
Det gör att V90 (med större och större andel hybrider) är det begagnatköparen har att välja på under de kommande åren. Men det kommer att ändras på nyare begagnatbilar när det som säljs på tjänstebilssidan kommer ut på begagnatsidan.
Det som för mig är oklart är hur förändringen av förmånsbilsbeskattningen kommer att slå. En sak är då rätt säker. Efter 1 juli kommer det inte vara många som köper en V90 B4 som personalbil.