Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423188
least skrev:@Tombee, på vilket sätt har rostskyddet varit tveksamt?
Har du rostskador på din bil redan?
Finns en artikel i vibilägare om att V90 har markant sämre rostskydd än V70/XC70 exempelvis. Hur stort problemet är i praktiken är svårt att veta än, bilarna är ju så nya.
av AndS
#1423189
Fundera på vad som framöver kommer vara orsaken till att bilar skrotas, är det rosten eller att problem med elektronik, batterier, etc, gör det blir skroten.
av least
#1423190
En artikel i ViB som handlar om att de hittat rost på bakvagnen på en långtidstestad 2016-12 V90.
De låter sin husverkstad bedöma rosten.
Samma verkstad som bedömt (flertal gånger) att Toyota-bilar har ett undermåligt rostskydd.
Vid en flera år senare gjord sammanställning visar samma verkstad att Toyota är ett av de märken som rostar allra minst.

Själv förstår jag inte hur ViB kan få ett sådant genomslag med sina "rostbedömningar".
#1423216
least skrev:En artikel i ViB som handlar om att de hittat rost på bakvagnen på en långtidstestad 2016-12 V90.
De låter sin husverkstad bedöma rosten.
Samma verkstad som bedömt (flertal gånger) att Toyota-bilar har ett undermåligt rostskydd.
Vid en flera år senare gjord sammanställning visar samma verkstad att Toyota är ett av de märken som rostar allra minst.

Själv förstår jag inte hur ViB kan få ett sådant genomslag med sina "rostbedömningar".
Hellre att bilen rostar på delar som går att byta än karossen. Men det vore tråkigt om Volvo tappade, det är ju närmast unikt med Volvo att man kan köpa en 20 år gammal V70 och den är inte rostig. Motsvarande Audi A6 eller BMW 5-serie ser ju ut som pundarbilar vid det här laget.
av least
#1423220
Frågan är dock om den första ägaren är intresserad av att betala rostskyddet som hjälper 5-6:e ägaren om 20 år?
Min gissning är att en Volvo MY21 kommer se ut som kriget runt 2040... :)
Användarvisningsbild
av js1
#1423239
least skrev: tis 12 jan 2021, 13:06 En artikel i ViB som handlar om att de hittat rost på bakvagnen på en långtidstestad 2016-12 V90.
De låter sin husverkstad bedöma rosten.
Samma verkstad som bedömt (flertal gånger) att Toyota-bilar har ett undermåligt rostskydd.
Vid en flera år senare gjord sammanställning visar samma verkstad att Toyota är ett av de märken som rostar allra minst.

Själv förstår jag inte hur ViB kan få ett sådant genomslag med sina "rostbedömningar".
Fast bilderna i tidningen går ju inte att bortförklara, ser rätt illa ut.
#1423246
least skrev:En artikel i ViB som handlar om att de hittat rost på bakvagnen på en långtidstestad 2016-12 V90.
De låter sin husverkstad bedöma rosten.
Samma verkstad som bedömt (flertal gånger) att Toyota-bilar har ett undermåligt rostskydd.
Vid en flera år senare gjord sammanställning visar samma verkstad att Toyota är ett av de märken som rostar allra minst.

Själv förstår jag inte hur ViB kan få ett sådant genomslag med sina "rostbedömningar".
11400 mil, 4år och ser hemskt ut under.
Var det inte du som påstod att Rostskyddsmetoder var ägt av ViBilägare? Jo det var det, och vad fel det var.
Finns inget som stödjer det säger om Toyota, att dom skulle rosta minst...
av least
#1423251
Ehh.. det var just ViB som presenterade plåtar från olika märken och hur mycket eller lite rost det var på dessa ytor. Och samma rostfirma gjorde den fysiska undersökningen.
av least
#1423252
js1 skrev: tis 12 jan 2021, 18:36
least skrev: tis 12 jan 2021, 13:06 En artikel i ViB som handlar om att de hittat rost på bakvagnen på en långtidstestad 2016-12 V90.
De låter sin husverkstad bedöma rosten.
Samma verkstad som bedömt (flertal gånger) att Toyota-bilar har ett undermåligt rostskydd.
Vid en flera år senare gjord sammanställning visar samma verkstad att Toyota är ett av de märken som rostar allra minst.

Själv förstår jag inte hur ViB kan få ett sådant genomslag med sina "rostbedömningar".
Fast bilderna i tidningen går ju inte att bortförklara, ser rätt illa ut.
Ser illa ut säger du. Men vilken funktionell betydelse har rosten? Och i vilket tidsperspektiv!?
#1423253
Framgår det om/hur ofta den är underspolad?
Går ju inte att bara tvätta lacken och sen klaga på att underredet och dess komponenter rostar, när det inte får regelbundna tvättar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]